دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی شانس‌های صعود به جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه

خطر ناکامی در رسیدن به جام‌جهانی برای آرژانتین، فرانسه،‌ هلند، ایتالیا و ...

به غیراز روسیه میزبان تا به حال فقط ٢ تیم یعنی ایران و برزیل موفق به دریافت مجوز حضور در جام‌جهانی ٢٠١٨ شده‌اند. هنوز ٢٩ جای خالی در جدول ٣٢ تیمی این مسابقات باقی مانده که تا ٤ ماه دیگر پر می‌شود و درنهایت اول دسامبر(١٠ آذرماه ٩٦) قرعه‌کشی جام‌جهانی روسیه در کاخ کرملین این کشور برگزار خواهد شد.
کد خبر : 187534

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از شهروند، اروپا(١٣ سهمیه)، آفریقا(٥ سهمیه)، آسیا(٤,٥ سهمیه)، آمریکای جنوبی(٤.٥ سهمیه)، آمریکای شمالی(٣.٥ سهمیه) و اقیانوسیه(٠.٥ سهمیه) در اختیار خواهند داشت که در این میان برخی تیم‌های شناخته شده و پرافتخار در خطر از دست دادن جام‌جهانی قرار دارند و ممکن است مثل همیشه چند تیم ناشناخته هم راهی این رویداد بزرگ فوتبال جهان شوند.


آسیا؛ خطر بیخ گوش چشم بادامی‌ها
مسابقات مقدماتی جام‌جهانی در قاره کهن که از ٢‌سال قبل آغاز شده، بعد از برگزاری دور اول مقدماتی به دور نهایی با حضور ١٢ تیم و در ٢ گروه رسید. حالا بعد از گذشت ٨ هفته از این رقابت‌ها تنها ایران است که با اقتدار صعودش را آن هم به‌عنوان تیم نخست گروه A قطعی کرده و سایر مدعیان در تلاش برای گرفتن ٣ سهمیه باقی مانده هستند. کره‌جنوبی می‌توانست با شکست قطر صعودش را بعد از ایران تقریبا قطعی کند اما در این بازی باخت تا فقط یک امتیاز بالاتر از ازبکستان باشد. در این گروه سوریه با ٩ امتیاز امیدوار است حداقل با ایستادن در جای سوم به پلی‌آف برود و مسیر یک شگفتی‌سازی بزرگ را طی کند، اگرچه ازبکستان هم تا به حال نتوانسته به جام‌جهانی راه پیدا کند. در دیگر گروه قاره کهن ژاپن، استرالیا و عربستان چسبیده به هم ٣ شانس صعود هستند و احتمالا هفته آخر مشخص می‌شود که کدام تیم به پلی‌آف می‌رود و کدام تیم‌ها مستقیما راهی جام‌جهانی خواهند شد. نکته جالب اینجاست که صعود کره‌جنوبی و ژاپن که در چند دوره اخیر حضور ثابتی در جام‌جهانی داشتند، فعلا در ‌هاله‌ای از ابهام است.
آمریکای جنوبی؛ آرژانتین به روسیه می‌رسد؟
در جدول ١٠ تیمی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی در آمریکای جنوبی برزیل با عملکرد فوق‌العاده خودش را جدا کرده و صعودش ٤ بازی مانده به پایان رقابت‌ها قطعی شده است. در این منطقه به جز برزیل ٣ تیم دیگر به صورت مستقیم صعود می‌کنند و یک تیم به پلی آف می‌رود. فعلا کلمبیا، اروگوئه و شیلی در رده‌های دوم تا چهارم هستند که غیبت آرژانتین شدیدا توی ذوق می‌زند. البته یاران مسی با فاصله کم در جایگاه پنجم قرار دارند اما خطر حذف نایب قهرمان دوره قبلی و قهرمان ٢ دوره جهان را شدیدا تهدید می‌کند. حتی اکوادور رده ششمی نیز برای قرار گرفتن در میان تیم‌های صعود‌کننده امیدوار است. تیم‌ملی پاراگوئه که سابقه خوبی در جام‌جهانی دارد، به نظر جزو تیم‌های سرشناسی است که به روسیه نخواهد رسید.
آمریکای شمالی؛ جایگاه متزلزل آمریکا
رقابت‌های منطقه آمریکای شمالی یا کونکاکاف بعد از چند مرحله با ٦ تیم پیگیری می‌شود که از میان آنها ٣ تیم به صورت مستقیم صعود می‌کنند و یک تیم به پلی‌آف می‌رود. مکزیک مثل همیشه شانس اول صعود به شمار می‌رود و این بار کاستاریکا در رده دوم قرار دارد. آمریکا اما با برکناری کلینزمان هم به وضع خود سروسامان نبخشیده و روی لبه تیغ قرار دارد. شاید حضور فوتبالیست‌های آمریکایی در جام‌جهانی روسیه بتواند جزو جذابیت‌های جام بیست‌ویکم باشد. از سوی دیگر پاناما با ایستادن در رده چهارم به دنبال کسب مجوز صعود برای نخستین بار در تاریخ فوتبال کشورش است تا شاید یکی از شگفتی‌سازان لقب بگیرد.
آفریقا؛ سورپرایزهای سیاه
٥ تیم صعود‌کننده از قاره سیاه همواره سورپرایزهای اصلی جام‌جهانی بوده‌اند و کشورهای ناشناخته‌ای از طریق دنیای فوتبال خود را به جهانیان معرفی کرده‌اند. در فاصله ٤ بازی مانده تا پایان رقابت‌های مقدماتی در قاره آفریقا، جمهوری دموکراتیک کنگو، کامرون، ساحل عاج، بورکینافاسو و مصر صدرنشین هستند و شانس‌های اصلی صعود به شمار می‌روند. کنگو و بورکینافاسو می‌توانند با ادامه این روند تیم‌های ناشناخته جام‌جهانی ٢٠١٨ باشند. از سوی دیگر تیم‌هایی چون نیجریه، الجزایر، مراکش، سنگال، آفریقای‌جنوبی و غنا با سابقه خوبی که در جام‌جهانی داشتند، فعلا در آستانه حذف قرار دارند. تیم‌های آفریقایی همواره جزو شگفتی‌سازان جام‌جهانی بوده‌اند؛ به‌عنوان مثال الجزایر در دوره گذشته جزو شگفتی‌سازان بود، غنا در جام‌جهانی ٢٠١٠ به جمع ٨ تیم برتر رسید و یا سنگال در‌سال ٢٠٠٢ نام خود را با شکست فرانسه بر سر زبان‌ها انداخت.
اروپا؛ ناکام‌های بزرگ از قاره سبز؟
مسابقات مقدماتی جام‌جهانی در قاره اروپا با وجود ١٣ سهمیه‌ای که به این قاره تعلق دارد و میزبان جام‌جهانی نیز از همین قاره است، بازهم به دلیل تعدد تیم‌ها معمولا قربانی می‌گیرد. ٤ دیدار از بازی‌های مقدماتی تیم‌های اروپایی باقی مانده و تیم‌هایی چون سوئد، سوئیس، آلمان، صربستان، لهستان، انگلیس، اسپانیا، بلژیک و کرواسی با قرار گرفتن در صدر جدول گروه‌های نُه‌گانه شانس‌های اصلی صعود محسوب می‌شوند تا خود را مستقیما به روسیه برسانند. ٨ تیم برتر که در جایگاه دوم و با فرمول خاص اعلام شده قرار می‌گیرند، باید در پلی‌آف با هم دیدار کنند تا درنهایت ٤ تیم برتر آخرین تیم‌هایی باشند که مجوز حضور در جام بیست‌ویکم را دریافت می‌کنند. فرانسه، هلند، پرتغال، ولز، دانمارک، ایتالیا، یونان، ترکیه و ایسلند جزو مطرح‌ترین تیم‌هایی هستند که فعلا در خطر حذف قرار گرفتند و در ٤ بازی آخر اگر به نتایج بهتری نرسند، جزو بزرگترین تیم‌هایی خواهند بود که نمی‌توانند حضور در روسیه را تجربه کنند. پایین‌تر قرار گرفتن فرانسه و هلند از سوئد در گروه A جزو اتفاقات عجیبی است که ٢ قهرمان سابق جهان را در آستانه حذف قرار داده است. از سوی دیگر ایتالیا که با اسپانیا در یک گروه قرار گرفته، فعلا پایین‌تر از ماتادورها قرار دارد اما به‌هرحال یکی از این ٢ تیم باید به پلی‌آف برود و خطر حذف را احساس کند. پرتغال هم به‌عنوان قهرمان اروپا پایین‌تر از سوییس قرار گرفته و احتمالا باید برای صعود بازهم مثل دوره قبلی در پلی‌آف شرکت کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته