دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیام روزنامه‌های ترکیه به ایران: در کنار همیم

تیراندازی و عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی ایران و مرقد امام خمینی از همان لحظات ابتدایی بازتابی وسیع در رسانه‌های جهانی داشت و شاید مهمترین دلیل این نوع بازتاب امنیت ایران در بین کشورهای منطقه بود که اغلب آنها به نوعی پیش از این با این مسئله درگیر شده بودند.
کد خبر : 185766




به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از شفقنا، در این گزارش نگاهی به صفحه یک روزنامه‌های ترکیه انداخته‌ایم که در چند سال اخیر همواره مورد هدف گروه‌های تروریستی بوده است.





روزنامه «ینی‌شفق» تیتر اصلی خود را با طرح سوالی به حادثه تهران اختصاص داد. این روزنامه حوادث تهران را بی ارتباط به روابط خصمانه بین ایران و عربستان ندانسته و در تیتر اصلی نوشته است که « آیا جنگ ایران و سعودی است؟» همچنین در زیرتیتر به بحران منطقه‌ای به وجود آمده در ارتباط با قطر اشاره کرده و متهم حوادث تهران را کسانی می داند که بحران قطر را برنامه‌ریزی کرده اند: «برنامه‌ریزان بحران قطر دیروز به وسیله داعش تهران را هدف قرار دادند». «ینی شفق» تصاویری از تخلیه ساختمان مجلس کار کرده است. بیانیه سپاه پاسداران که در آن بر انتقام از تروریست‌ها و حامیان‌شان تأکید شده است؛ به صفحه اول «ینی شفق» آمده است. سفر غیرمنتظره محمد جواد ظریف به ترکیه و دیدار با مولود چاووش اوغلو و رجیب طیب اردوغان نیز بخش دیگری از مطالبی است که این روزنامه درباره ایران کار کرده است.



روزنامه «استار» نیز تصویر مشابهی از مجلس شورای اسلامی و تخلیه مردم و وضعیت امنیتی شدید دیروز در اطراف این ساختمان منتشر کرده است. «پیام خونین به تهران» تیتر اصلی این روزنامه است. این روزنامه با اشاره به این که تاکنون داعش در ایران نتوانسته بود عملیات تروریستی داشته باشد، نوشت: «این اولین عملیات داعش در ایران است. در روزهایی که کشورهای عربی با حمایت آمریکا، ایران را هدف قرار داده‌اند، حمله تروریستی دیروز را نباید بی‌ارتباط با حمایت ایران از قطر دانست.» انفجار انتحاری تروریست‌ها و نجات کودکی از داخل ساختمان اداری مجلس و دیدار جواد ظریف با اردوغان از دیگر مطالب امروز روزنامه «استار» درباره حادثه تهران است.



روزنامه «ترکیه» در روتیتر خود به طور غیرمستقیم به وضعیت منطقه و بحران اخیر اشاره کرده و نوشته:«تهران ایستگاه جدید تزویر تاریک». «زهرچشم برای ایران» تیتری اصلی این روزنامه است که با مطالب زیر تیتر آن می توان پیام روزنامه را بهتر درک کرد که نوشته شده: «بعد از بحران قطر در ایران». این روزنامه عامل این حادثه را کسانی می‌داند که به جنگ شیعه و سنی دامن می زنند: « دست های کثیفی که جنگ شیعه و سنی را می خواهند، داعش را وارد ماجرا کردند.» این روزنامه نیز مانند دیگر روزنامه‌ها حادثه دیروز را اولین عملیات تروریستی داعش در ایران عنوان کرده و همچنین به بیانیه سپاه و انتقام گیری از عاملان این حادثه اشاره کرده است.



تصویر کودکی که توسط ماموران امنیتی از پنجره ساختمان مجلس به بیرون منتقل می شود، تصویر مشترک بسیاری از روزنامه های ترکیه در پوشش حادثه تروریستی دیروز تهران است. روزنامه «حریت» نیز در کنار این تصویر تیترهای مختلفی درباره‌ی حوادث دیروز کار کرده و در رو تیتر به تعداد کشته‌های این دو عملیات اشاره کرده است. تیتر اصلی روزنامه اما نسبت به دیگر روزنامه‌ها خنثی و بدون خلاقیت است: «دو عملیات در ایران». حریت در یکی از تیترهای دیگر صفحه اول به خنثی شدن و جلوگیری از عملیات سوم در تهران اشاره کرده است. تصویری از نظامیان سپاه پاسداران ایران در کنار تیتر «سوگند انتقام» و «استتار با چادر» از دیگر تیترهای این روزنامه است که درباره حادثه دیروز تهران در صفحه اول منتشر شده است.



روزنامه «آیدینلیک» تیتر خوبی هم درباره عملیات تروریستی در تهران و هم شرایط منطقه کار کرد. این روزنامه با تیتری خلاقانه به نوعی نقش آمریکا در حوادث منطقه را برجسته کرد و در تیتر اصلی خود نوشت: « آمریکا اسلحه کشید، دو کشور با هم دیدار کردند» البته بالاتر از تیتر اصلی یادداشتی به قلم «رفعت باللی» نوشته شده است که تیتر این یادداشت نیز همانند تیتر اصلی انتخاب شده: «ایالات متحده اسلحه کشید، ترکیه و ایران دیدار کردند». این دو تیتر به وضوح به سفر اخیر ترامپ به منطقه و فروش ۱۱۰ میلیاردی تسلیحات به عربستان و شدت گرفتن بحران‌ها در منطقه مرتبط دانست. این روزنامه در زیر تیتر اصلی به شرح وضعیت منطقه و ارتباط حادثه تهران با بحران قطر پرداخته است. « تحولات داغی که در خاورمیانه با بحران قطر آغاز شد؛ دیروز با عملیات تروریستی در ایران ادامه پیدا کرد. همزمان با حملات تروریستی تهران، نامه رسمی قطر در پارلمان ترکیه مورد پذیرش واقع شد.» این روزنامه با تصویری گرافیکی سعی در ترسیم وضعیت منطقه و کشورهای درگیر در بحران فعلی کرده است.



روزنامه «گونش» هم تیتری تحلیلی برای حادثه تروریستی تهران انتخاب کرده است. این روزنامه با رو تیتری که نوشته به فهم تیتر اصلی کمک کرده است. «مسئله درک شد: گام به گام به سوی جنگ مذهبی» رو تیتر و تیتر اصلی این روزنامه است که به نوعی حوادث منطقه را در راستای جنگ مذهبی تحلیل می کند. «گونش» در زیر تیتر نوشته است: « در حالی که کشورهای دنیای عرب برای تحریم قطر در حال مذاکره بودند، داعش حملات تروریستی همزمانی را دیروز در ایران انجام داد». این روزنامه مطلبی کوتاه و تحلیلی در همان صفحه اول با تیتر «مسئله اصلی» کار کرده است که به نظر تحلیل جالبی می آید که پیرو تیتر اصلی روزنامه محسوب می شود. این روزنامه نوشته است: «دنیای غرب هرگاه با بحران اقتصادی مواجه شود، دنیای اسلام به هم زده می شود که در این میان برخی از کشورها نیز از این برهم زدن ها حمایت می‌کنند.». این روزنامه در ادامه این مطلب، جنگ تحمیلی عراق به ایران در ۱۹۸۰، جنگ کویت و عراق در ۱۹۹۰، حادثه یازده سپتامبر و مداخله های بعدی در افغانستان و عراق و بهار عربی در ۲۰۱۱ از مصادیق بحران آفرینی در دنیای اسلام دانسته است. روزنامه معتقد است بهار عربی با عدم حمایت ترکیه ناقص ماند و اکنون نیز به تنش مذهبی در منطقه دامن می زنند، اما همان طور که در دام‌های پیشین نیفتادیم این بازی را نیز به هم خواهیم زد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته