تداخلات صنفی مهمترین عامل نابسامانی بازار موبایل
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، غلامحسین کریمی گفت: اتحادیه دستگاه های مخابراتی ۱۰ رسته دارد که یکی از این رسته ها، تعمیر و خدمات پس از فروش تلفن همراه است در حالی که اکنون فروش تلفن همراه در اختیار اتحادیه صوت و تصویر است و هر مغازه ای که تلفن همراه می فروشد، کار خدمات هم انجام می دهد که این مساله موجبات تداخلی صنفی را فراهم آورده و نابسامانی ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه در تمام دنیا فروش وخدمات هر دو با هم هستند، تصریح کرد: زمانی که کالایی به فروش می رسد، بحث خدمات هم در کنار آن انجام می گیرد ؛ با توجه به اینکه تلفن همراه یک دستگاه مخابراتی است و مصوب شده که فروش آن نیز در اختیار اتحادیه دستگاههای مخابراتی باشد اما روسای این اتحادیه از انجام این کار سرباز می زنند .
کریمی گفت: اتحادیه دستگاههای مخابراتی زمانی که مستقل شد، قرار بر این بود که تمام رسته های همگن تجمیع شوند و تمام اتحادیه های مرتبط رسته های مربوطه را برای ما ارسال کردند و این کار انجام شد؛ تنها اتحادیه صوت و تصویر بود که مقرر شده بود تا پرونده اعضایی که فروش تلفن همراه را انجام می دهند ارسال کند که تاکنون از انجام این کار سرباز زده و به نوعی برای انجام کاری که قانونی است، مقاومت می کند که این مسئله منجر به نابسامانی در این حوزه شده است.
وی افزود: به این ترتیب تاکنون فروش تلفن همراه در اتحادیه صوت و تصویر مانده و تعمیر و خدمات پس از فروش در اتحادیه مخابرات که باعث موازی کاری و تداخل صنفی و نارضایتی اعضای صنف از برآورده نشدن خواسته هایشان شده است.
کریمی تصریح کرد: در حال حاضر فروش انواع تلفن های معمولی در اتحادیه مخابرات است و فروش تلفن همراه با وجود اینکه یک دستگاه مخابراتی است و طبق قانون باید در فهرست رسته های این صنف باشد، هنوز به این صنف نپیوسته است.
رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی اظهار کرد: صنعت مخابرات قدم به قدم پیشرفت کرده و اول به صورت مکانیال ، بعدالکترو مکانیکال ، الکترونیک، آنالوگ و دیجتال و امروز در بستر ای پی ویس قرار گرفته اند که و همه دستگاههای مخابراتی هستند که هیچ ربطی به صوت وتصویر ندارند.
وی افزود: اگر بخواهیم مجموع ارتباطات را در نظر بگیریم شاید ۱۰ درصد دستگاه تلفن همراه است و ۹۰ درصد آن زیرساخت شبکه ها و سوئیچینگ و زیرساخت های مخابراتی است.
کریمی تاکید کرد: مشکل اصلی ما تداخل صنفی بوده و همه خدمات باید برای ساماندهی و ارائه خدمات بهتر برای عرضه به مشتری باشد.
انتهای پیام/