دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری «زیر پای مادر» مطرح شد؛

توفیقی: دیالوگ نویسی سعید نعمت اله اثر را غنی تر می کند

بهرنگ توفیقی؛ کارگردان سریال «زیر پای مادر» در نشست خبری این سریال عنوان کرد: بزرگترین ویژگی که در کارهای نعمت‌الله وجود دارد این است که دیالوگ‌های او باعث می‌شود اثر را غنی‌تر ‌کند. من به کار تیمی اعتقاد دارم و به همین دلیل کارگردانی را وتو کردن نظر دیگران نمی دانم.
کد خبر : 187524

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری سریال «زیر پای مادر» عصر امروز با خضور عوامل و بازیگران این سریال با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.


در ابتدای این نشست که با حاشیه های زیادی نیز همراه بود بهرنگ توفیقی؛ کارگردان سریال گفت: این اثر حتی در کارگردانی به صورت انفرادی عمل نشد و همانطور که می دانید نعمت الله به عنوان نویسنده در هنگام تصویربرداری کارها هم حضور دارند. فکر می‌کنم که نویسنده یک اثر بیشتر از هر فرد دیگری روی متن تسلط داشته و به همین خاطر هم ما تلاش کردیم تا با هم به یک تعامل کلی برای کار برسیم که برای آن عنوان مشخصی مثل کارگردان یا نویسنده وجود ندارد.


او ادامه داد: ممکن است وقتی فیلمنامه ای به ما پیشنهاد می‌شود ممکن است به هر دلیلی نتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم. من همیشه با ادبیات سعید نعمتالله ارتباط برقرار کردم. بزرگترین ویژگی که در کارهای نعمتالله وجود دارد این است که دیالوگهای او باعث میشود اثر را غنی‌تر ‌کند. من به کار تیمی اعتقاد دارم و به همین دلیل کارگردانی را وتو کردن نظر دیگران نمی دانم.


وی با اشاره به انتقادهایی مبنی بر مثبت و منفی بودن شخصیت‌های داستان «زیر پای مادر» که مطرح شده است، گفت: فکر می‌کنم شخصیت‌های این سریال در روابط اجتماعی و خانوادگی تکلیف مشخصی داشتهاند. من شخصیت های سیاه و سفید مطلق در این سریال را قبول ندارم و فکر می کنم به طور مثال در یکی از سکانس ها «خلیل» به اشتباهات خود اعتراف می کند.


کارگردان سریال «زیر پای مادر» و «پشت بام تهران» همچنین درباره نحوه قاب بندی آثار خود، اظهار کرد: در سریال «انقلاب زیبا» فرمی برای تدوین پیدا کردم که این قابها خارج از استانداردهای کلاسیک بودند. فکر می ‌کنم این خارج از استاندارد بودن حتی یک حسن هم محسوب می‌شود؛ چراکه توانستم ضمن شناخت قواعد کلاسیک قاببندی از آن‌ها عبور کنم و به سبک جدیدی خارج از استانداردها برسم. گاهی در این زمینه واکنش‌هایی از مخاطبین می‌بینم که بسیار برایم جذاب است. به هر حال باید به بینندهها این اجازه را داد که گاهی ما را نپسندند و باب سلیقه‌ آن‌ها نباشیم.


توفیقی درباره انتخاب بازیگران سریال «زیر پای مادر» توضیح داد: انتخاب بازیگر موضوعی است که باید با مشورت نویسنده و تهیهکننده صورت بگیرد. در این پروژه نیز با تعاملی که میان من و سعید نعمتالله و خانم تقوایی اتفاق افتاد، توانستیم به نظر مشترکی برای انتخاب بازیگران برسیم. سعید نعمتالله به طور کلی نحوه ادای دیالوگ‌های کامبیز دیرباز را دوست داشت و پس از بررسی‌هایی که انجام دادیم برای نقش «خلیل کبابی» به کامبیز دیرباز رسیدیم.


وی در این نشست درباره فیلمنامه های نعمت الله گفت: من به فیلمنامه وفادار هستم و اصلا بلد نیستم بدون فیلمنامه یا با فیلمنامه ناقص کار کنم. شما وقتی با سعید نعمت الله کار می کنید امکان ندارد از قسمت های بعدی فیلمنامه شوکه شوید چون همه چیز از ابتدا مشخص است.


این کارگردان در خصوص نقدهایی که به سریال وارد شده است، بیان کرد: این انتقادات تاثیر دارند؛ به هرحال وقتی در فضای مجازی موضوعی بارها تکرار می‌شود، یعنی مشکلی وجود دارد. به عنوان مثال در همین بحث تکنیکهای قاببندی انتقاداتی مطرح شده است و من به شخصه حاضر هستم با تمام سلیقه‌های مختلف بحث کنم و نظرات آن‌ها را بشنوم، ولی همچنان تا این لحظه فکر میکنم که باید در این زمینه به مسیرم ادامه بدهم.


بهرنگ توفیقی درباره روند پخش این سریال که از ابتدا قرار نبوده در ماه رمضان پخش شود، عنوان کرد: ما در پخش دچار مشکل نشدیم ولی از آنجا که سریال ما برای ماه رمضان ساخته نشده بود مجبور شدیم تغییراتی جزیی در سریال داشته باشیم. به طور مثال مجبور شدیم بعضی از صحنه ها را تلطیف و یا موسیقی را از سکانس عروسی حذف کنیم.


در ادامه زینب تقوایی؛ تهیه کننده سریال «زیر پای مادر» درباره عنوان این سریال که ابتدا به عنوان «لبخند رخساره» نامگذاری شده بود و دلیل تغییر عنوان اظهار کرد: تیم ما عنوان «لبخند رخساره» را دوست داشت اما در زمان پخش سریال با توجه به حساسیتی که روی ماه رمضان وجود دارد تصمیم گیری های دیگری انجام شد. به همین دلیل قرار شد اسمی انتخاب شود که با محتوای کار نزدیکی بیشتری دارد.


وی افزود: در این سریال موضوعاتی برای ما قابل پیشبینی نبود؛ به عنوان مثال ما تصور نمی‌کردیم که باید در شب‌های قدر سریال را روی آنتن ببریم، ولی به دلیل استقبال مخاطبین نیز قرار شد در این ایام پخش داشته باشیم.


این تهیه کننده درباره همکاری با سعید نعمتالله و اشاره به این که سومین همکاری وی با نعمت الله است، گفت: قصد داریم برنامه‌های دیگری با هم در آینده داشته باشیم. فکر میکنم برخی انتقاداتی که به دیالوگ‌های این سریال وارد شده است، بیشتر از سوی هم‌صنفان ما بوده تا از سوی مخاطبان؛ چراکه در این مدت بازخوردهای بسیار خوبی از مخاطبان را شاهد بودیم و فکر می‌کنم از دیالوگ‌ها نیز استقبال شده است.


مجید نوروزی بازیگر نقش اشکان در سریال «زیرپای مادر» نیز در این نشست، درباره بازی خود، گفت: من چه در تئاتر و چه در تلویزیون بر اساس مدیومی که وجود دارد بازی می کنم و فکر می کنم دو فضای تئاتر و تلویزیونی تفاوت زیادی با هم دارند. با این حال سعی کردم در مدیوم تلویزیون متناسب با همین فضا کار کنم اما نمی دانم چقدر موفق بودم.


علیرضا آرام بازیگر نقش «صدرا» نیز اظهار کرد: این دومین همکاری من با بهرنگ توفیقی بعد از سریال «پشت بام تهران» است، آنجا هم سعید نعمت الله، بهرنگ توفیقی و زینب تقوایی حضور داشتند.


وی ادامه داد: من در این سال ها فرصت زیادی برای کار تصویر داشتم اما بنا به دلایلی بیشتر به تئاتر پرداختم.


در بخشی از این نشست علیرضا آرا با اشاره به بعضی از نقدهایی که در فضای مجازی مطرح شده است، گفت: من در این چند روز نقدهایی را در فضای مجازی دیدم که باید گفت بیشتر به تخریب شباهت داشتند اما نقد با تخریب متفاوت است.


بهناز جعفری نیز که پس از گذشت یک ساعت در نشست خبری سریال «زیر پای مادر» حاضر شده بود، در صبحت های خود به بیان توضیحاتی درباره حضور خود در این سریال پرداخت و گفت: کاش این اتفاق رخ نمی داد و این تداخل و بازی در هر دو سریال ماه رمضان امسال به وجود نمی آمد اما من مقصر نیستم و خوشبختانه این دو شخصیت نزدیکی با هم ندارند و بسیار متفاوت هم هستند.


این بازیگر درباره شخصیت آتنه توضیح داد: شخصیت آتنه چندان دور و ماورایی نیست بلکه شخصیتی ملموس است و ما می توانیم آن را در جامعه ببینیم، اما شاید این شخصیت تاکنون در ابعاد تلویزیون دیده نشده و از این حیث برای مخاطب جذاب است. امیدواریم این شخصیت ها بیشتر در تلویزیون دیده شوند چراکه تلویزیون ما همیشه سراغ فضایی پاک و وارسته رفته است البته نه اینکه این شخصیت ها بخواهند آن فضا را خراب کنند اما آنها می توانند به تصویر کشیده شوند.


وی ادامه داد: بخشی از این مساله مربوط به محدودیت هایی است که وجود دارد. به طور مثال سریالی مثل «ساعت شنی» که چندین سال پخش شد، از هر طرف مورد تخریب قرار گرفت و انگار با نمایش این سریال پایه های نظام متزلزل شد.


گفتنی است؛ این نشست خبری به دلیل حواشی ایجاد شده از سوی بهناز جعفری ناتمام ماند. این بازیگر خطاب به خبرنگاران حاضر در سالن، انها را بیسواد خواند که این رفتار او با اعتراضهایی از سوی خبرنگاران مواجه شد که در نهایت اهالی رسانه مجبور به ترک این نشست خبری شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته