دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1396 - 08:24

پیروزی ماکرون، دوبل شد/ میانه‌روهای فرانسوی «به پیش» می‌تازند

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در فرانسه نشان می‌دهد که حزب تازه تاسیس امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور موفق شده که پیروزی قابل توجهی به دست آورد.
کد خبر : 186621

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نتایج اولیه‌ای که از سوی فرانس ‌24 منتشر شده است نشان می‌دهد که حزب «جمهوری به پیش» حزبی که از سوی ماکرون در سال گذشته تاسیس شد موفق شده 32.2 درصد آرا را به خود اختصاص دهد.


پس از این حزب، حزب جمهوری‌خواه قرار دارد که 21.5 درصد از آرا را به دست آورده و در جایگاه سوم نیز حزب راست افراطی جبهه ملی با 14درصد قرار دارد.


این موضوع نشان‌دهنده آن است که اکثریت قابل توجهی از پارلمان فرانسه در اختیار حزب ماکرون قرار خواهد گرفت و او مشکل چندانی برای پیش‌برد برنامه‌هایش نخواهد داشت.


فرانس 24 همچنین نوشته که حزب چپ‌ افراطی با 11درصد آرا در جایگاه چهارم و حزب سوسیالیست با 10.2 درصد در جایگاه پنجم قرار گرفته است.


در همین حال سی‌ان‌ان نوشته است که این نتایج نشان می‌دهد 415 تا 445 کرسی از مجموع 577 کرسی پارلمان فرانسه در اختیار حزب جمهوری به پیش قرار گرفته است.


بزرگی پیروزی حزب ماکرون به این نکته برمی‌گردد که این حزب به اندازه تمام کرسی‌های مجلس نامزد در اختیار نداشت و تنها 526 نفر در سراسر کشور معرفی کرده بود اما لیست جالب نامزدهای این حزب موفق شد نظر مساعد مردم را جلب کند. 266 نامزد زن در این فهرست حضور داشتند و همچنین 219 نفر از نامزدها عملا چهره‌های سنتی سیاسی به شمار نمی‌آمدند و در نتیجه افرادی همچون برندگان جایزه صلح، خلبان جنگنده‌های ارتش فرانسه و گاوباز نیز در این فهرست حضور داشتند.


ماکرون که ماه گذشته موفق شد به عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه انتخاب شود حالا امیدوار است با کسب اکثریت کرسی‌های مجلس به برنامه‌های خود ادامه دهد.


در انتخابات پارلمانی مجلس، نامزدها باید نیمی از آرا را به خود اختصاص دهند. در صورتی که چنین اکثریتی به دست نیاید نامزدهای برنده دور دوم که حداقل 12.5 درصد آرا را به دست بیاورند به مجلس راه پیدا خواهند کرد.


آرای ابتدایی دور اول انتخاباتی پارلمان فرانسه نشان می‌دهد که آن دسته از کرسی‌هایی که هنوز از دول اول صاحبانشان مشخص نشده است در دور دوم عموما از میان نامزدهای حزب «جمهوری به پیش» یا حزب جمهوری‌خواه انتخاب خواهند شد و در نتیجه احتمال پیروزی نامزدهای حزب افراطی جبهه ملی به رهبری امانوئل ماکرون اندک است.


نتایج اولیه نشان می‌دهد که حزب جمهوری‌خواه که با نامزدی فرانسوا فیون در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شکست خورده بود و سیاست‌مداران مشهوری همچون ژاک شیراک و نیکلا سارکوزی عضو آن بوده‌اند تقریبا 80 تا 100 کرسی پارلمان را به دست آورده است.


حزب سوسیالیست نیز تنها 30 تا 40 درصد کرسی‌ها را به دست آورده و بنابراین با توجه به اینکه در دور قبلی 277 کرسی را به خود اختصاص داده بود باید گفت که شکست سنگینی متحمل شده است. این شکست به‌ویژه ناشی از سرخوردگی مردم از سیاست‌های فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری قبلی فرانسه گفته شده است.


حزب افراطی جبهه ملی نیز نهایتا یک تا 4کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد و به همین دلیل است که فلورین فیلیپو معاون این حزب گفته است که از نتایج انتخابات ناامید شده است.


این نتایج همچنین می‌تواند برای سیاست احیای اتحادیه اروپا که ماکرون از جمله چهره‌های آن به شمار می‌آید، امیدوارکننده باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته