گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی با شعار «صنایع دستی؛ اشتغال زا، هویت ساز، ارزآور»
به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور؛ مراسم گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی عصر امروز 20 خردادماه از ساعت 19 تا 20:30 به همت معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در سالن آمفی تاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار میشود.
این مراسم با حضور زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، نمایندگان و اعضای فراکسیون صنایع دستی و فرش مجلس شورای اسلامی، فعالان و تلاشگران عرصه هنر و صنایع دستی و جمع کثیری از هنرمندان کشور و علاقمندان برگزار می شود.
در این مراسم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، هنرمند پیشکسوت کشورمان، رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی سخنرانی خواهند داشت.
لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از جمعی از فعالان ، تشکل ها وتلاشگران عرصه صنایع دستی کشور با حضور معاون رئیس جمهور تقدیر به عمل می آید.
مراسم گرامیداشت روزجهانی صنایع دستی به منظور اعتلای جایگاه فاخر و پراهمیت صنایع دستی و نیز ارج نهادن فعالان و هنروران این عرصه گرانقدر با شعار «صنایع دستی؛ اشتغال زا، هویت ساز، ارزآور» در روز جهانی صنایع دستی عصر امروز 20 خرداد ماه برگزار میشود.
مجیدرضا حریری: بخشی از بودجه فرهنگی ارگان ها در اختیار حوزه صنایع دستی و صادرات آن قرار گیرد
به مناسبت بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی رئیس انجمن صادر کنندگان صنایع دستی، تاکیدکرد: برای رشد هرچه بیشتر صادرات صنایع دستی باید بخشی از بودجه های فرهنگی ارگان ها در اختیار حوزه صنایع دستی و صادرات آن قرار گیرد تا پیام صلح و دوستی ایران به مردم دنیا از طریق ارسال کالای فرهنگی کشورمان صورت گیرد.
مجیدرضا حریری رئیس انجمن صادر کنندگان صنایع دستی، ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی و ابراز خرسندی از ارتقا جایگاه صنایع دستی کشور در چند سال گذشته، عنوان کرد: پیشنهاد می کنیم برای ارتقا هرچه بیشتر و بهبود وضعیت صادرات صنایع دستی بخشی از بودجه های فرهنگی ارگان ها و سازمان هایی که کار بین المللی انجام می دهند ؛ مثل سازمان فرهنگ و ارتباطات ، وزارت ارشاد اسلامی و... در اختیار حوزه صنایع دستی و صادرات آن قرار گیرد.
وی با بیان اینکه از گذشته چالشهای صادرات صنایع دستی دوبخش است، گفت: بخش اول همان چالش های کلی در صادرات غیرنفتی است، عدم گستردگی بازار فروش، بخش بعدی مربوط به صدور یک کالای فرهنگی است که صنایع دستی جز این دسته است و آن حضور مستقیم نام کشور صادرکننده در کنار محصول است که به طور چشمگیری در معرفی فرهنگ و هنر ایران زمین تاثیر گذار است.
وی ادامه داد: در صادرات کالاهایی مثل مواد خام اولیه طرف مقابل شرکتهای بزرگ هستند ودر نهایت برروی محصول حاصله اسمی از کشور مبدا نیست اما در محصولات فرهنگی، مثل صنایع دستی ایران ، تصویر ذهنی مثبت مخاطب در خرید و ارائه آن محصول مهم است و اینجا اهمیت دیپلماسی سیاسی در راستای دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی کشورمان دیده می شود تا این دید مثبت به وجود آید.
حریری در ادامه با اشاره به عدم وجود یک سیستم جامع تامین کالا جهت هدایت تولید کننده به سمت بازارهای هدف برای تولید انبوه، بیان کرد: چالش بعدی ناشناخته ماندن تجارت در حوزه صنایع دستی است ، اولین و ساده ترین صادرات صنایع دستی خرید توریست ها است، تا وقتی که آمار توریست واقعی و خاص ما از آمار کلی ورود خارجی ها به کشور جدا نشود ، این چالش باقی است . نکته بعدی ناشناخته ماندن تجارت صنایع دستی برای تجار و سرمایه داران بزرگ بوده است ؛ که آسیب های جدی دو دهه قبل آنها را از این بازار دور کرد اما خوشبختانه اکنون این حوزه در میان تجار درحال بازیابی اهمیت و جایگاه خود است.
رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی تصریح کرد: البته ناگفته نماند که از سال 93 تا 95 ، وقتی شیب رشد بسیاری از اقلام صادراتی صفر بود ، صادرات صنایع دستی به طور متوسط هرسال میانگین رشد 30 درصدی را نسبت به سال قبل داشته است و این سیر صعودی نشان از فعالیت های خاص و برنامه های درست دست اندرکاران صنایع دستی دارد. به هر حال این برنامه ها زمان بر هستند و احتیاج به برنامه های پایدار در این حوزه داریم .
مجیدرضا حریری یادآور شد: این نکات به آن معنی نیست که به نقطه مطلوب نرسیدیم در حال حاضر نسبت به گذشته در وضعیت قابل قبولی قرار داریم که رو به رشد دارد ، برخی از موانع صادرات در اختیار معاونت صنایع دستی کشور نیست و باید ارگان های مربوطه دیگر مانند وزارت امورخارجه ، وزارت ارشاد ، وزارت صنعت ومعدن و کشاورزی و سازمان فرهنگ و ارتباطات و ... به این حوزه کمک کنند.
وی در پایان تاکید کرد: باید مسئولان ارگان های مرتبط مذکور نگاه صرف اقتصادی به صنایع دستی را به نگاه فرهنگی و صدور فرهنگ و تمدن کشورمان تبدیل کنند و بخشی از بودجه فرهنگی در اختیارشان را به صادرات حوزه صنایع دستی اختصاص دهند . زیرا رساندن پیام صلح و دوستی ایران به مردم دنیا همین ارسال کالای فرهنگی کشورمان به جهان است.
انتهای پیام/