دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1396 - 11:46

سخنگوی وزارت امور خارجه: 80 کشور جهان به ایران تسلیت گفتند/ اقدامات آمریکا در سوریه تا حدی مشکوک است

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران پاسخگوی مسائلی از جمله بحران قطر، داعش، تحولات منطقه و... بود.
کد خبر : 186646

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی در ابتدای جلسه ضمن تسلیت حادثه تروریستی اخیر در تهران به خانواده قربانیان بیان کرد: «این اقدام در ادامه اقدامات تروریستی بود که در منطقه از دهه‌های پیش آغاز شده بود. با این اقدام بی ارزش عملیاتی که برای ایجاد رعب رخ داد، تعدادی از مردم بی گناه را در ماه مبارک به شهادت رساندند و جا دارد جهان را بار دیگر به مبارزه با این پدیده شوم فرا بخوانیم.»


قاسمی همچنین از شخصیت‌های مختلف جهان، روسای جمهوری، وزرای امور خارجه، اشخاصی همچون پاپ و دبیر کل سازمان ملل متحد برای همدردی و تسلیت به ایران تشکر کرد و گفت بیش از ٨٠ کشور جهان پیام‌های خود را در سطوح مختلف ارسال کردند.


او در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در این باره که در هفته‌های اخیر رسانه‌های خارجی اخبار متعددی درباره درگیری نیروهای آمریکایی با نیروهای ایرانی منتشر شده است، آیا چنین درگیری‌هایی را تایید می‌کنید؟ بیان کرد: «اقدامات امریکا در سوریه تا حدی مشکوک است و قابل توجیه نیست. آنها بارها تاکید کردند که در حال مبارزه با تروریسم هستند و در این خصوص تلاش می‌کنند اما تجربه گذشته بیانگر این است که صداقت لازم را در این حوزه ندیدیم و توصیه می‌کنیم به جای هر گونه اقدامی در درون سوریه، عزم خود را برای مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی مسلح جزم کنند که باعث ایجاد چنین وضعیتی در سوریه شده‌اند.»


وی ادامه داد: «در مورد سوریه هیچ راهی وجود ندارد جز مبارزه با تروریسم که اگر بتوانیم ثبات و امنیت و آرامش و آتش‌بس را در سوریه فراهم کنیم و وضعیت مطلوب‌تری ایجاد کنیم.»


او تصریح کرد: «در مورد جزئیات اقدامات نظامی آمریکا توضیحی ندارم که مطرح کنم اما در کلیت آنها باید واقعیت‌های منطقه و چالش‌هایی که کل منطقه با آن مواجه است، بپذیرد. این مسئولیت‌پذیری را آنگونه که باید و شاید ندیدیم و منتظریم که آنها تا حدودی به اقدام متعادلانه خود بازگردند.»


برجام منطقه‌ای را نمی‌فهمم


سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره موضوعات مطرح درباره برجام منطقه‌ای گفت: «من برجام منطقه‌ای را نمی‌فهمم. یک برجام هسته‌ای می‌شناسم. آنچه بین ما و کشورهای اروپایی در موضوع هسته‌ای مطرح شد، یک مساله خاص است و موضوع درگیری با کشورهای عربی چیز دیگری است و راهکارهای خود را طلب می‌کند.»


توصیه به کشورهای منطقه


وی در مورد بحران شکل گرفته در منطقه درخصوص قطر گفت: «مسائلی که بعد از اجلاس ریاض در منطقه اتفاق افتاد را من هفته پیش در جلسه سخنگویی به آن اشاره کردم که برگزاری نابهنگام و چیدمان اجلاس می‌تواند آثار مخربی ایجاد کند که این امر تحقق پیدا کرد. تصور ما این است که باید این کشورها با توجه به وضعیت منطقه بتوانند در یک روند مثبت و همه‌جانبه در پشت میز مذاکره مسائل خود را حل و فصل کرده و برای ثبات هرچه بیشتر منطقه تلاش کنند. ما آنها را به خویشتن‌داری و گفت‌وگو دعوت می‌کنیم.»


سخنگوی وزارت امورخارجه درباره برنامه‌ریزی برای تجارت ایران با قطر به ویژه در زمینه مواد غذایی بیان کرد: «نگاه ما به همسایگان روشن است و خواستار روابط همه‌جانبه و مسالمت‌آمیز با همه همسایگان بودیم و با همه کشورها در صورت نیاز و وجود زمینه‌های لازم آمادگی همکاری و گسترش رابطه را داشته‌ایم.»


واکنش به برگزاری همه‌پرسی در کردستان


قاسمی درباره همه‌پرسی کردستان و موضع ایران در قبال این اقدام بیان کرد: «بحث اقلیم کردستان دارای چند اصل مهم است که مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است. تمامیت ارضی عراق، حاکمیت ملی، قانون اساسی و یک عراق باثبات و دموکراتیک که همه ادیان بتوانند در این سرزمین با حفظ حقوق خود زندگی کنند، می‌تواند برای ثبات منطقه حائز اهمیت باشد.»


وی ادامه داد: «طرح این مساله نسنجیده می‌تواند آثار مخربی در مجموعه مسائل تمامیت ارضی عراق داشته باشد و لذا مواضع ما در این‌خصوص روشن است و موضوع اصل اساسی حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است و از سوی دیگر ما با همه قومیت‌های مختلف در عراق از دیرباز رابطه بسیار خوبی داشته‌ایم.»


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اجرای شانگهای و اخباری که درخصوص وجود نداشتن پرچم ایران در دیدار وزیر امورخارجه با رئیس‌جمهوری قزاقستان منتشر شد، بیان کرد: «کسانی که این موضوع را بیان کردند عمد و غرضی داشتند که از این سوژه استفاده کنند، اما با واقعیت‌های پروتکل آشنایی نداشتند. به لحاظ پروتکل این موضوع پذیرفته شده است که پرچم دو کشور زمانی روی میز قرار می‌گیرد که دو مقام همسطح با یکدیگر دیدار داشته باشند. وقتی تفاوت سطح وجود داشته باشد، پرچم مقام عالی‌تر بر روی میز قرار می‌گیرد. در دیدار آقای ظریف با رئیس‌جمهور قزاقستان یا رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه پرچم آن کشورها قرار داشت و اگر با وزرای امورخارجه ملاقاتی باشد، پرچم دو کشور خواهد بود.»


تیلرسون تاریخ را مرور کند


سخنگوی وزارت امور‌خارجه همچنین درباره استفاده از واژه خلیج عربی به جای خلیج فارس از سوی وزیر امورخارجه آمریکا گفت: «فکر می‌کنم آقای تیلرسون سابقه نفتی دارند و از مدیران نفتی بوده‌اند. با توجه به پیشینه‌ای که از سیاستمداران آمریکایی وجود دارد، آنها کاملا با نام خلیج‌فارس آشنا هستند. این نامی مشخص و شناخته شده است و احتمالا آقای تیلرسون اشتباه کرده‌اند. البته این نگاه خوشبینانه است.»


وی ادامه داد: «در شکل بدبینانه این است که تیلرسون از تاریخ آگاهی ندارد و جغرافیا را نمی‌شناسد که من به ایشان توصیه می‌کنم، در کنار مطالعات نفتی به تاریخ و جغرافیا بپردازد و اگر نمی‌تواند به گذشته‌های دور بازگردد، به دوران اخیر و اسناد موجود در وزارت امورخارجه آمریکا، کتابخانه کنگره، موزه‌های اروپایی و آرشیوهای جهان از جمله لندن، ایتالیا، دانمارک، روسیه و غیره مراجعه کند که نقشه‌ها به صورت چاپ شده از قرون گذشته ثبت‌شده‌اند و کار دشواری نیست. نیاز است که تنها این داستان را مرور کنند تا با واقعیت‌های تاریخی ‌آشنا شوند.»


قاسمی گفت: «با دلار، نفت و معاملات و تجارت نمی‌توان تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و تمدن یک ملت را گرفت یا یک ملت بی‌فرهنگ را فرهنگ‌دار کرد.»


خبرنگاری از سخنگوی وزارت امورخارجه در این‌باره که آیا وزارت امورخارجه ایران قصد شکایت از وزارت امورخارجه عربستان به دلیل حملات تروریستی اخیر را ندارد، اظهار داشت: «قبل از حوادث تلخ تهران اظهارات سخیف و مداخله‌جویانه برخی از مقامات سعودی وجود داشته و تا حد زیادی شبهه‌برانگیز است. این موضوع توسط دستگاه‌های ذیربط در حال بررسی است و به هرنتیجه‌ای که در مورد حوادث تهران برسند که از چه مبدأیی ریشه گرفته، پیگیری لازم را خواهند کرد و موضوع را به اطلاع مردم می‌رسانند.»


توافق با ترکیه درباره مناطق کاهش تنش


وی درباره بحث مناطق کاهش تنش در سوریه بیان کرد: «در سفر وزیر امورخارجه به ترکیه تفاهماتی در مورد سوریه صورت گرفت و اکنون در وضعیت بهتری قرار داریم و می‌توانیم همکاری‌های سازنده‌تری چه در اجلاس کارشناسی آستانه که در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود و چه اجلاس پنجم آستانه داشته باشیم.»


وزارت امور خارجه هیچ خودروی لوکسی خریداری نکرده است


قاسمی درباره تکرار ادعاهای مربوط به خرید خودروهای قاچاق از سوی وزارت امورخارجه بیان کرد: «برخی از رسانه‌ها نیاز به تیراژ و خبرهای مهیج دارند؛ اما توصیه می‌کنم اخباری را که تکذیب می‌شود، دیگر تکرار نکنند. هیچ‌گونه خرید اتومبیل لوکس در تهران برای وزارت امورخارجه صورت نگرفته و ما نوع خاص اتومبیل‌های موردنیاز را از کمپانی‌های مشخص و به صورت خاص خریداری می‌کنیم.»


واکنش به طرح تحریم ایران در سنا/ آمریکا به گذشته بازنگردد


وی در مورد طرح تحریم‌های ایران در مجلس سنای آمریکا بیان کرد: «در مورد بحثی که در کمیته روابط خارجی سنا مطرح است به طور کلی می‌توانم بگویم که سیاست‌های تحریمی یک سیاست شکست‌خورده و پیچیده و ناکارآمد است که پاسخگوی هیچ خواسته‌ای نمی‌تواند باشد و این اقدام آب در هاون کوبیدن و وقت تلف کردن است.»


وی ادامه داد: «دولتمردان آمریکا نباید دوباره به گذشته بازگردند تا ناچار شوند در نقطه زمانی دیگری مجددا به عقب برگردند. توصیه من به آنها این است که تجربه را تجربه نکنند. باید دید نتیجه طرح سنا در کمیته روابط خارجی چه خواهد شد. اگر در کمیته روابط خارجی تصویب شود، باید به صحن برود و بعد رئیس‌جمهور آن را امضا کند. در کمیسیون‌ها موضوعات بسیاری مطرح می‌شود که ناقص می‌ماند و اگر چنین بحثی بخواهد به جلو برود، کاری بیهوده و اشتباه است. آمریکا باید با هوشیاری عمل کند. این اقدام برای ما پذیرفتنی نیست و آن را رد می‌کنیم و با توجه به بحث برجام، فکر می‌کنیم این اقدام عدم حسن‌نیت و برخلاف روح برجام است.»


قاسمی بیان کرد: «دولت آمریکا نباید در چنین موضعی قرار بگیرد. ما مذاکراتی در این زمینه با آنها نداشته و نخواهیم داشت و در مواقع لازم براساس طراحی‌های قبلی خود و تنظیمات در کمیسیون برجام و هیات نظارت بر برجام در درون ایران این حرکات را رصد خواهیم کرد و از مکانیزم‌های خاص این مواضع را پیگیری خواهیم کرد. ما از هرجایی که لازم بدانیم سیاست‌های خود را دنبال می‌کنیم و با کسی رودروایسی نداریم.»


نگرانی ما خشونت وپیامدهای آن در منطقه است


قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی درباره همگرایی ایران با ترکیه برای حمایت از قطر اظهار داشت: «سعی ما ابن بوده با همسایگان رابطه خوبی داشته باشیم. روابط ما با قطر روابط خوبی بوده است. سه ماه پیش وزیر امور خارجه کشورمان به قطر سفر کرده و تماس‌های بین دو کشور برقرار است.»


وی با اشاره به اینکه علاقمندی که برای گفت‌و‌گو با همه کشورهای منطقه وجود دارد، خاطرنشان کرد: «با وجود اختلافات با ترکیه به دلیل روابط و پیشینه موجود و نقاط مشترک همیشه در گفت‌و‌گو بوده‌ایم و اختلاف نظرها مانع دوستی ما نبوده است. در سفر آقای ظریف به ترکیه و دیدار با اردوغان مسائل مختلف را مرور کردیم و علاقمندهستیم این کشورها از طریق تماس‌های دوجانبه و گفت‌و‌گو مشکلات را حل و فصل کنند.»


قاسمی با بیان اینکه ورود قدرت‌های فرامنطقه‌ای باعث شد که مشکلات زودتر از موعد مقرر تجلی پیدا کند و خود را نشان دهد، گفت: «ما با همسایگان در تعامل هستیم و برای ما ثبات و امنیت منطقه مهم است و نگرانی ما خشونت وپیامدهای آن در منطقه است.»


وی در این باره که آیا ایران قرار است آرایش نظامی خود در منطقه به ویژه در مورد مدافعان حرم در سوریه بعد از حملات تروریستی تهران تغییر دهد، اظهار داشت: «مواضع جمهوری اسلامی ایران تغییر ناپذیر است و مواضع ما روشن است و من ارتباطی بین اینها نمی‌بینم. در مورد ترتیبات امنیتی نیز سخنگویان محترم قضایی و امنیتی توضیحات لازم را می‌دهند.»


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دوگانه‌سازی‌ها درباره قدرت دفاعی و دیپلماسی کشور گفت:‌ «جدایی حوزه دفاعی و دیپلماسی از نگاه امنیت ملی نه در ایران و نه در هیچ جای جهان مصداق ندارد و دیپلماسی بدون قدرت دفاعی و قدرت دفاعی بدون دیپلماسی نمی‌تواند کارآمدی داشته باشد.»


خبرنگار آوای افغان درباره حملات اخیر افغانستان و مواضع ایران سوال کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: «اتفاقاتی که در افغانستان در چند هفته اخیر رخ داده است و انفجارهایی که از سوی تروریست‌های شناسنامه‌دار انجام شده و منجر به شهادت تعداد زیادی از مردم دوست و برادر ما در افغانستان شده نگران کننده است و پیامند آن اقدامات دیگری بود که باز هم موجب نگرانی است.»


وی ادامه داد: «تصور ما این است که بدخواهانی وجود دارند که سعی می‌کنند از طرق گوناگون نظم و ثبات را متغیر کنند. ما همه احزاب و گروه‌ها در افغانستان را دعوت به تعامل سازنده می‌کنیم و اینکه بتوانند مسائل و مشکلات خود را پشت میز مذاکره مطرح کنند و بتوانند به تفاهم جامع برسند و اجازه ندهند دیگران از خارج از مرزها به امور داخلی افغانستان دخالت کنند.»


قاسمی گفت: «تنها راه افغانستان گفت‌و‌گو و مذاکره بین طرف‌ها است. اجلاس هفته گذشته در کابل که شاید یکی از اهداف تروریست‌ها اثرگذاری بر این اجلاس بود و این نوع روندها و نشست‌ها میان گروه‌های افغان میتواند مشکلات را حل کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته