دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1394 - 15:45

افشای دلایل برکناری سه مقام ارشد امنیتی در اردن

بروز اختلاف میان سران امنیتی اردن بر سر وقایع شهر «معان» به برکناری سه نفر از مقام‌های رده بالای امنیتی این کشور منجر شد.
کد خبر : 18590

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری رسمی اردن، «عبدالله دوم» پادشاه اردن استعفای «حسین مجالی» وزیر کشور را پذیرفت و زمینه لازم برای برکناری «توفیق طوالبه» رئیس پلیس و رئیس نیروهای ژاندارمری اردن را فراهم کرد.


پذیرش استعفای وزیر کشور به دلیل بروز اشکالی در تشکیلات پلیس و ناهماهنگی میان نهادها اعلام شده است و استفاده از چنین تعبیری در برکناری مقام‌های رده بالا، تاکنون در اردن سابقه نداشته است.


در این گزارش، استعفای وزیر کشور به دلیل قصور در زمینه امنیتی و اختلال در هماهنگی میان پلیس و نیروهای ژاندارمری اعلام شده است.


در بیانیه رسمی برکناری، دلایل اصلی بروز اختلال در تشکیلات امنیتی اعلام نشده است، اما متهم کردن مسئولان رده بالای امنیتی به صورت مستقیم، موضوعی نادر در اردن است. هرچند برکناری «حسین مجالی» از پست وزارت کشور، «عبدالله نسور» نخست‌وزیر اردن را خرسند خواهد کرد.


گفته می‌شود که روابط کاری «مجالی» وزیر مستعفی کشور و «طوالبه» رئیس پلیس اردن، به دلیل اختلاف شخصی میان این دو نفر، تیره شده بود.


اتخاذ این تصمیمات پس از انتشار گزارش‌هایی محلی صورت گرفت که حاکی از ناهماهنگی در رسیدگی به وقایع شهر «معان» واقع در جنوب اردن بود. این تنش، با برافراشته شدن پرچم داعش در برخی مراسم‌های این شهر همراه شد و شکایت‌هایی که به‌طور مستقیم به دربار پادشاهی اردن صورت گرفت، بر پیچیدگی اوضاع افزود.


کارشناسان سیاسی معتقدند که بازداشت‌های صورت گرفته در شهر «معان» در دو روز گذشته، از حضور گسترده گروه‌های تکفیری در این شهر حکایت دارد، موضوعی که بیانگر نامطلوب بودن تلاش امنیتی در این شهر در یک سال گذشته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: اردن داعش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته