دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1396 - 10:46

پیچ خطرناک در بحران سوریه

رویدادهای دو روز اخیر در سوریه باعث شده تا خوش‌بینی‌ها نسبت به تعدیل بحران این کشور فروکش کند و حالا این بحران در وضعیتی به شدت خطرناک قرار گیرد.
کد خبر : 188742

به‌ گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از دیلی‌نیوز، 6 سال پیش، کمتر کسی تصور می‌کرد بحران سوریه تا این اندازه فرسایشی شود. گروهی بر این باور بودند که طی چند هفته، دولت سوریه ناآرامی‌های موجود در این کشور را کنترل خواهد کرد و در مقابل، عده دیگری می‌پنداشتند که ظرف چند ماه، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، سرنوشتی همچون بن‌علی در تونس یا معمر قذافی در لیبی خواهد داشت.


اما هیچ یک از این پیش‌بینی‌ها درست از آب نیامدند و حالا این کشور ششمین سال جنگ داخلی را پشت سر می‌گذارد.


دو روز پیش، منابع رسانه‌ای اعلام کردند که ائتلاف بین‌المللی علیه داعش تحت رهبری آمریکا یک فروند جنگنده سوخو متعلق به ارتش سوریه را سرنگون کرده است.


این دومین حمله طی هفته‌های اخیر از سوی آمریکا به مواضع ارتش سوریه به شمار می‌آید. نخستین‌ بار ناوهای آمریکایی، موشک‌هایی علیه پایگاه الشعیرات سوریه شلیک کردند اما حمله دوم کاملا باعث عصبانیت دولت روسیه به عنوان جدی‌ترین متحد بشار اسد شده است.


دولت روسیه اعلام کرده که خط تماس با آمریکا را متوقف کرده و هر جنگنده‌ای بر فراز آسمان سوریه که در تیررس ارتش روسیه باشد سرنگون خواهد کرد.


وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که خط تماس با آمریکا به این دلیل عملیاتی شد که در حملات، هماهنگی‌هایی انجام شود اما برای حمله به جنگنده سوری هیچ هماهنگی انجام نشده است.


به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که مهم‌ترین بازیگران خارجی حاضر در بحران سوریه در مناقشه‌برانگیز‌ترین وضعیت ممکن قرار گرفته‌اند.


اگر چه در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، تقابل خواست‌های مسکو و واشنگتن در مورد سوریه کاملا آشکار بود اما در دوران ترامپ، برخلاف خوش‌بینی‌های اولیه این تقابل آشکار در حال تغییر حالت به یک مخاصمه پنهانی است. در این وضعیت، یک اشتباه عمدی یا سهوی می‌تواند به مخاصمه فعال بین دو کشور منجر شود.


در حالی که برگزاری اجلاس‌های مذاکراتی آستانه قزاقستان و ژنو سوئیس این امیدواری را ایجاد کرده بود که با فشار طرف‌های خارجی، جریان‌های در حال جنگ در سوریه به صلح رهنمون شوند اما حالا تقابل میان این دولت‌های خارجی این بحران را پیچیده‌تر خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته