دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1396 - 14:23

دلیل تعویق مذاکرات آستانه چه بود؟

یک دیپلمات غربی در مسکو دلیل به تاخیر افتادن نشست آستانه 5 را لجاجت برخی طرف‌ها به ویژه ترکیه در اجرای تعهداتشان در بیانیه آستانه 4 اعلام کرد .
کد خبر : 186481

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از ایسنا، روزنامه الوطن چاپ سوریه نوشت: «یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود گفت ترکیه مخالف حضور ناظران در مرزهایش با ادلب و خواستار استقرار آن‌ها در مناطق حد فاصل ارتش سوریه و شبه‌نظامیان است، اردن نیز با حضور ناظران در مرزهایش با سوریه مخالفت کرد. از این رو احتمالا مخالفت ترکیه ناشی از تمایلش برای باز ماندن مرزهایش با ادلب برای تسهیل رفت‌وآمد شبه‌نظامیان و تجهیز آن‌ها به اسلحه و مهمات لازم است و اردن نیز می‌خواهد به نوبه خود آزادی تحرکات را برای گروه‌ها در دو طرف مرزها حفظ کند.»


پیشتر قرار بود فردا (دوشنبه) شهر آستانه، پایتخت قزاقستان میزبان نشست جدید روسیه، ایران، ترکیه و هیات‌های دمشق و مخالفان سوری باشد اما این نشست به 20 ماه جاری میلادی (30 خرداد) موکول شد تا در صورت توافق با ترکیه و اردن در این تاریخ برگزار شود.


روزنامه الوطن به واسطه برخی منابع نزدیک به استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اطلاع دارد که دور جدید این نشست‌ ژنو اوایل ماه جولای آتی (اواسط تیر) و بلافاصله پس از عید فطر رگزار خواهد شد، اما دی‌میستورا منتظر نتایج نشست آستانه 5 پیش از اعلام هرگونه تاریخ جدیدی برای برگزاری دور جدید مذاکرات ژنو است.


منبع مذکور با تکید بر وجود برخی اختلاف‌نظرها در هیات مخالفان سوری مورد حمایت ریاض که تیم دی‌میستورا را در دوره‌های قبلی وادار به آرام کردن اعضای این هیات کرد، گفت امیدوار است اختلافات میان عربستان و قطر بر روند مذاکرات ژنو تاثیر نگذارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته