دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1396 - 10:49

پیشرفت سیاسی در لبنان: موافقت احزاب با قانون جدید انتخابات

وزیر امور خارجه لبنان به‌طور رسمی از توافق احزاب سیاسی این کشور درباره قانون جدید انتخابات خبر داد.
کد خبر : 187316

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز عربی، جبران باسیل شب گذشته (سه‌شنبه) با انتشار پیامی اعلام کرد: «جریان‌های لبنانی به توافق سیاسی نهایی درباره قانون جدید انتخابات دست یافتند و اکنون این توافق باید در نهادهای قانون اساسی اجرایی شود.»


وی افزود: «از این پس لبنانی‌ها طبق قانونی رفتار خواهند کرد که اجازه مشارکت گسترده مردم را خواهد داد. این موضوع با تقسیم حوزه‌ها و مشارکت گسترده گروه‌ها به دست آمده است.»


همچنین یک منبع سیاسی لبنانی اعلام کرد قانون جدید انتخابات طبق اصل نسبیت و طبق تقسیم‌بندی لبنان به 15 حوزه است و به لبنانی‌های مقیم خارج، کرسی‌هایی در پارلمان در دوره‌های بعدی اعطا خواهد شد، اما این توافق شامل موضوع حق انتخاب برای نظامیان و کاهش سن رای دادن یا سهم زنان نیست.


سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در سخنانی توافق گروه‌های سیاسی با قانون جدید انتخابات را دستاورد بزرگی برای کشور خواند و گفت: «قانون مشکلی را که مانع پیشرفت لبنان می‌شود، حل خواهد کرد.»


طبق این گزارش، گرچه توافق مذکور از سوی احزاب لبنانی تایید شده است، اما همچنان نیاز به تایید دولت دارد. قرار است دولت لبنان امروز (چهارشنبه) نشستی را در این زمینه برگزار کند. اگر این توافق در دولت نیز تایید شود، باید به پارلمان ارجاع داده شود تا بر سر آن رای‌گیری کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب