دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1394 - 12:50
در نشست خبری عنوان شد؛

پاسخ نوبخت درباره اقدامات روحانی برای رفع ممنوعیت رسانه‌ای رئیس دولت اصلاحات: از رئیس‌جمهوری می‌پرسم بعدا اعلام می‌کنم

سخنگوی دولت درباره درخواست مجمع روحانیون برای رفع ممنوعیت رسانه‌ای رئیس دولت اصلاحات و پاسخ رئیس‌جمهوری گفت: گروه‌ها از رئیس‌جمهوری درخواست‌هایی می‌کنند که رئیس جمهوری بنا به اختیارات قانونی خود این مسائل را پیگیری می‌کنند.
کد خبر : 18762

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، پیش از ظهر امروز محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.


سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «مجمع روحانیون از رئیس‌جمهوری برای پیگیری رفع ممنوعیت رسانه‌ای رئیس دولت اصلاحات درخواست کرده‌اند؛ تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟»، گفت: از آنجا که انجمن‌ها و گروه‌ها درخواست‌هایی را از رئیس‌جمهوری مطرح می‌کنند و رئیس‌جمهوری نیز با توجه به آنچه لازم است و اختیارات قانونی که دارد، مسائل را پیگیری می‌کند.


نوبخت در پاسخ به سؤال دیگر آنا مبنی بر اینکه «آیا رئیس‌جمهوری نامه‌ای را به رئیس قوه قضائیه در این خصوص نوشته‌ است یا نه؟» اظهار کرد: از شخص رئیس‌جمهوری سؤال می‌کنم و بعدا اعلام خواهم کرد.


ابلاغ رئیس‌جمهوری درباره صرفه‌جویی هزار میلیارد تومانی اعتبارات جاری و افزایش اعتبارات عمرانی


نوبخت در ابتدای این نشست با اعلام دو خبر گفت: اولین خبر در خصوص ابلاغ رئیس‌جمهوری در مورد صرفه‌جویی ۶ هزار میلیارد تومانی اعتبارات جاری امسال است که قرار است این اعتبارات به اعتبارات عمرانی افزوده شود.


وی ادامه داد: پرداخت اعتبارات عمرانی در کشور از ۳۲ هزار میلیارد تومان سال ۹۳ به ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ افزایش پیدا کرده است؛ چراکه عزم دولت برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی است.


سخنگوی دولت اضافه کرد: تلاش داریم طرح‌های نیمه‌تمام را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم که برای این کار هم سازمان مدیریت دستورالعمل ۱۲ ماده‌ای را تنظیم کرده است؛ بدین‌ترتیب اجرای ابلاغ رئیس‌جمهوری درخصوص افزایش اعتبارات عمرانی فراهم می‌شود که در پایان سال چگونگی اجرای این افزایش‌ها را به اطلاع خواهیم رساند.


گزارش عملکرد یکساله دستگاه‌ها درباره اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه می‌شود








نخستین دستاورد اجرای این سیاست‌ها در حوزه کشاوری، کاهش تراز منفی غذایی کشور از ۸ میلیارد دلار به ۵/۴ میلیارد دلار است

وی ادامه داد: خبر دوم در مورد ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب است که قرار بوده دستگاه‌های اجرایی آن را در دستور کار قرار دهند و از آنجا که یک سال از اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دستگاه اجرایی می‌گذرد در شورای اقتصاد قرار بر این شده که هر یک از دستگاه‌ها گزارشی از عملکرد خود را در اجرای این سیاست‌ها ارائه بدهند.


نوبخت افزود: در جلسه دیروز اولین گزارش مربوط به وزارت کشاورزی در اجرای سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی مربوط به حوزه فعالیتی خود ارائه شد. نخستین دستاورد اجرای این سیاست‌ها در حوزه کشاوری، کاهش تراز منفی غذایی کشور از ۸ میلیارد دلار به ۵/۴ میلیارد دلار است.


نوبخت ادامه داد: شاهد افزایش ۷ درصدی صادرات محصولات کشاورزی بودیم و نیز افزایش ذخایر استراتژیک راهبردی به ویژه گندم را داشته‌ایم که الان برای ۶ ماه ذخیره گندم داریم و خرید گندم از مردم از ۴ میلیون به ۶ میلیون تن گندم رشد پیدا کرده است.


وی تاکید کرد: تولید محصولات زراعی به ۶/۶ درصد افزایش پیدا کرده محصولات باغبانی هم ۳/۱ درصد افزایش داشته و محصولات دام و طیور نیز ۴/۹ درصد رشد داشته و همچنین شاهد رشد گل و گیاهان زینتی بوده‌ایم. همچنین بهسازی جنگل‌های غرب کشور به وسعت ۲۶ هزار هکتار را شاهد هستیم.


تکذیب خبر حذف 4 میلیون یارانه‌بگیر
نوبخت در ادامه نشست خود درباره انتشار دو خبر مبنی بر حذف ۴ میلیون یارانه‌بگیر و تغییر و تحولات در دولت اظهار کرد: متأسفانه خبری از بنده در مورد تغییر و تحولات در دولت منتشر شده بود که من به عنوان سخنگوی دولت آن را تکذیب و تأکید می‌کنم که هیچ‌گونه تغییری در دستور کار دولت وجود ندارد و خواهشمندیم که به این مسئله دامن زده نشود.


وی ادامه داد: همچنین بحث حذف ۴ میلیون یارانه‌بگیر است که من اعلام می‌کنم که چنین اتفاقی نیفتاده است. برای اجرای قانون هدفمندی و تبصره ۲۰ باید آیین‌نامه تصویب شود که وزیر رفاه پیگیر مسئله هستند و اگر تغییری اعمال شود خود ایشان به اطلاع عموم خواهند رساند.








در حال حاضر یارانه، حاصل از درآمد هدفمندی نیست بلکه از خزانه پرداخت می‌شود و در نتیجه دولت ۶ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان از خزانه نمی‌تواند برای کار عمرانی هزینه کند

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالات در مورد موضوع یارانه‌ها ادامه داد: اگر به پیشینه موضوع هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنیم طبق ماده یک و سه تعدادی از حامل‌های انرژی افزایش قیمت داشته‌اند و از آنجا که این افزایش قیمت برای خانوار‌ها هزینه داشت، قرار بر این بود که ۵۰ درصد از درآمد حاصل از این افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خانوار‌ها پرداخت شود و در ۵۰ درصد مابقی نیز ۳۰ درصد دولت به تولید یارانه دهد و ۲۰ درصد را به خزانه واریز کند؛ اما بعد از اجرایی شدن قانون هدفمندی نه تنها این افزایش درآمد نصف شد بلکه از آنجایی که درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ها جوابگوی پرداخت یارانه به مردم نبود، یک مبلغی هم از بانک مرکزی وام گرفته شد و در سال گذشته ۱۱ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان از خزانه برداشته و برای یارانه توزیع شد. در حال حاضر یارانه، حاصل از درآمد هدفمندی نیست بلکه از خزانه پرداخت می‌شود و در نتیجه دولت ۶ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان از خزانه نمی‌تواند برای کار عمرانی هزینه کند.


نوبخت تأکید کرد: اما سال گذشته قانونگذار تعیین کرد که پرداخت یارانه به مردم از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۳۹ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کند و طبق تبصره ۲۰ باید اقشار پردرآمد را در سال جاری حذف کنیم؛ اما هنوز آیین‌نامه اجرایی این تبصره تصویب نشده است و همه این حقوق ماهانه را دریافت می‌کنند.


اجرای تبصره 20، سوژه برخی خبرگزاری‌ها خواهد شد


وی با اشاره به اینکه «در سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به طور داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دادند»، گفت: اگر قرار باشد تبصره ۲۰، اجرایی و اقشار پردرآمد از دریافت یارانه حذف شوند از الان پیش‌بینی می‌شود که سوژه برای برخی خبرگزاری‌ها هست که یک فرد بی‌نوا را پیدا کنند که یارانه او حذف شده باشد و این مسئله را نیز با یک تراژدی دنبال کنند.


نوبخت ادامه داد: در سال گذشته بنابر تشخیص وزارت تعاون، تعداد بسیار محدودی نیز یارانه‌شان به صورت آزمایشی قطع شد؛ ولی به هر حال هنوز در سال جاری برای حذف یارانه‌بگیران، آیین‌نامه اجرایی تصویب نشده است و بعد از تصویب و چگونگی اجرای آن به اطلاع عموم خواهیم رساند.


دولت برنامه‌ای برای تغییر وزرا و استانداران ندارد


نوبخت در ادامه در مورد شنیده‌ها مبنی بر تغییرات در دولت گفت: اینکه استانداری تشخیص بدهد فرمانداری را تغییر دهد در برنامه دولت قرار ندارد و البته دولت نیز هیچ برنامه‌ای برای تغییر وزرا یا استانداران ندارد.


نوبخت با اشاره به اظهار نظر حسام‌الدین آشنا درباره تغییرات دولت گفت: آن یک برداشت شخصی بوده و شخص مشاور نظر شخصی خود را بیان کرده است وگرنه ما از عملکرد هیئت وزیران قدردانی می‌کنیم؛ چون می‌دانیم که با توجه به کمبود منابع و بدهی‌های زیادی که وجود دارد و طرح‌های ناتمام، وزرا تمام تلاش خود را می‌کنند.


نوبخت در ادامه با اشاره به سبد کالا گفت: دولت در سال گذشته ۴ مرحله برنامه حمایت غذایی نسبت به اقشار خاص را انجام داد و همچنین ۴/۸ میلیارد تومان را در حوزه طرح تحول سلامت از منبع هدفمندی یارانه‌ها اجرا کرد.


وی گفت: برنامه دولت برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز جدی است و با شدت و قوت با هرگونه قاچاقی متناسب با امکانات خود در حال مقابله هستیم.


سخنگوی دولت در مورد کشتی حاوی کمک‌های مردم ایران به مردم یمن گفت: کشتی نجات در چارچوب حقوق بین‌الملل برای کمک‌رسانی به مردم یمن که حامل مواد غذایی و کمک‌های امدادی است در حال ارسال است و مشکلی هم در این زمینه وجود ندارد و اگر اتفاقی بیفتد در مورد آن نظام تصمیم‌گیری می‌شود.


وی در مورد سرمایه‌گذاری‌های سال جاری گفت: برای سال جاری ۱۶۲ هزار میلیارد تومان شرکت‌های دولتی سرمایه‌گذاری می‌کنند که آثار آن را در جلوگیری از رشد منفی اقتصادی شاهد هستیم.


سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر وجود موانعی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأکید کرد: متأسفانه هنوز تا شکل‌گیری فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور فاصله داریم و ممکن است بدنه اجرایی در این خصوص با دولت همسو نباشد.


نوبخت در ادامه نشست خود درباره فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز اظهار کرد: این مسئله در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده و عزم جدی برای برچیده شدن آن‌ها وجود دارد.


وی درباره ورشکستگی تعدادی از مؤسسات مالی و اعتباری افزود: بانک مرکزی بر فعالیت‌های مالی و اعتباری نظارت مداوم دارد و این مسئله که تعدادی از مؤسسات ورشکسته شده‌اند، نادرست است.


از خبرگزاری فارس قدردانی می‌کنیم


سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی که از سوی خبرگزاری فارس مطرح شد مبنی بر آزادسازی قیمت نان گفت: طبق قانون ۲۰ درصد امکان فروش نان آزاد وجود دارد؛ اما مشکل مردم مشکل دولت نیز هست و اجازه دادن برای آزادفروشی نان در حد ۲۰ درصد برای رفاه حال مردم است که می‌خواهند پول بدهند و کیفیت بهتری داشته باشند؛ اما در حال حاضر دولت برای نان آرد یارانه‌ای می‌دهد.


نوبخت گفت: ما نمی‌توانیم از همه عملکرد دستگاه‌های اجرایی دفاع کنیم و باید نظارتی در مورد عملکرد دستگاه‌ها وجود داشته باشد که وظیفه جدید سازمان مدیریت و برنامه و بودجه نیز رصد برنامه‌ها و نظارت بر اجرای آن‌ها در دستگاه‌هاست.


وی خطاب به رسانه‌ها گفت: از شما می‌خواهیم اگر مواردی از تخلف وجود دارد به ما گزارش دهید و ما در این خصوص قدردان شما به خصوص خبرگزاری فارس به خاطر کمک به دولت هستیم.


دولت با دست پُر به آذربایجان سفر می‌کند/ دستور رئیس‌جمهوری برای برررسی اتفاقات بازی فوتبال


نوبخت در ادامه درباره سفر رئیس‌جمهوری به استان آذربایجان شرقی و مشکلاتی که ممکن است در ارتباط با بازی مسابقات فوتبال اخیر وجود داشته باشد، گفت: رئیس جمهوری به استان آذربایجان شرقی سفر می‌کنند و دستور دادند که ۹۶۰ میلیارد تومان به طرح‌های توسعه استان اختصاص داده شود و دولت و آقای روحانی مثل همه سفر‌ها با دست پر به آذربایجان می‌رود و با مردم دیدار می‌کند.


وی تأکید کرد: از الان‌‌ همان استقبال‌های پرشوری را که در استان‌های دیگر شاهدش بودیم برای سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی می‌بینم.


وی افزود: رئیس‌جمهور دستور بررسی اتفاقات بازی اخیرا فوتبال را داده‌اند.


نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا نهادهای امنیتی و شورای تأمین استان در قطع اینترنت و تلفن شهر تبریز تصمیمی گرفته است یا نه؟» گفت: من این خبر را تأیید نمی‌کنم ولی سؤالم این است که بازی فوتبال و تلاش دو تیم برای گل زدن بیشتر چه ربطی به قطعی اینترنت دارد؟ ولی به هر حال جواب این سؤال را باید در گزارش رئیس‌جمهوری یافت.


گزارش اتفاقات بند 350 اوین به رئیس‌جمهوری تحویل شده است


در ادامه، نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر بررسی اتفاقات بند ۳۵۰ زندان اوین گفت: گزارش در این خصوص را به رئیس‌جمهوری تحویل دادم و من نمی‌دانم که این گزارش قرار است انتشار عمومی یابد یا نه.


نوبخت در ادامه درباره بدهی‌های دولت گفت: دولت تلاش می‌کند هر چه زود‌تر مسئله پرداخت بدهی‌ها را انجام دهد. البته در این زمینه دو مسئله وجود دارد؛ یکی کمبود منابع و دیگری طرح‌های نیمه‌تمامی که برای دولت باقی مانده است.


وی درباره دستور رهبری مبنی بر تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی گفت: تأکید مقام معظم رهبری بر تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی مقیم در ایران یک اقدام سنجیده و انسان‌دوستانه بوده است و دولت خود را موظف می‌داند که این دستور را پیگیری کند.


سخنگوی دولت درباره تعویق سفر رئیس‌جمهوری به غرب تهران خاطرنشان کرد: این سفر انجام خواهد شد ولی ملاحظاتی به خاطر مصادف شدن سفر با شهادت امام موسی کاظم (ع) وجود داشته است.


وی درباره دخالت نماینده جهرم برای حذف فرماندار این شهر گفت: حتما وزیر کشور اطلاع دقیقی در این زمینه دارند اما ارتباط دادن آن به لیست تغییر و تحولات دولت درست نیست.


نوبخت در پایان در مورد استخدام ۳۸ هزارو ۶۰۰ نفری که در آزمون استخدامی کشور قبول شده بودند، گفت: برای استخدام این افراد ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و مشکلی نیست و تنها ممکن است این مبلغ تأمین اعتبار نشده باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب