دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1396 - 08:28

آزادی زندانی آمریکایی در کره شمالی در وضعیتی بسیار عجیب

یک تبعه آمریکایی که سال گذشته به اتهام جاسوسی، از سوی مقام‌های امنیتی کره شمالی بازداشت شده بود در وضعیت نامساعد سلامتی، پیونگ یانگ را ترک کرد.
کد خبر : 187250

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از سی‌ان‌ان، اتو وارمبیر، دانشجویی که از 17 ماه پیش به اتهام جاسوسی علیه کره شمالی در این کشور بازداشت شده بود در حالت اغما آزاد و به کشورش بازگردانده شده است.


خانواده وارمبیر گفته‌اند که او از یک سال گذشته در وضعیت اغما به سر می‌برد اما آن‌ها تنها یک هفته است که از چنین وضعیتی باخبر شده‌اند.


این دانشجوی 22 ساله در قالب توری که از سوی دانشگاه ویرجینیا برگزار شده بود به کره شمالی سفر کرد اما به هنگام سوار شدن در هواپیما برای بازگشت، از سوی مقامات کره شمالی به اتهام جاسوسی بازداشت شد.


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز آزادی این تبعه آمریکایی را تایید کرده است.


مقامات کره شمالی گفته‌اند تصاویری در اختیار دارند که اتو وارمبیر را در حال کندن یک آرم دولتی مربوط به کره شمالی نشان می‌دهد.


وارمبیر در جریان دادگاه گفته که یکی از مقام‌های کلیسای اوهایو در آمریکا و همچنین سازمان امنیت مرکزی این کشور (سی آی ای) از وی خواسته بودند که چنین کاری انجام دهد.


هنوز دقیقا مشخص نیست که اوتو وارمبیر به چه دلیلی در وضعیت اغما به سر می‌برد.


در حال حاضر 3 تبعه دیگر آمریکا نیز در زندان‌های کره شمالی در بازداشت هستند. این سه نفر کیم دانگ سوک، کیم هاک سونگ و کیم دانگ چول نام دارند. دو نفر نخست، استاد دانشگاه و نفر سوم تاجر است.


تیلرسون گفته که در حال مذاکره درباره وضعیت این سه نفر با مقامات پیونگ یانگ است. آمریکا و کره شمالی به دلیل تنش‌های خصمانه فاقد روابط رسمی دیپلماتیک هستند.


روابط کره شمالی و آمریکا از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در واشنگتن رو به وخامت رفته است. در ماه‌های اخیر، کره شمالی بر تعداد آزمایش‌های موشکی و اتمی خود افزوده و در مقابل آمریکا نیز به اعزام ناوهای جنگی بیشتری به شبه جزیره کره اقدام کرده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی آمریکا
ارسال نظر
قالیشویی ادیب