دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1396 - 15:52
در یک عمل موفقیت آمیز ستون فقرات؛

جوان مینابی از فلج دائمی نجات یافت

یک جوان مینابی که دچار فلج دائمی شده بود با عمل موفقیت آمیز ستون فقرات بهبود یافت و به زندگی بازگشت.
کد خبر : 187458

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دکتر محمد مورخ،رئیس بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب گفت: بیمار، جوان 26ساله ساکن شهرستان میناب، روستای نخل ابراهیمی بود که در اثر تصادف موتور سیکلت با خودرو، دچار ضربه شدید به ستون فقرات کمری شد.
وی افزود: به دنبال انتقال وی به اورژانس بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع)، در بررسی‌های اولیه مشخص شد که وی دچار شکستگی مهره اول کمری (L1) شده و به‌تدریج در حال از دست دادن حس و حرکت در پاهاست، تصویربرداری با سی تی اسکن مشخص کرد که در اثر شکستگی مهره، قطعهای از استخوان به کانال (حفره) نخاعی وارد شده و در حال فشار آوردن به طناب نخاعی است.
مورخ یادآور شد: از آنجا که وضعیت ستون فقرات بیمار ناپایدار و فاصله تا دائمی شدن عارضه فلج نخاعی، بسیار کوتاه بود، بلافاصله بیمار به اطاق عمل منتقل گردید و در یک عمل جراحی 3 ساعته توسط دکتر مهدی فرخی؛ متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مستقر در بیمارستان و طی عملی بسیار دقیق،ظریف و حساس، ابتدا فشار از روی نخاع برداشته شده و سپس ستون فقرات که دچار شکستگی شده بود تثبیت شد.
رئیس بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب خاطرنشان کرد: ساعتی پس از به هوش آمدن بیمار، مشخص شد که خوشبختانه عمل، موفقیت آمیز بوده و بیمار قادر به حرکت دادن پاهای خود به طور طبیعی است.
وی افزود: کوچکترین حرکت و جابه‌جایی باعث قطع کامل نخاع و فلجی دائم بیمار می‌شد که در صورت اعزام این بیمار به مراکز دیگر جهت درمان، با توجه به اندک زمان باقی مانده و پس از گذشت 4 ساعت از لحظه تصادف، احتمال فلجی دائم تا 95 درصد در بیمار افزایش می یافت.
مورخ بیان کرد: خوشبختانه بیمار در کوتاه ترین زمان ممکن تحت عمل جراحی قرار گرفت و هم اکنون حال وی خوب و پس از گذشت یک هفته با مراقبت ویژه در بخش جراحی مردان، ترخیص شده است.
وی عنوان کرد: همراهان بیمار که این عمل جراحی باعث رضایت خاطرشان شده بود، از پزشک معالج و پرسنل بیمارستان تقدیر و تشکر به عمل آوردند.
رئیس بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب گفت: سالیانه هزاران نفر در کشور به دنبال حوادث مشابه، دچار فلج دائمی نخاعی می‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته