دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1396 - 10:39

بخت سیاستمدار حامی ایران برای تشکیل دولت در لندن

انتخابات پارلمانی بریتانیا در حالی روز گذشته انجام شد که حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می اکثریت پارلمان را از دست داد و حتی ممکن است، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر نخست‌وزیر بعدی این کشور شود.
کد خبر : 185761

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، جرمی برنارد کوربین 66 ساله رهبر حزب کارگر بریتانیا شاید به دلیل نگاه متفاوتی که نسبت به بسیاری از موضوعات جهانی به ویژه بحران‌های خاورمیانه و ارتباطات موجود در منطقه دارد از نگاه بسیاری از تحلیل‌گران نسبت به دیگر مقاماتی که طی سال‌های گذشته در بریتانیا در مسند قدرت بوده‌اند فردی متعادل شناخته می‌شود.


حزب تحت رهبری او در آخرین نتایج اعلام شده موفق به کسب 258کرسی پارلمان شده است. کوربین از ترزا می خواسته که استعفا کند اما هنوز مشخص نیست که بختی برای تشکیل دولت داشته باشد.


با نتایجی که در حال حاضر اعلام شده است، سیاستمداری شانس تشکیل دولت را دارد که بتواند نظر احزاب کوچکتر را برای تشکیل ائتلافی فراگیر جلب کند. حزب لیبرال دموکرات که بیش از 30 کرسی به دست آورده صراحتا اعلام کرده که حاضر به تشکیل ائتلاف به هیچ حزبی نیست.


کوربین از سال 1983 نماینده مجلس بریتانیا بوده است. او عضو کمپین همبستگی با فلسطینیان، عفو بین‌الملل، کمپین خلع تسلیحات اتمی و ائتلاف توقف جنگ است و در طول فعالیت‌های سیاسی خود با تشکیل ائتلاف‌های متعدد خواستار توقف جنگ در غزه شده و اسرائیل را آپارتاید خوانده است.


کوربین در سال 1984 در اعتراض به آپارتاید در مقابل کنسولگری آفریقای جنوبی در لندن دستگیر شد. او یکی از برگزار کنندگان اصلی تظاهرات معروف به یک میلیون نفری در لندن علیه حمله به عراق بود و جنبش حماس و حزب الله لبنان را «دوستان» خود خطاب می‌کند.


او در سال 1392 به ایران سفر کرد. کوربین یکی از همراهان جک استراو، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا بود که به همراه یک هیأت پارلمانی به ایران سفر کرد و همین سفر نیز در روزهای تبلیغات انتخاباتی او یکی از دستاویزهای منتقدانش برای مقابله با او بود.


رهبر چپ گرای بریتانیا معتقد است که برای تأمین امنیت خاورمیانه باید حزب‌الله، حماس و ایران را در گفت‌و‌گو و تبادل نظر مشارکت داد. این دیدگاه کوربین نیز مخالفان بسیاری را در بریتانیا دارد و حتی گروهی از مخالفان او را حامی تندروی ایران می‌دانند.


او اما بدون توجه به این انتفادات معتقد است که ایران باید بخشی از راه‌حل درگیری در سوریه و خاورمیانه باشد.


کوربین در مصاحبه ای با بی‌بی‌سی در سال 2015 گفته است : «یک راه حل سیاسی با مشارکت ایران و تمام کشورهای همسایه وجود دارد... ایران می‌تواند بخشی از راه حل سیاسی در کل منطقه باشد.»


او جدای از اینکه ایران را یک بازیگر اصلی در موضوعات منطقه می‌داند از منتقدان اصلی اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه ایران نیز بوده است و حتی پیشتر از مذاکرات برجام بر این باور تأکید داشت که باید از طریق مذاکره تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو شود.


او با همین رویکرد از حامیان سرسخت حفظ توافق هسته‌ای ایران به شمار می‌آید. زمانی که از او در یک برنامه تلوزیونی در بی‌بی‌سی پرسیده شد آیا اجازه می‌دهید ایران یا کره شمالی ما را بمباران کنند، گفت: «البته که نه. به همین دلیل است که من اندکی پیشتر استدلال کردم که لازم است توافق هسته‌ای اوباما با ایران حفظ شود.»


کوربین در اولین مناظره با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا نیز تأکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات سراسری از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) حمایت خواهد کرد.


کوربین حتی برای همکاری خود با با شبکه پرس تی وی به عنوان یک رسانه ایرانی در سال 2009 تا 2012 مورد انتقادات شدید قرار گرفت. او در این سال‌ها در برنامه کامنت این شبکه حضور داشته است و گفته می‌شود بابت اجرای این برنامه 20 هزار پوند دریافت کرده است.


کوربین در واکنش به انتقادات شدید نسبت به حضورش در یک رسانه ایرانی و اینکه چرا چنین پولی را دریافت کرده گفته است «افراد می‌توانند آزادانه انتقاد کنند؛ اما من توانستم تعدادی از مسائل بشردوستانه را در این شبکه به بحث بگذارم


او گفت :« من در ایران و دیگر کشورها در برنامه‌هایی که می‌توانستم مسائل بشردوستانه را مطرح کنم، شرکت کردم. پولی که از این کشورها دریافت کردم مبلغ زیادی نبود و در دفتر حوزه انتخاباتی‌ام هزینه می‌شد.»


انتهای پیام/

برچسب ها: جرمی کوربین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته