دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1394 - 12:00

بلومبرگ:‌ «کشتی نجات» خطر مقابله مستقیم ایران و عربستان را افزایش داده است

کشتی کمک‌های بشردوستانه ایران به ساحل یمن نزدیک می‌شود و این موضوع خطر مواجهه با نیروهای ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان که همه بنادر یمن را تحت کنترل خود دارد، افزایش داده است.
کد خبر : 18740

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری «بلومبرگ» در آستانه نزدیک شدن «کشتی نجات» ایرانی به بندر «حدیده» یمن نوشت:‌ رسانه‌های خبری ایران اعلام کردند که کشتی حامل غذا و داروی (جمهوری اسلامی ایران) روز یکشنبه وارد خلیج عدن شد و نیروی دریایی این کشور نیز متعهد شده است که از این کشتی حمایت کند.


براساس این گزارش، «بلومبرگ» می‌نویسد: ایران اعلام کرده است که به هیچ کشور مشارکت‌کننده در جنگ یمن اجازه بازرسی محموله کشتی ایرانی را نمی‌دهد و این در حالی است که بنا بر آخرین گزارش‌های رسیده قرار است این کشتی در 21 می (پنج‌شنبه) به بندر «حدیده» واقع در دریای سرخ برسد.


به‌نوشته «بلومبرگ»، این سفر محاصره ایجادشده به‌وسیله عربستان سعودی بر یمن را به چالش کشیده است و این در حالی است که دو کشور ایران و عربستان در عرصه منطقه‌ای دچار برخی تنش‌ها شده‌اند. همچنین احتمال دارد مواجهه مستقیمی میان دو کشور در نزدیکی کانال سوئز و شاه‌راه انتقال نفت به وقوع بپیوندد که امنیت و ثبات منطقه را با خطر مواجه می‌کند، منطقه‌ای که هم‌اکنون درگیر بحران‌هایی در عراق، سوریه و لیبی نیز هست.


«ابراهیم شرقیه» معاون رئیس مرکز «بروکینگز» دوحه در این‌باره گفت: این کشتی ممکن است منجر به وقوع درگیری دیگری در منطقه شود.


عربستان سعودی مارس گذشته پس از حمله به مواضع جنبش «انصارالله» در خاک یمن، اقدام به ایجاد ائتلافی عربی کرد. این در حالی است که هم‌زمان با این تحولات «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به ریاض فرار کرد و کشتار سعودی‌ها ادامه یافت تا جایی‌که به‌تازگی سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرده است که در جنگی که تاکنون دو ماه از آن گذشته است، 1500 نفر کشته شده‌اند.


به‌نوشته «بلومبرگ»، مواضع عربستان با بسیاری از تحولات و درگیری‌های منطقه‌ای اختلاف عمده دارد تا جایی‌که سعودی‌ها با حمایت هم‌پیمانان عربشان، در یمن ایران را متهم به حمایت از جنبش «انصارالله» کرده‌اند، موضوعی که بسیاری از دیپلمات‌های غربی در آن تردید دارند.


هماهنگی با سازمان ملل متحد


«کشتی نجات» حامل کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران 11 می (دوشنبه گذشته) با 2400 تن مواد غذایی و 100 تن کمک‌های پزشکی بندر عباس را به مقصد بندر «حدیده» یمن ترک کرد. در این کشتی گروهی از پزشکان، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر از چند کشور جهان حضور دارند.


«علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در این‌ باره گفت: توافق با سازمان ملل متحد صورت گرفته است تا این کشتی در بندر «حدیده» لنگر بیندازد، اما این موضوع با گزارش اخیر شبکه خبری «العربیه» درباره اینکه دولت (مستعفی) یمن به سازمان ملل متحد نامه نوشته است و خواستار هماهنگی درباره ارائه کمک‌های بشردوستانه به نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان شده است، منافات دارد.


وی افزود: نه عربستان و نه هیچ‌یک از کشورهایی که در ائتلاف (عربی) مشارکت دارند حق بازرسی کشتی ایرانی را ندارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته