دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف استعدادهای جوان، بازاریابی مخاطب از برنامه‌های اجرایی تئاتر مستقل تهران است

نشست خبری تئاتر مستقل تهران صبح امروز با حضور مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل، علی‌اصغر دشتی مدیر مرکز مشاوره و حسن جودکی مشاور مجموعه برگزار شد.
کد خبر : 186763

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل در ابتدای نخستین نشست تئاتر مستقل تهران در خصوص چگونگی شکل‌گیری این مرکز نمایشی گفت:‌ «از بهمن 1393 ایده شکل‌گیری تئاتر مستقل تهران به عنوان مکانی برای تولیدات گروه به وجود آمد و وقتی تاسیس شد در آغاز نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند» روی صحنه رفت که همین اجرا آغاز سیاست‌هایمان در تئاتر مستقل تهران بود. بعد با دعوت از نمایش‌هایی که با تفکر و ایده این سالن نمایشی هم‌خوانی داشت کار را آغاز کردیم.»


وی افزود: «نمایش‌ها بدون وابستگی به نهادهای دولتی و غیر دولتی دعوت شدند تا در کنار نمایش‌هایمان روی صحنه روند که از این میان می‌توان به اجراهایی چون «دکلره»، «رویای شب نیمه تابستان»، «رومئو و ژولیت» و «سوراخ» اشاره کرد.»


به دنبال مکانی برای ایجاد فکر بوده‌ایم


مدیر مرکز تئاتر مستقل عنوان کرد: «در مرکز تئاتر مستقل تهران نمایش‌هایی حاصل تفکر و هم‌سو با هم فارغ از وابستگی اجرای‌شان را آغاز کردند. ما مکانی برای اجاره دادن را افتتاح نکرده‌ایم و آنچه در تئاتر خصوصی می‌بینید را در این مرکز شاهد نیستیم چرا که به دنبال مکانی برای ایجاد فکر بوده‌ایم و در همین راستا از هنرمندان دعوت کرده‌ایم تا در این مرکز، نمایش اجرا کنند. ما در مرکز تئاتر مستقل به اجرای بلند مدت فکر کردیم که کمتر در دیگر سالن‌ها شاهد آن هستیم برای مثال نمایش «رویای شب نیمه تابستان» 163 اجرا داشت و ما در سال گذشته بیش از 90 هزار تماشاگر را در این سالن نمایشی میزبانی کردیم.»


ایجاد باکس اجرا برای جوانان و نخبگان دانشجویی


کوشکی اعلام کرد: ‌«اولین اقدام سال 96 تئاتر مستقل تهران ایجاد باکس اجرا برای جوانان و نخبگان دانشجویی است که با عنوان نگاه مستقل آثارشان را روی صحنه ببرند. ما تعرفه را از این باکس حذف کرده‌ایم و اجراها برای دانشجویان و جوانان کاملا رایگان است همچنین ایجاد بازاریابی مخاطب برای نمایش‌ها و پیدا کردن تماشاگری که خاص آن اثر باشد از وظایفی است که تئاتر مستقل تهران برعهده گرفته است. ما حمایت می‌کنیم تا گروه‌ها فارغ از دغدغه مالی و یافتن تهیه کننده و آوردن بازیگران چهره به اجرای آثارشان بپردازند.»


وی افزود: «در تئاتر مستقل بحث پیدا کردن استعداد مطرح است به طوری که یکسری نمایشنامه خوانی در قالب یک پروژه برگزار می‌شود. بحث ما پیدا کردن جوانان و تیم جوان و خوش‌فکری است که باید راه‌ برایش باز شود تا خود را نشان دهد در این راستا از 5 نمایش‌نامه نویس و کارگردان شامل محمدحسن معجونی، علیرضا نادری، نادر برهانی مرند، حمید امجد و محمد رحمانیان دعوت کردیم که آثاری در تئاتر مستقل را بخوانند هر کدام از این افراد دو تن از شاگردان مستعد خود را خواهند آورد که دو نمایش‌نامه دیگر از آن نویسنده را بخواند.»


وی درباره فعالیت مرکز مشاوره تخصصی تئاتر مستقل تصریح کرد: «برای اولین بار مرکز مشاوره تخصصی تئاتر با مدیریت علی‌اصغر دشتی در تئاتر مستقل برپا شد که هدفش رسمیت بخشیدن به بحث مشاوره بود.»


علی اصغر دشتی نیز در همین باره گفت:‌ «از آبان 1395 در 10 شاخه تخصصی با 30 مشاور کار را آغاز کردیم و چیزی حدود 150 ساعت مشاوره حضوری داشته‌ایم. این مرکز در راستای ارائه و تامین نیاز دانشجویان به مشاوره برای اینکه با تمرکز بالاتری نمایش‌هایشان را اجرا کنند، راه‌اندازی شد. رسمیت بخشیدن به امر مشاوره دقت به اجراهای گروه‌های جوانان و جلوگیری از افت کیفیت از جمله اهدافی بوده است که در این مرکز دنبال شده است. از مزایای مرکز مشاوره تخصصی تئاتر کمک کردن به گروه‌ها و ارزان تمام شدن مشاوره و همچنین تخصیص زمان مناسب برای بهترین راهکار و مشاوره و راهنمایی بوده است.»


دشتی افزود: «در گلام بعد به این فکر افتادیم که در کنار خدمات مشاوره‌ای گروه‌های تهرانی واحد شهرستان را فعال کنیم و در همین خصوص نیز سال گذشته روسای انجمن نمایش‌های استان‌ها و کارگردانان سه نشست برگزار کرد تا دوستان راهکارهایی برای اعزام مشاور به شهرستان‌ها و یا مشاوره مکاتبه‌ای یا تلفنی را به ما ارائه کنند.»


اقتصاد و تولید تئاتر


مصطفی کوشکی در خصوص اقتصاد و تولید تئاتر بیان کرد:‌ «به دلیل کوچک بودن محیط تئاتر کمتر به اقتصاد و تولید تئاتر توجه شده است. در تئاتر مستقل سعی کردیم کارکردهایی داشته باشیم و سرگروه‌هایی برای مباحث در نظر بگیریم که تولیداتی با ابعاد ارائه محصولات فرهنگی در پی داشته باشد.»


وی بحث تولید و بازاریابی مخاطب یک نمایش را امری معرفی کرد که در تئاتر کمتر به آن توجه شده است.


مدیر تئاتر مستقل تهران همچنین گفت:‌ «ما تیمی را دعوت به همکاری کردیم که خارج از محیط تئاتر هستند و کارشان فروش و بازاریابی است که بازخورد مناسبی هم از آن دیده‌ایم. برای مثال در اجرای «رویای شب نیمه تابستان» شاهد اتفاقات ویژه‌ای در این بخش بودیم.»


اجرای دو نمایش لاز کیومرث مرادی و علی شمس در مرداد و شهریور


کوشکی درباره اجراهای مرداد و شهریور ماه نیز عنوان کرد:‌ «کیومرث مرادی و علی شمس را برای اجرا دعوت کردیم که کیومرث مرادی نمایش مهاجران و علی شمس دشنه‌های بلند را روی صحنه خواهد برد.»


وی با اشاره به اجرای نمایش‌های «شنیدن» و «در میان ابرها» که این روزها در تئاتر مستقل تهران روی صحنه است به سلسله کارگاه‌های تئارت مستقل تهران اشاره کرد و افزود: «5 کارگاه با حضور سعید بهنام، رکسانا مهرافزون، کوروش نریمانی، حمید پورآذری و علی‌اصغر دشتی در حال برگزاری است تا اجراهایی با همان جوانان در تئاتر مستقل داشته باشند.»


مکان‌های استیجاری بزرگترین آفت تئاتر


وی در سخنانش بزرگترین آفت تئاتر را مکان‌های استیجاری اعلام کرد و در ادامه گفت:‌ «افراد سالن‌ها را به مکانی برای اجاره تبدیل کرده‌ اند و به همین خاطر در تئاتر خصوصی اتفاق جدی نیفتاده بنابراین ما کف فروش را برای اجراها در نظر گرفته‌ایم تا نمایش‌های با کیفیت و دارای مخاطب روی صحنه روند و هزینه‌های خود را از گیشه تامین کنند. تمام تلاش ما با گفت‌وگوهایی که با مرکز هنرهای نمایشی داشتیم این بوده که چگونه می‌شود برای تماشاخانه‌های خصوصی برنامه‌های طولانی مدت داشت و به مکانی ثابت رسید البته در این باره هیچ راهکار عملی ایجاد نشده است.»


وی در خصوص چگونگی اداره تئاتر مستقل تهران تشریح کرد: «ما با مساعدت‌ها کارمان را ادامه می‌دهیم و هیچ نهادی از ما حمایت مالی نمی‌کند تمام هزینه‌های مرکز تئاتر مستقل تهران از گیشه آموزش، استودیوها و پلاتوها تامین می‌شود و از درآمدهای حاصل از اجرا چیزی حدود 30 درصد را به سالن اختصاص می‌دهیم البته در اجراهایی که کمتر از 40 درصد مخاطب داشته باشد برای اینکه سالن نمایشی بتواند به کار خود ادامه دهد تعداد صندلی در نظر گرفته‌ایم.»


وی درباره مشکلاتش با شهرداری به این نکته اشاره کرد که خوشبختانه با مساعدت شهردار منطقه 11 مسائلی چون تخریب مرکز تئاتر مستقل تهران رفع شده است.


اجرای «رویای شب نیمه تابستان» در جشنواره شکسپیر لهستان


کوشکی درباره روابط بین‌الملل نیز بیان کرد:‌ «نمایش «رویای شب نیمه تابستان» که سال گذشته 6 ماه روی صحنه بود از سوی جشنواره شکسپیر به لهستان دعوت شد و 15 مرداد ماه در این جشنواره به اجرا در‌می‌آید. این اولین حضور بین‌‌المللی تولیدات تئاتر مستقل تهران است.»


در بخش پایانی این نشست حسن جودکی نیز گفت:‌ «واحد تهیه و تولید می‌تواند برای گروه‌ها به عنوان تهیه کننده عمل کند و از گروه‌های جوان تا حرفه‌ای حمایت به عمل آورد. هنوز به شکل واقعی ساختاری برای تهیه کنندگی تئاتر نداریم و بیشتر بحث تهیه کنندگی در تئاتر سلیقه‌ای است و افرادی که سرمایه‌گذاری می‌کنند توقع بازگشت پول دارند که این توقع کاملا هم درست است ولی فکر می‌کنم می‌شود به ساختاری در این زمینه رسید که سرمایه‌گذاری با شناخت محصول فرهنگی انجام شود. امیدوارم به جایی رسیم که در حوزه تهیه و تولید از گروه‌های جوان حمایت کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب