دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1396 - 09:48

گزارش آنا از مراسم تشییع شهدای حوادث تروریستی تهران/ روحانی: اقدام تروریستی تهران، انتقام از دموکراسی است/ لاریجانی: سپاه و نیروی قدس مهمترین رزمنده منطقه‌ای علیه تروریست‌ها هستند

مراسم وداع با شهدای دو حادثه تروریستی در تهران روز چهارشنبه از ساعت 10 صبح در مجلس شورای اسلامی برگزار و پیکرهای این شهدا پس از تشییع در نماز جمعه تهران به سمت بهشت زهرا(س) بدرقه و در قطعه 50 بهشت زهرا(س) در کنار مزار شهدای مدافع حرم به خاک سپرده شدند.
کد خبر : 185802

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری انا، در این مراسم که در محل تالار آفتاب مجلس آغاز شد، سران قوا ، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس ، معاونین رئیس‌جمهوری، معاونین وزراء ، کارمندان مجلس و جمع دیگری از مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند.


این مراسم از شبکه خبر به صورت زنده پخش شد.


حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی که به نمایندگی از مقام معظم رهبری در مراسم وداع با شهدای ترور در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بود پیام ایشان درباره حادثه تروریستی روز چهارشنبه تهران را قرائت کرد.


خانواده های شهدا که به دلیل مسایل امنیتی قادر به حضور در حیاط مجلس نبودند، بیرون از محوطه مجلس منتظر تشییع شهدای خود بودند.


تدابیر امنیتی با حضور نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در مسیرهای منتهی به مجلس شورای اسلامی از جمله خیابان مردم، مجاهدین اسلام، بهارستان و میدان بهارستان شدید بوده است و تنها رهگذران مجاز به رفت و آمد در خیابان های اطراف مجلس شورای اسلامی بودند.


بسیاری از خبرنگاران و تصویربرداران در بیرون درب ورودی مجلس شورای اسلامی منتظر تشییع شهدای حادثه تروریستی تهران بودند.


حسن روحانی، علی لاریجانی، آیت‌الله آملی لاریجانی، فرماندهان نظامی و سایر مقامات کشوری و لشکری که صبح امروز برای وداع با شهدای ترور در تالار آفتاب مجلس حضور یافته بودند پس از ابراز همدردی با خانواده شهدای حوادث تروریستی روز چهارشنبه تهران با نثار گل به پیکر شهدای این حادثه ادای احترام کردند.


لاریجانی: سپاه پاسداران و نیروی قدس مهمترین رزمنده منطقه ای علیه تروریست ها هستند


در ادامه این مراسم علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به حوادث تروریستی روز چهارشنبه در حرم مطهر امام (ره) و مجلس گفت که تمرکز تروریست ها بر محورهای اصلی مردم سالاری نظام بود.


وی افزود: امروز روز سختی برای ملت ایران است، وداع با عزیزانی که مظلومانه در اقدام تروریستی روز چهارشنبه در حرم امام (ره) و مجلس به شهادت رسیدند. به ارواح مطهر این شهدای عزیز درود می فرستیم.


لاریجانی افزود: در این روز همزمان به دو مرکز مورد توجه ملت ایران حمله تروریستی شد که نشان‌دهنده تمرکز آن‌ها بر محورهای اصلی مردم سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی ایران است.


رئیس مجلس ضمن قدردانی از پیام ارزشمند مقام معظم رهبری آن را مایه دلگرمی خانواده شهدا عنوان و خاطر نشان کرد: نگاهی به شهدای این واقعه نشان می‌دهد تروریست ها ناتوان از دسترسی به اهداف خود یعنی حرم امام خمینی (ره) و صحن مجلس بودند و با هدف گیری کور، مردم و نمایندگان مجلس را به شهادت رساندند.


علی لاریجانی در ادامه، اظهارات وزیر خارجه عربستان و رئیس‌جمهوری آمریکا را ننگین توصیف کرد و گفت: این اظهارات نشان می‌دهد که این دوره ،‌ دوره برزخ مبارزات تروریستی ملت ها است. البته از سعودی ها توقعی بیش از این نبود؛ آن‌ها امروز مظهریت مبارزه با مردم‌سالاری و حمایت از تروریست ها را نصب سینه خود کرده اند اما کار آمریکا که زمانی مدعی مدیریت جهانی برای وصول به دموکراسی و حقوق بشر بود به جایی رسیده که رئیس‌جمهوری آن دموکراسی را با پول معاوضه می‌کند.


وی ادامه داد: آمریکا سیاست درب های چرخان را به پیش گرفته و دموکراسی حقوق بشر را ذبح نموده و چندصدمیلیون دلار از سعودی ها را به بهانه نشست ریاض می‌بلعد و ننگ چپاول اموال کشورها به بهانه‌های واهی آینده آمریکا را تاریک‌تر می‌کند؛ آن‌ها نشست ریاض را برگزار کردند و مدعی شدند که ایران را منزوی کردند در حالی که بسیاری از کشورها پس از حادثه روز چهارشنبه در کنار ایران قرار گرفتند.


رئیس مجلس، مصوبه اخیر سنای آمریکا را در راستای حمایت از تروریست ها و ایجاد تحریم های جدید عنوان کرد و گفت: این اقدام درست در حالی اتفاق افتاد که ملت درگیری با تروریست ها در پارلمان را شاهد بود و سنا قانونی علیه ملت و حمایت از تروریست ها تصویب کرد که نشان می‌دهد سنای آمریکا از کمترین عاطفه انسانی برخوردار است.


لاریجانی با بیان اینکه اقدام ننگین آمریکا نشانگر مواجهه ما با دو داعش است گفت:‌ ما با دو داعش در مصاف هستیم ؛ یکی داعش منطقه ای و دیگری داعش بین‌المللی . آمریکا با این کار خود را در کنار داعش منطقه ای قرار و نشان داد که خودش داعش بین‌المللی است. این اقدام صحت گفته های امام (ره) و مقام معظم رهبری را بار دیگر به اثبات رساند که آمریکا شیطان بزرگ است و کسانی که می خواهند تروریسم را ریشه کن کنند چاره ای جز مبارزه با داعش بین‌المللی یعنی ‌آمریکا ندارند.


وی با اشاره به وضع تحریم های جدید علیه فناوری هسته‌ای ایران سپاه و نیروی قدس اظهار کرد: آن‌ها گستاخی را از حد بدر کردند چرا که سپاه پاسداران و نیروی قدس مهمترین رزمنده منطقه ای علیه تروریست ها در منطقه هستند و این اقدام آمریکا همراهی با تروریست های منطقه ای را نشان می‌دهد.


رئیس مجلس یادآور شد: آن‌ها تصور نکنند که اختلاف نظرها در ایران مجال مانور شیطانی شان را فراهم می‌کند. سپاه پاسداران یک نیروی مردمی فداکار برای انقلاب اسلامی است و نیروی قدس و سپاه خط قرمز ایران هستند.


لاریجانی با بیان اینکه ارتش آمریکا و سازمان سیا پایگاه اصلی تروریسم در منطقه هستند، گفت:‌ این اقدام آمریکا صحنه منطقه را شفاف‌تر و ملت ایران را در مقابله با استکبار و تروریست ها دست‌ساز آنها مصمم کرد، نیروهای مسلح و ملت در این مبارزه هم‌فکرند.


وی ضمن قدردانی از نیروهای مسلح ، نیروی انتظامی و سپاه که در سرکوب تروریست ها در روز چهارشنبه با قاطعیت عمل کردند ، از سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه نیز که از لحظات اولیه در مجلس حضور پیدا کرده بود قدردانی کرد.


رئیس مجلس شورای اسلامی از حضور رئیس‌جمهوری، رئیس قوه قضاییه ، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، فرماندهان نظامی، نمایندگان، وزراء و کارکنان مجلس در مراسم وداع با شهدای ترور قدردانی کرد و گفت که این حضور نشانگر عزم جدی نظام در این مبارزه اصیل است.


لاریجانی در پایان برای شهدای حوادث تروریستی روز چهارشنبه علو درجات و برای ملت ایران آینده بهتر آرزو کرد.


روحانی: اقدام تروریستی تهران در واقع انتقام از دموکراسی است


به گزارش آنا، حجت الاسلام حسن روحانی نیز در حاشیه مراسم وداع با پیکرهای شهدای حادثه اخیر تروریستی تهران در گفت وگوی تلویزیونی گفت: حضور مردم در یک مشارکت فوق العاده در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی، همه بدخواهان ما را به اعجاب واداشت و دوستان ما را در سراسر جهان خوشحال کرد.


رئیس جمهور افزود: این اقدام تروریستی درواقع انتقام از دموکراسی است.


وی گفت: دموکراسی در منطقه ما چه آنهایی که حامی تروریسم هستند و در زندگی سیاسی شان دموکراسی ندیده اند و چه آنهایی که تروریست هستند، با دموکراسی تحت عنوان دموقراتی طاغوت تحت عنوان طاغوت یاد می کنند و با دموکراسی مخالفند.


روحانی افزود: چون دموکراسی اساس فکری تروریست ها را از بین می برد و نشان می دهد خشونت راه حل نیست، زور راه حل نیست، راه حل رأی مردم است، انتخابات و صندوق انتخابات به مبنای فکری خشونت طلبان و تروریست ها ضربه کاری زده است و همه حامیان آنها دنبال انتقام بودند، غافل از آنکه مردم ایران، مردمی مقاوم هستند و از این حوادث در زندگی خودشان فراوان دیده اند.


رئیس جمهور گفت: مردم ایران از سال 57 و از 22 بهمن ماه تا امروز حوادث اینچنینی فراوانی دیده اند.


روحانی افزود: مردم راه خودشان را برای دستیابی به اهداف ملی، انسجام ملی و وحدت ملی ادامه خواهند داد و بی تردید ملت ایران، ملتی موفق خواهد بود.


روحانی همچنین در حاشیه مراسم وداع با شهدای ترور که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: ملت ایران راه دستیابی به اهداف خود که انسجام و وحدت ملی است را ادامه می‌دهند و بی تردید ملت ایران ملت موفقی خواهند بود.


علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در حاشیه مراسم یادآور شد:‌ این حادثه قطعا نمی تواند تاثیری بر اراده ملت ایران بگذارد. این حادثه،‌ حادثه کوری بود. اقدامات تروریستی در ایران نشان داده هر وقت این اقدامات کور انجام شده مردم را در اهدافشان مصمم تر می‌کند کما اینکه زمانی که منافقین اقداماتی کردند و ده ها نفر را شهید کردند ملت یکپارچه شد. این حادثه هم همین طور است و نشان داد که آمریکا و تروریست ها دستشان در دست یکدیگر است؛ لذا مردم در راهشان راسخ تر می‌شوند.


آیت‌الله آملی لاریجانی: مردم و مسئولان اجازه ناامنی را به دشمن نمی‌دهند


آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز در سخنان کوتاهی گفت:‌ روشن است که کشورهای سلطه گر در مقام ضربه زدن به کشور ما هستند . آن‌ها در منطقه هم موجب ناامنی شدند اما به حمد الله کشور ما کشوری امن بوده و خواهد بود و این برای سلطه گران سنگین است. لذا تلاش می‌کنند تا در کشور ما ناامنی ایجاد کنند. اما مطمئن باشند که مردم این مرز و بوم ، نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح و همه مسئولین با اتحاد نخواهند گذاشت که چنین اتفاقی بیفتد.


حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز در حاشیه مراسم اظهار کرد: مشخص است که سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه و ریاض برای این بوده که در دارالندوه ریاض تصمیماتی بگیرند. آن‌ها می خواهند به ایران لطمه بزنند اما موفق نخواهند شد.


اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در اظهاراتی گفت:‌ از زمانی که گروه های تکفیری در منطقه ما دست به آشوب زدند و کشورهای مختلف و مردم مسلمان را مورد تهاجم قرار دادند،‌ کشوری که با تمام توان جلوی تروریست ها ایستاد ایران بود. گروه های تروریستی خیلی تلاش کردند که در این ایام به امنیت ایران آسیب بزنند اما به فضل الهی با همت نیروهای امنیتی و نظامی موفق نشدند. آن‌ها عملیات کوری انجام دادند که به خیال خودشان به کشور آسیب بزنند اما مطمئنا این عمل در مقطع فعلی موجب انسجام، وحدت و یکپارچگی ملت ایران خواهد شد و حتما راه مبارزه با تروریسم به صورت جدی تر در ایران استمرار پیدا خواهد کرد.


علوی وزیر اطلاعات نیز در حاشیه این مراسم یادآور شد:‌ ما در دو روز گذشته و پس از این اتفاق رد آن‌ها را زدیم و آن‌ها را شناسایی کردیم. عقبه تیم تروریستی را شناسایی کردیم و اکنون افراد متعددی از آن‌ها شناسایی و دستگیر شدند و محلی که در آن با هم همپیمان شده بودند و فیلم آن را مردم در فضای مجازی دیدند شناسایی شد و تعدادی از نفرات آن‌ها هنوز آنجا حضور داشتند که دستگیر شدند و تجهیزات و مواد منفجره و کمربند انفجاری که آماده کرده بودند در اختیار نیروهای اطلاعات و سرباز گمنام امام زمان (عج) قرار گرفته است اما با توجه به اینکه این عملیات در میانه راه است و باید جزئیات آن مکتوم بماند تا سربازان گمنام امام زمان (عج) به آخرین هدف‌ها ضربه بزنند پس از پایان عملیات، اطلاعات کامل را به اطلاع مردم می رسانیم. مردم مطمئن باشند فرزندان آن‌ها بیدارند و اجازه نمی دهند امنیت آن‌ها به سادگی آسیب ببیند.


رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در اظهاراتی گفت:‌ الحمدلله نیروهای امنیتی و انتظامی به اوضاع مسلط هستند . برخی از ردگیری هایی که از عوامل مرتبط با گروه های تروریستی بود نیز کاملا شناسایی شدند و امیدواریم به زودی نیروهای امنیتی بتوانند ضرباتی را به آن‌ها وارد کنند.


به گزارش آنا پیکر شهدای حادثه تروریستی تهران بعد از برگزاری مراسم وداع در مجلس به سمت میعادگاه نماز جمعه تهران تشییع شد و پس از انجام مراسم تشییع به سمت بهشت زهرا(س) بدرقه و سپس در قطعه 50 بهشت زهرا(س) در کنار مزار شهدای مدافع حرم به خاک سپرده شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته