دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1396 - 08:31

لایحه ضد ایرانی بلای جان دولت ترامپ شد

فرصتی که دونالد ترامپ، برای مقابله با ایران به دنبال آن می‌گشت حالا به یک تهدید جدی برای دولت او و برنامه‌های سیاست خارجی‌اش تبدیل شده است.
کد خبر : 187893

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از دیلی‌نیوز، روز پنج‌شنبه سنای آمریکا با اکثریت قابل توجهی تحریم‌های مشترک ایران و روسیه را به تصویب رساندند. این تحریم‌ها برای اجرایی شدن نیاز به تصویب از سوی مجلس نمایندگان و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا دارد.


پیشتر ترامپ و همفکرانش در جست‌وجوی موقعیتی برای تحریم‌های بیشتر ایران به‌ویژه تحریم سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یعنی یکی از قوای نظامی این کشور بودند. تیم ترامپ اعتقاد دارد که این نیروی نظامی به واسطه تحرکات خارجی‌اش نقش ویژه‌ای در بی‌ثبات‌سازی منطقه دارد.


به‌همین دلیل آغاز موج جدید تحریم‌ها در کمیته روابط خارجه مجلس سنا به موضوع تحریم‌های ایران مرتبط بود.


اما با شدت گرفتن موضوع مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و ارتباطات پنهانی میان تیم ترامپ و دولت روسیه موج دیگری از تحریم‌ها که این بار روسیه را هدف داشتند در کمیته روابط خارجه مجلس سنا شکل گرفت و نهایتا این مصوبه به تحریم‌های ایران منضم شد.


تحریم‌هایی که علیه روسیه در نظر گرفته شده است از حیث موضوعی به مراتب تحریم‌های بزرگ‌تری از تحریم‌های ایران هستند.


جمهوری اسلامی پیش‌تر مورد تحریم‌های مربوط به اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و حقوق بشر قرار داشت و به این ترتیب تحریم‌های جدید تنها در اضافه کردن نام کلیت نیروهای سپاه پاسداران ایران متفاوت از تحریم‌های گذشته است.


اما تحریم‌های روسیه با توجه به مداخلات این کشور در شرق اوکراین شامل سرمایه‌گذاری در بخش نفت، انرژی، تبادلات خارجی، نهادهای حاضر در شرق اوکراین و برخی از مبادلات خارجی است.


همچنین مصوبه مجلس سنا لغو تحریم‌های روسیه را از اختیارات رئیس‌جمهور جدا و آن را در اختیار کنگره آمریکا قرار می‌دهد. بنابراین وضع تحریم و لغو آن علیه روسیه کاملا از اختیارات ترامپ جدا شده است.


چنین تحریم‌های گسترده‌ای که حتی قبل از تصویب نهایی، واکنش سنگین ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به همراه داشته است، عملا مهم‌ترین برنامه‌ دولت ترامپ در عرصه سیاست خارجی را بر هم می‌زند.


ترامپ به این دلیل رکس تیلرسون مدیر شرکت بزرگ نفتی اگزون موبیل را به عنوان وزیر امور خارجه خود برگزید تا بتواند از مناسبات حسنه وی با پوتین برای ترمیم مناسبات با مسکو بهره ببرد.


حالا این تحریم گسترده که قطعا مناسبات کنونی دو کشور را نیز به رو به وخامت خواهد برد عملا دولت ترامپ را با یک تقابل مبهم روبه‌رو خواهد ساخت.


ترامپ حالا دو راه بیشتر پیش‌رو ندارد؛ یا آنکه بعد از تصویب این تحریم‌ها از سوی مجلس نمایندگان آنها را امضا کرده و در نتیجه شاهد ویرانی مناسبات با روسیه باشد یا اینکه از امضای این مصوبات خودداری کرده و آن را وتو کند.


در این صورت چنانچه کنگره آمریکا با اکثریت دو سوم این قانون را تصویب کند برای همیشه باید در کشور به اجرا درآید. سناتورها از همین الان ترامپ را تهدید کرده‌اند وتوی او را ملغی‌الاثر خواهند کرد.


به این ترتیب موضوع روسیه برای ترامپ بدل به یک وضعیت ناگوار شده است. از یک سو تحقیقات درباره روابط پنهانی نزدیکان وی با دولت روسیه در جریان است و از سوی دیگر آرای هماهنگ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به تحریم گسترده روسیه نشان می‌دهد که حتی ترامپ در میان اعضای خود نیز به واسطه موضوع روسیه به شدت تحت فشار است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته