دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1396 - 11:08

ایران 20 تن آب سنگین خود را به خارج منتقل می‌کند

به گفته مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران روز سه‌شنبه گفته است که قصد دارد 20 تن  آب سنگین خود را برای جلوگیری از نقض محدودیت ذخیره آب سنگین بر اساس توافق هسته‌ای به خارج ارسال کند.
کد خبر : 185368

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، تهران بر اساس توافق هسته‌ای با 1+5 (برجام) می‌تواند 130 تن آب سنگین داشته باشد.


به ادعای این گزارش، تاکنون ایران دو بار از حد مجاز موجود برای حفظ آب سنگین تجاوز کرده بود.


توافق هسته‌ای از ایران خواسته است که مازاد آب سنگین خود را به خریداران خارجی بفروشد. واشنگتن و متحدانش قبول کرده‌اند که این مازاد آب سنگین تا زمان پیدا شدن خریدار به عمان منتقل شود. ایران سال گذشته نیز آب سنگین خود را به عمان انتقال داده بود.


یک مقام ارشد که در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حضور داشته گفته است که تهران اعلام کرده که 20 تن از آب سنگین خود را به خارج از کشور منتقل خواهد کرد.


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص نکرده است که این آب سنگین چه زمانی و به کجا منتقل خواهد شد اما تاکید کرده است که این کار به زودی انجام می‌شود.


سه تن از مقاماتی که در نشست حضور داشته‌اند به شرط آنکه نامشان فاش نشود چرا که مجاز به گفت‌و‌گو در این باره نیستند گفته‌اند که اشاره‌ای به خریدار نشده است.


آژانس در آخرین گزارش خود از روند اجرای تعهدات هسته‌ای ایران طبق توافق هسته‌ای که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که ذخیره آب سنگین ایران 128.2 تن است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته