دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1396 - 13:12

درخواست برای محاکمه نوری مالکی به‌دلیل دست داشتن در جنایت «اسپایکر»

هزاران نفر از تظاهرکنندگان عراقی خواستار مجازات نخست‌وزیر سابق این کشور به‌دلیل نقش داشتن در کشته شدن بیش از 1700 دانشجوی افسری پایگاه اسپایکر واقع در شمال تکریت، معروف به «جنایت اسپایکر» شدند.
کد خبر : 187614

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری روسیاالیوم، درخواست برای محاکمه نوری مالکی، معاون کنونی رئیس‌جمهوری عراق از سوی هواداران جریان صدر به ریاست مقتدا صدر و در زمان تشییع نمادین پیکر 1700 دانشجوی افسری پایگاه اسپایکر در میدان التحریر واقع در مرکز بغداد مطرح شد.


مراسم نمادین روز گذشته (چهارشنبه) در سومین سالگرد وقوع این فاجعه انجام شد. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی را در دست داشتند که بر روی آن مطالباتشان ازجمله مجازات همه کسانی که در این جنایت دست داشتند و نامشان طبق نتیجه گزارش جنایت اسپایکر مشخص است، مطرح شده بود. ازجمله این افراد نوری مالکی است که در آن زمان فرماندهی کل نیروهای مسلح را برعهده داشت.


کریم ناصر، از شرکت کنندگان در این تشییع نمادین گفت: «خانواده قربانیان جنایت اسپایکر تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت فرزندانشان ندارند و حکومت عراق باوجود گذشت سه سال از این جنایت، پیکرهای آن‌ها را تحویل نداده است.»


وی افزود: «متاسفانه باوجود اینکه بیش از 1700 نفر کشته شدند و هیچ‌یک از آن‌ها سلاح در اختیار نداشتند، دستگاه قضایی عراق تاکنون هیچ مقام سیاسی یا نظامی را ازجمله نوری مالکی محاکمه نکرده است، فردی که در آن زمان نخست‌وزیر و متهم ردیف اول جنایت بود.»


«جنایت اسپایکر»، کشتار جمعی‌ است که به‌ دست نیروهای داعش در پایگاه هوایی اسپایکر در تکریت عراق در 11 تا 15 ژوئن 2014 (21 تا 25 خرداد 1393) به‌وقوع پیوست. در زمان حمله، در حدود 4 هزار دانشجوی نظامی غیرمسلح در پایگاه بودند. در این میان 1700 دانشجوی شیعه غیرمسلح این پایگاه هوایی به‌طور جمعی قتل‌عام شدند.


حکومت عراق در 21 آگوست 2016 (31 مرداد 1395) حکم اعدام 36 متهم به مشارکت در جنایت اسپایکر را در داخل زندان مرکزی ناصریه در استان ذی‌قار واقع در جنوب‌شرقی عراق اجرا کرد.


همچنین حکومت عراق سال گذشته پیکر بیش از 1000 نفر از قربانیان فاجعه اسپایکر را از داخل گورهای جمعی که در منطقه القصور تکریت کشف شده بودند، خارج کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته