دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1394 - 17:29
دو طرف ایرانی و افغانی از توافقاتشان درباره مهاجران غیر قانونی صحبت کردند

مهاجران مجاز و غیر مجاز در بازه زمانی مناسب به افغانستان بازمی‌گردند

وزیر کشور در نشست خبری در ملاقات با وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان از بازگشت مهاجران افغان ساکن در ایران به کشورشان در یک بازه زمانی مناسب خبر داد.
کد خبر : 18629

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، عبدالرضا رحمانی فضلی و سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان جمهوری اسلامی افغانستان در پایان ملاقات مشترک خود در نشست خبری با خبرنگاران شرکت کردند.
وزیر کشور ایران با اشاره به برگزاری اجلاس چهار جانبه میان ایران، پاکستان، افغانستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد که در تهران برگزار می‌شود، گفت: می‌خواهیم به کمک هم بحث پناهندگان را به نوعی ساماندهی و تعیین تکلیف کنیم و کسانی را که غیر مجاز و یا مجاز در ایران هستند، در یک بازه زمانی مناسب به کشور خودشان باز گردانیم تا دانش و تجربه خود را به ملت خودشان برسانند و باعث توسعه و بهبود وضعیت در کشور افغانستان شوند.
وزیر کشور افزود: در سفر رئیس جمهوری افغانستان به ایران توافقات خوبی داشتیم و کمیته‌های چند جانبه قضایی مهاجرت و مواد مخدر تشکیل شد. چون وزارت کشور مسئول کمیسیون مشترک است، قرار شد ظرف دو ماه کمیسیون‌ها فعال شوند و نشست بعدی در افغانستان برگزار شود. اراده دو کشور بر تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها و زندگی در کنار هم با صلح و امنیت و توسعه است.








در سفر رئیس جمهوری افغانستان به ایران توافقات خوبی داشتیم و کمیته‌های چند جانبه قضایی مهاجرت و مواد مخدر تشکیل شد. چون وزارت کشور مسئول کمیسیون مشترک است، قرار شد ظرف دو ماه کمیسیون‌ها فعال شوند و نشست بعدی در افغانستان برگزار شود. اراده دو کشور بر تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها و زندگی در کنار هم با صلح و امنیت و توسعه است

رحمانی فضلی در پاسخ به پرسشی درباره ساماندهی و نظارت بر مرزهای مشترک دو کشور گفت: موضوع مهاجران مساله‌ای منطقه‌ای است و حتما باید با همکاری سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان انجام شود. ما طرح خودمان را آماده کرده‌ایم و ظرف یک سال عملی می‌کنیم. در حوزه تردد مرزی و تعیین تکلیف مهاجران غیر مجاز حتما همکاری بین سه کشور وجود خواهد داشت. امروز هم با وزیر کشور پاکستان ملاقات کردیم و اراده بین سه کشور برای حل این موضوع است به زودی به توافقات خیلی خوبی برای ساماندهی در وحله اول مهاجران غیر مجاز و در وحله دوم رفت و آمدهای مرزی خواهیم داشت و قصد داریم زمینه‌های عودت مهاجران افغان را به کشورشان بیشتر آماده کنیم.


وی تاکید کرد: در این فاصله نیز امکانات بهداشتی آموزشی و اجتماعی بیشتری را برای افغان‌های ساکن ایران خواهیم داشت. هدف نهایی این است که اگر رفت و آمدی باشد بر اساس قوانین گذرنامه و ویزا باشد.
ادامه حضور مهاجران افغان طولانی نخواهد شد
وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان با تشکر از مردم ایران برای میزبانی مهاجران افغان به مدت بیش از سه دهه گفت: کمیته‌های مشترک اقتصادی مرزی امنیتی قضائی و مهاجرت را تشکیل داده‌ایم و تصمیم داریم در همه این عرصه‌ها طرح‌های مشترک تهیه کنیم. طرح‌هایی که از حالا تا دو ماه دیگر نهایی شود ما به عنوان دو کشور دوست و همسایه بیش از هر کشور دیگری با هم مشترکات داریم و می‌توانیم با هم همکاری کنیم.
به گفته سید حسین عالمی بلخی رسیدگی به وضعیت کسانی که در ایران هستند، در کمیسیون مهاجرت در دست انجام است. طبعا افراد غیر قانونی ابتدا باید قانونمند شوند. ما باید بدانیم استعداد آن‌ها چقدر است و آن‌ها چه کسانی هستند. سپس به صورت طبیعی اولویتمان که همه افغان‌ها در سرزمین خودمان باشند دولت وحدت ملی افغانستان عودت مهاجرین را از اولویت‌های ملی خودش قرار داده است. ما برای این کار طرح‌ها و مشوق‌هایی از قبیل اسکان اشتغال و... آماده کرده‌ایم.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از چیزهایی که امروز درباره‌اش صحبت کردیم این بود که خانواده‌هایی که در ایران هستند برای مطالعه و بررسی وضعیت به افغانستان بروند تا در ‌‌نهایت زمینه‌ها برای بازگشت آن‌ها آماده شود ما حضور مهاجران را مشکل مربوط به هر دو کشور می‌دانیم و راه حل را هم باید باهم پیدا کنیم. ادامه حضور مهاجران افغان در ایران خیلی طول نخواهد کشید و امیدوارم ملت ایران در سال‌های آخر هم مهمانداری خود را کامل کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته