دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1396 - 11:23

مصیبت پنهان فروشی در کارزار قیمت نفت

به گفته یک استاد دانشگاه،‌ نوسان کنونی قیمت در بازار نفت بیشتر به دلیل پنهان فروشی نفت و عدم رعایت سهمیه های مشخص شده است.
کد خبر : 187340

آلبرت بغازیان،‌ استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی،‌ در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان این مطلب ادامه داد: برخی اعضای اوپک به صورت نامحسوس نفت بیشتری می فروشند و خریداران نیز به دلیل قیمت های پایین خرید بیشتری انجام می دهند.


به گفته این استاد دانشگاه صداقت در بین اعضای اوپک وجود ندارد و همین فروش های بیش از سهمیه باعث می شود تا تعادل عرضه و تقاضا برهم بخورد.


وی افزود: از آنجا که عربستان نیازمند درآمدهای نفتی بیشتر است بنابراین ممکن است تا محموله های آزاد با قیمت های پایین به مشتریان عرضه کند.


بغازیان گفت: در این شرایط اگر تنش های سیاسی مانند اختلاف کشورهای عربی با قطر بالا بگیرد باعث تحریک تقاضا شده و می تواند تا حدی زمینه ساز افزایش قیمت ها باشد.


این کارشناس بازار نفت افزود: ذخیره سازی های نفت در جهان ظرفیت مشخصی دارد و اگر مخازن جدید ساخته می شد مشخص بود. البته نظارتی بر میزان نفت موجود در مخازن نیست.


بغازیان گفت:‌با توجه به کاهش قیمت نفت ذخیره سازی بیشتر تشویق می شود.


وی ادامه داد: از آنجا که مصرف نفت در دنیا الگوی یکنواختی دارد بنابراین ورود به فصل سرد نمی تواند تغییرات چندانی در قیمت نفت ایجاد کند.


بغازیان با اشاره به عدم وجود نیاز گرمایشی در فصول گرم گفت: به نظر می رسد تصمیم اوپک برای تمدید توافق کاهش تولید تاثیر زیادی بر بازار نفت داشته باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: استاد دانشگاه
ارسال نظر
قالیشویی ادیب