یوسف علیخانی: ملاک مشخصی برای پرفروش شدن یک کتاب وجود ندارد
یوسف علیخانی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا، درباره بازار کتابهای پرفروش توضیح داد: «شرایط بازار کتاب در کشور ما به گونهای است که هیچ ناشری نمیتواند بگوید توانایی این را دارد کتابهایی منتشر کند که پرفروش شوند. به عبارت دیگر پرفروش شدن یک کتاب، ملاک و معیار ثابتی ندارد که بشود قطعا بر آن اساس، انتخاب کرد.»
وی ادامه داد: «زمانی که من کتاب «معجون عشق» را در دست چاپ داشتم، خیلیها؛ از جمله برخی از ناشران باسابقه به من گفتند این کتاب، پرفروش میشود و در همان ماههای اول، به چاپ چندم خواهد رسید، در حالی که بعد از گذشت نزدیک به 9 سال، هنوز که هنوز است چاپ اول این کتاب به اتمام نرسیده و بخشی از آن در انبار انتشارات مانده است.»
مدیر نشر آموت گفت: «همیشه پیشبینیهایی پیش از انتشار هر کتابی وجود دارد اما تازه بعد از انتشار کتاب است که ماجرا آغاز میشود و عوامل مختلفی میتوانند روی میزان فروش کتاب تاثیر بگذارند.»
علیخانی با اشاره به کتابهای پرفروش جوجو مویز در نشر آموت، اظهار داشت: «من چهار کتاب از این نویسنده در آوردم و اولین کتاب یعنی «من پیش از تو» به چاپ 35 رسیده است. حالا سوال این است که چرا ناشران دیگری که بعد از پرفروش شدن کتابهای آموت، سراغ کتابهای دیگر این نویسنده رفتند، نتوانستند کتابهاشان را به چاپ چندم برسانند؟»
وی افزود: «یا مثلا چرا کتاب اول یعنی «من پیش از تو» از دیگر آثار این نویسنده، پرفروشتر شد؟ به دلیل اینکه عوامل مختلفی مانند ویژگی کتاب و بخشهایش، ساخت فیلم از روی این کتاب و انتشار این کتاب، هفت ماه قبل از ساخت فیلم در ایران روی فروش این کتاب تاثیر گذاشت.»
این نویسنده و ناشر با بیان اینکه تغییرات در بازار، به روز رخ میدهند و نمیتوان با معیارهای ثابت، پیش رفت، گفت: «زمانی رمان «بامداد خمار» در بازار کتاب روی دست میرفت. اما آیا امروز این کتاب یا کتابهایی از آن دست، پرفروشاند؟ معیارها روز به روز در حال تغییرند و نمیتوان با یک رویه خاص، کار نشر را پیش برد.»
وی در پاسخ به این سوال که «آیا نمیتوان متناسب با استقبال مخاطبان از یک کتاب، شمارگان تجدید چاپ را تعیین کرد؟» افزود: «خیر. منِ ناشر نمیتوانم یکباره 20 هزار نسخه از یک کتاب چاپ کنم؛ آنهم در شرایطی که قیمت کتاب تا سه سال باید ثابت باشد و امکان تغییر قیمت پشت جلد نیست. چنین اقدامی در بازار نشر ایران، میتواند در حکم ورشکستگی یک ناشر باشد.»
علیخانی با تاکید بر متغیرات بازار کتاب اظهار داشت: «بیرون از وادی نشر، اظهار نظرات مختلفی وجود دارد اما تا وقتی که وارد کار نشوی، تا وقتی که در غرفه مرکز نشر در نمایشگاههای کتاب حضور پیدا نکنی و مستقیما شرایط بازار را نبینی، نمیتوانی شرایط را درک کنی. مثلا من باید وارد حوزه نشر میشدم تا به این نتیجه برسم که مجموعه داستان کوتاه در بازار کتاب ما، فروش چندانی ندارد.»
انتهای پیام/