دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انعقاد توافقنامه اجرایی ایران و عراق به‌منظور مقابله با هجوم ریزگردها

توافقنامه اجرایی بین کشورهای ایران و عراق به منظور  مقابله با هجوم ریزگردها منعقد شد.
کد خبر : 187040

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در همین راستا سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقداماتی را در خصوص شناسایی کانون‌های گرد و غبار، تعیین ترکیب شیمیایی و کانی‌شناسی آلاینده‌ها و درجه خطررسانی آنها انجام داده است.


بر اساس این گزارش، کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تلفیق لایه‌های اطلاعاتی و تصاویر ماهواره‌ای و پردازش داده‌ها اراضی واجد مولفه‌های تولید گرد و غبار را در جنوب عراق شناسایی کردند.


گفتنی‌ است، این کارشناسان در داخل ایران هم ۱۳۰ هزار کیلومتر مربع از زمین‌های با پتانسیل منشاء گرد و غبار را شناسایی کردند که برخی از آنها با کانون‌های فرسایش بادی قدیمی مشترکند، علاوه بر آن تالاب‌هایی که به تازگی خشک شده‌اند و یا اراضی کشاورزی که به دلیل کم‌آبی و یا سوء مدیریت رها شده‌اند،اکنون منشاء گرد و غبار هستند.


پس از شناسایی کانون‌ها، اولویت آنها جهت برنامه اجرایی مهار با توجه به جهت بادهای غالب، تاثیرگذاری بر مراکز جمعیتی، اقتصادی، صنعتی و کشاورزی و همچنین درجه خطررسانی، ترکیب شیمیایی و کانی‌شناسی آلاینده‌ها انتخاب می‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته