دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1396 - 16:32
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد:

تشدید بیماری‌های ناشی از مصرف بی رویه محصولات یکبارمصرف/ وزارت بهداشت بر روند تولید ظروف یکبار مصرف نظارت کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاداز نظارت غیرقابل قبول وزارت بهداشت و صنعت در میزان مصرف ظروف یکبار مصرف درجامعه، گفت: می توان با فرهنگ سازی میزان مصرف ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف را درجامعه کاهش داد.
کد خبر : 187184

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از خانه ملت، احمد حمزه در خصوص برخی اخبار مبنی براینکه ایران در استفاده از ظروف یکبار مصرف جزو 5 کشور اول دنیا است،افزود: استفاده از ظروف یکبار مصرف در حال حاضر به اندازه‌ای در کشور رواج و گسترش پیدا کرده است که مردم در حالت عادی و در مصارف روزانه خود نیز از ظروف یکبار مصرف استفاده می‌کنند، هرچند که استفاده از این ظروف بیماری‌های بسیاری را برای مردم به وجود می‌آورد؛ اما متاسفانه نظارت‌ها در میزان مصرف این مواد قابل قبول نیست.


نماینده مردم کهنوج درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور باید نظارت‌ها را در توزیع و استفاده از ظروف یکبار مصرف افزایش دهد، افزود: البته نظارت بر تولید کالاهای زیان آور نیز بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است که این وزارتخانه نیز باید به وظایف خود به درستی عمل کند؛ بنابراین مجموعه‌ای از دستگاه‌ها باید میزان مصرف ظروف یکبار مصرف را کنترل کنند.


وی با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه از ظروف یکبار مصرف و افزایش میزان بیماری‌های ناشی از استفاده از این مواد پلاستیکی نگران کننده است، تصریح کرد: بهتر است به جای استفاده از مواد پلاستیکی، ظروف گیاهی مورد مصرف قرار گیرد؛ زیرا مواد گیاهی از ضرر کمتری برخوردار بوده و در طبیعت قابل بازیافت هستند، اما ظروف پلاستیکی درطبیعت بازیافت نشده و برای آینده جامعه به طورحتم مشکل ساز خواهد شد.


حمزه با تاکید براینکه ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف به محیط زیست و سلامت مردم آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را وارد می‌کند، گفت: البته می‌توان با فرهنگ سازی میزان استفاده از مواد یکبار مصرف را کاهش داد، به طوری که آموزش در مواردی درحوزه رفتارهای اجتماعی بسیار تاثیر گذاراست؛ بنابراین اگر دستگاه‌های متولی آموزش دربخش بهداشت و آموزش عمومی در مدارس و دانشگاه ها، همچنین در رسانه‌های جمعی و گروهی به این موضوع ورود جدی داشته باشند؛ به طورحتم خطرات استفاده از ظروف یکبار مصرف کاهش پیدا می‌کند.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: انتظار می‌رود وزارت بهداشت و درمان و وزارت صنعت و معدن نظارت را بر میزان مصرف این مواد درجامعه افزایش دهند، هرچند که درحال حاضرمشکلات بسیاری در بخش‌های مختلف وجود دارد که موارد این چنینی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.


بر اساس این گزارش، مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به تهدید ظروف یکبار مصرف برای طبیعت اعلام کرده است که ایران جزو 5 کشور اول جهان در استفاده از ظروف یکبار مصرف است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته