دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1396 - 13:36
وضعیت تولیدات علمی کشورمان در پایگاه ای‌اس‌آی برررسی شد

انتشار 578 مقاله برتر ایران در ESI در فاصله 10 سال/ افزایش میزان استناد به مدارک علمی کشور

نتایج بررسی داده‌های پایگاه ای‌اس‌آی (ESI) از وضعیت علمی کشور در 10 سال نشان می‌دهد که ایران از 2.71 استناد به ازای هر مقاله منتشر شده در نشریات معتبر علمی در سال 2007 به 3.28 استناد به ازای مقاله در سال 2017 رسیده است.
کد خبر : 188047

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ با استفاده از اطلاعات منتشر شده در پایگاه ESI در آپریل 2017 که مربوط به بازه زمانی اول ژانویه 2007 تا پنجم ژوئن 2016 است و مشتمل بر بیش ۱۰ میلیون مقاله از ۲۲ رشته خاص است، تلاش شده تا چشم‌انداز روشنی از پیشرفت علمی کشورمان ترسیم شود.


وضعیت ایران در حوزه‌های مختلف علمی


مطابق آخرین آمار این پایگاه، در دوره 10 سال و 10 ماهه اول ژانویه 2007 تا 30 ماه مه 2017، که به صورت دوره‌های 5 ساله آمار ارائه می‌کند، وضعیت علمی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:


آمار تعداد تولیدات علمی ایران در دوره‌های پنج ساله



داده‌های نمودار شماره 1 نشان می‌دهد که به صورت کلی در طول ده سال مورد بررسی، روند تولیدات علمی ایران شاهد رشد خطی بوده است. از آنجایی که این پایگاه دوره‌ای پنج‌ساله را مورد بررسی قرار می‌دهد، این آمار به صورت کلی قابل نمایش است.


کیفیت تولیدات علمی


یکی از راه‌های بررسی کیفیت تولیدات علمی مرجع شدن و محل رجوع به آن است. به این معنی که سایر دانشمندان نیز از آن استفاده کرده و در کار علمی خود به آن استناد کنند و به صورت کلی آن را مورد تایید قرار داده و صحت آن را نیز مورد تاکید قرار دهند. به همین دلیل استناد می‌تواند یکی از راه‌های شناسایی کیفیت یک تولید علمی باشد.


آمار کلی تعداد استنادات ایران در دوره‌های پنج‌ساله


آمارها در باره تعداد استنادات نیز در نمودار شماره 2 نشان می‌دهد که به صورت کلی در طول 10 سال مورد بررسی روند تعداد استنادات علمی ایران نیز شاهد رشد خطی بوده است.


آمار استناد به ازای هر مقاله ایران در دوره‌های پنج ساله


با توجه به اطلاعات نمودار شماره 3، از لحاظ کیفی در طول 10 سال مورد بررسی نیز تعداد استناد به ازای هر مقاله نیز افزایش داشته است. یعنی از 2.71 استناد به ازای هر مقاله منتشر شده در نشریات معتبر علمی در سال 2007 به 3.28 استناد به ازای مقاله در سال 2017 رسیده است.


آمار مقالات برتر ایران در دوره‌های پنج ساله



یکی دیگر از راه‌های شناسایی کیفیت تولیدات علمی تعداد مقالات برتر کشورها، انتشار در پایگاه ای‌اس‌آی است. به این معنی که تعداد مراجعه به این مقالات زیاد بود و در دو سال اخیر به عنوان برترین مقاله در حوزه‌های خود شناخته می‌شوند. بر همین اساس تعداد مقالات برتر ایران از 313 عنوان در سال 2007 به 891 عنوان در سال 2017 رسیده است.
آمار استناد به ازای هر مقاله برتر ایران در دوره‌های پنج ساله



از آنجایی که دوره استناد به مقالات نیاز به طی زمان است، مقالات برتر نیز هرچه از زمان آن می‌گذرد، در گذر زمان تعداد بیشتری استناد دریافت می‌کنند بنابراین شاهد کم شدن تعداد استناد مقالات برتر در سال‌های اخیر می‌باشیم که این روند برای همه کشورها نیز صادق است. اگر به تعداد استناد به مقالات علمی ایران نظری داشته باشیم از 172.17 استناد به ازای هرمقاله در سال 2007 به 42.19 استناد به ازای هر مقاله در سال 2017 می‌رسیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته