دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انتقاد شدید رئیس اتاق اصناف از نظام بانکی

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: نظام تولید کشور از سیستم بانکی ضربه خورده و در برخی موارد نابود شده است.
کد خبر : 18576

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، علی فاضلی در همایش همدلی همزبانی، رونق اقتصادی و اشتغال که صبح امروز در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد گفت: تعامل بخش خصوصی و نهادهای دولتی امروز با سعه صدر اتاق‌های اصناف تعاون و بازرگانی شکل گرفته است.


وی افزود: باید بپذیریم که رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال میسر نخواهد شد، مگر اینکه آسیب‌های موجود و پیش روی فضای کسب و کار را شناسایی و رفع کنیم.


رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه دو میلیون و ۱۷۰ هزار مجموعه در بخش بازار و اصناف فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: از این تعداد ۶۳۰ هزار بنگاه کوچک مشغول به کارند، اما باید از مسئولان پرسید در طول ۳۶ سال گذشته چه طرح حمایتی از سوی دولت برای توسعه فعالیت‌های این بنگاه‌های کوچک اندیشیده‌ شده است؟


وی ادامه داد: همچنین ۷ میلیون شغل در صنوف مختلف کشور ایجاد شده، بدون آنکه در طول این ۳۶ سال گذشته حتی یک ریال بار مالی برای دولت داشته باشد یا دولت‌ها طرح حمایتی برای ایجاد این فرصت‌های شغلی داشته باشند.


فاضلی با بیان اینکه نرخ بالای سود تسهیلات بانکی یکی از عمده‌ترین موانع پیش روی واحدهای تولیدی است، تصریح کرد: دادن تسهیلات بانکی آن هم با بهره ۲۰ درصد چگونه می‌تواند زمینه حمایت و توسعه یک بنگاه تولیدی را فراهم کند، در حالی که هزینه غیر رسمی تولید در کشور در وضع فعلی ۳۰ تا ۴۵ درصد است.


وی افزود: باید بپذیریم و قبول کنیم که اقتصاد ما کشاورزی و صنعت‌محور نیست، بلکه بنگاه‌محور است و این در حالی است که باز باید از دولتی‌ها پرسیده شود چه طرح‌های حمایتی از بنگاه‌ها در طول سال‌های گذشته اعمال شده است؟


او ادامه داد: حتی مقام معظم رهبری هم درباره نحوه عملکرد بانک‌ها و میزان حمایت آنها از بنگاه‌های تولیدی انتقاد کرده‌اند.


رئیس اتاق اصناف با تاکید بر اینکه بازار و اصناف در طول این سال‌ها هیچ‌گاه دست حمایت خود را از دوش دولت بر نداشته و بر نمی‌دارد، اظهارکرد: در دهه اخیر تولید را نابود کردیم و با ادامه آن نمی‌توانیم تولید مطلوب در کشور را تقویت کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته