دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1394 - 16:40

نظارت آنلاین بیمه مرکزی توسعه می‌یابد

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی گفت: نظارت آنلاین بیمه مرکزی بر فعالیت‌های بیمه‌گری شرکت‌های بیمه، یکی از اهداف سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی است.
کد خبر : 18862

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، مهدی نوروزی با اشاره به فعالیت سامانه سنهاب در این سازمان افزود: این سامانه در ابتدا به منظور بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکت‌های بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت برای ارائه به دستگاه‌های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف شد، اما در هنگام طراحی و پیاده‌سازی سیستم، با رویکردی جامع نگرانه به آن پرداخته و هدف تجمیع اطلاعات، فراهم آوردن امکان نظارت، هدایت شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه مدنظر قرارگرفت.


نوروزی افزود: طراحی و تولید این سامانه از دی‌ماه سال ۱۳۹۰ در دستور کار واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی قرار گرفت و هم اکنون بخش‌های مهم و اصلی آن طراحی و به بهره برداری رسیده است.


وی درباره کاربردهای این سامانه تصریح کرد: سامانه سنهاب به صورت کلان مواردی چون انجام تکالیف قانونی برای تهیه سامانه جامع نظارتی، سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات عملکردی شرکت‌های بیمه به منظور اشراف اطلاعاتی به صنعت بیمه، امکان ارائه سرویس‌های ارزش افزوده به بیمه‌گزاران، ارائه سرویس‌های ارزش افزوده به شرکت‌های بیمه، تمرکز اطلاعات مهم و اساسی صنعت بیمه در بیمه مرکزی و ارائه گزارش‌ها و داده‌های مورد نیاز به وزارت امور اقتصادی و دارایی، میسر کردن تغذیه اطلاعاتی سامانه یکپارچه اطلاعات اقتصادی کشور با داده‌های صنعت بیمه را فراهم کرده است.


نوروزی ادامه داد: سامانه سنهاب اهداف درون سازمانی مانند حذف تبادل کاغذی اطلاعات بین شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی، مکانیزه کردن فرآیند صدور صورتحساب‌های اتکایی، مکانیزه کردن فرآیندهای اتکایی اجباری، مکانیزه کردن فرآیندهای اتکایی اختیاری، ایجاد کد منحصر بفرد برای هر بیمه نامه، الحاقیه، پرونده خسارتی و خسارت پرداخت شده در سطح صنعت بیمه، استانداردسازی داده‌ها در سطح صنعت بیمه و درون سازمان، سهولت دسترسی به آمار و اطلاعات شفاف و صحیح در سیاست‌گذاری‌ها، تنظیم مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی، ارائه وضعیت هر شرکت بیمه به مدیر عامل شرکت مبتنی بر داده‌های عملیاتی آن شرکت نسبت به سایر شرکت‌ها و تعبیه داشبورد مدیریتی برای مدیران ارشد از وضعیت صنعت بیمه داشته است.


مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی با اشاره به بخش‌های عملیاتی شده سامانه سنهاب اضافه کرد: در فاز دوم، سامانه‌های تجمیع اطلاعات از شرکت‌های بیمه، تهیه صورتحساب اتکایی اجباری مبتنی ریز اطلاعات و سامانه تهیه صورتحساب اتکایی اختیاری عملیاتی شد.


وی تاکید کرد: در فاز توسعه، سامانه‌های ثبت نام متقاضیان اخذ نمایندگی، ثبت نام نمایندگان، ثبت نام آزمون کارگزاران و ارزیابان بصورت کاملاً الکترونیکی همراه با پرداخت الکترونیکی (بدون مراجعه)، صورت‌های مالی، تولید کتاب سال آماری، تأیید صلاحیت مدیران شرکتهای بیمه، سامانه بازدید از دفاتر نمایندگان نسخه موبایل، اعلام صدور و اتمام بیمه نامه از طریق پیامک، استعلام نرخ و شرایط ریسکهای بزرگ و قراردادهای بیمه ای، قبولی و واگذاری اتکایی، پیاده‌سازی سرویس‌ها (ثبت احوال، ستاد مبارزه با قاچاق، ثبت شرکتها و ...) و سامانه رسیدگی به شکایات مورد بهره‌برداری قرار گرفت.








شرکت‌های بیمه از طریق ارتباط آنلاین با سیستم ناجا می‌توانند وضعیت گواهینامه، خلافی و حتی نمره منفی بیمه گزار را مشاهده کنند

نوروزی نظارت آنلاین بیمه مرکزی بر فعالیت شرکت‌های بیمه را یکی از ویژگی‌های این سامانه دانست و گفت: یکی از اهداف راه اندازی این سامانه، فراهم کردن بستر و زیرساخت‌های مناسب برای نظارت بر فعالیت شرکت های بیمه است که تا کنون بخش‌های زیادی از اطلاعات شرکت‌های بیمه از این طریق به طور رابطه مند ثبت شده‌است. همچنین کارکردهای این سامانه صرفا برای بیمه مرکزی نیست بلکه از طریق این سامانه شرکت‌های بیمه می‌توانند پرونده بیمه‌ای یک بیمه‌گزار شامل بیمه‌نامه های صادره، الحاقیه، خسارات را رصد کنند.


وی تصریح کرد: شرکت‌های بیمه از طریق ارتباط آنلاین با سیستم ناجا می‌توانند وضعیت گواهینامه، خلافی و حتی نمره منفی بیمه گزار را مشاهده کنند. همچنین استفاده از این سامانه، تبادل اطلاعات را میان شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی آسان کرده و بیمه‌گزاران نیز می‌توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این سامانه دریافت کنند.


نوروزی در پاسخ به این سوال که سامانه سنهاب چه تعداد کاربر دارد، گفت: طبق آخرین آمار بدست آمده ۱۷۱۸ کاربر در سال ۹۳ از این سیستم استفاده کردند که در مقایسه با سال ۱۳۹۱ که ۲۷۳ کاربر این سامانه بوده اند، ۵۷۳ درصد رشد داشته است.همچنین در فاز توسعه در سال ۹۳ حدود ۲۷۰ میلیارد رکورد و ۱۸ هزار و ۵۲۱ گیگابایت داده در سامانه سنهاب ثبت شده است.


مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در پاسخ به این سوال که کاربرد این سامانه برای عموم مردم چیست، افزود: سامانه به گونه ای برنامه‌ریزی شده است که پاسخگوی همه ذینفعان خود باشد و قسمت اعظم ذینفعان ما بیمه گذاران هستند و پیش بینی های لازم برای استفاده آنها در سراسر کشور صورت گرفته و بیمه گزاران از طریق پورتال بیمه مرکزی با وارد کردن شماره بیمه نامه، شرکت صادر کننده بیمه نامه و کد ملی خود می توانند نسبت به استعلام صحت بیمه نامه های خود اقدام کنند، چرا که هریک از شرکت های بیمه پس از صدور بیمه نامه در تمامی رشته ها، باید اطلاعات آن‌را در این سامانه ثبت کنند و مردم از این طریق می توانند صحت بیمه نامه های خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آنلاین بیمه نظارت
ارسال نظر
قالیشویی ادیب