دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1394 - 11:20
گزارش میدانی آنا از لوکس‌سوارانی که در خیابان‌های تهران می‌رانند

تخت‌گاز لوکس‌سواران در مارپیچ شهر/ خط پایان دوردور سواری کجاست؟

همه چیز از تصادف دو ماشین مدل بالا در نیمه شب یکی از همین خیابان‌های تهران آغاز شد و خبر تصادف و مرگ دختر جوان پورشه سوار، توجه عمومی را به خود معطوف کرد، موضوعی که از نظر برخی جامعه‌شناسان نشانه‌ای برای جلب توجه دیگران است اما از دید عده‌‌ دیگری، نوعی از معدود تفریحات جوانان محسوب می‌شود.
کد خبر : 18524

الهه خانی، گروه اجتماعی- سال‌هاست که برخی از خیابان‌های تهران از جمله فرشته، نیاوران، پارک وی، ایران زمین و ... پاتوقی برای دور دور کردن جوانانی با خودروهای لوکس شده است.


خیابان فرشته در میان همه خیابان‌های تهران نام برجسته‌تری دارد. شاید برای بررسی علت جولان رانندگان جوان این خودروها بهترین گزینه باشد. به خیابان فرشته‌ می‌روم تا از نزدیک با حال و هوای آن آشنا شوم.


پنجشنبه عصر؛ خیابان فرشته


غروب پنج شنبه هر هفته زمان مناسبی است تا لوکس سواران که قیمت خودرو برخی از آنها به اندازه پول یک آپارتمان گران است، راهی این خیابان‌ می‌شوند. در این خیابان می‌توان آخرین مدل خودروهای سال را دید و هر بیننده‌ای را به یاد نمایشگاه‌ اتومبیل‌های لوکس می‌اندازد.


پسرک کم سن و سالی که شاید تا دیروز بزرگترین سرگرمی اش بازی‌های رایانه‌ای مانند «NEED FOR SPEED» بوده، اکنون پشت فرمان یک بی‌.ام. دبلیو‌ «BMW2013 » مدل جدید نشسته و به موسیقی راک گوش می‌دهد و بارها و بارها متراژ خیابان را دور می‌زند.


پشت چراغ قرمز چند دختر جوان با لباس‌های امروزی درون یک پورشه مشکی رنگ نشسته‌اند. رضایت از داشتن چنین خودرویی به خوبی در چشمان و حرکاتش هویداست. یکی از دختران پورشه سوار با خنده سرخوشانه‌ای می‌گوید: «من عاشق پسرم هستم.» در همین زمان یکی از دوستانش حرف او را تایید می‌کند و می‌گوید «سارا ماشینش را پسرم صدا می‌زند، شاید اگر یک پسر داشت او را به اندازه ماشینش دوست نداشت.» دیگر سرنشینان خودروی پورشه نیز با خنده حرف او را تایید می‌کنند.


ثانیه‌های چراغ قرمز به سرعت رو به پایان است. سارا در خصوص این سبک وقت‌گذرانی در خیابان‌های تهران می‌گوید: «اگر سفر نباشم یا کار خاصی نداشته باشم آخر هفته‌ها با دوستانم برای دور دور کردن به خیابان ها می‌آیم و سعی می‌کنم دست فرمان عالی‌ام را به رخ بقیه بکشم.»


ما پولمان را صرف خرید مواد مخدر نمی‌کنیم؛ ماشین ایمن می‌خریم!


با سبز شدن چراغ راهنمایی و دور شدن دختران پورشه‌سوار، یک خودرو مدل بالای پارک شده در کنار خیابان، جلب توجه می‌کند. صاحب خودرو پسر جوانی است که خود را «محراب» معرفی می کند و «بوگاتی» نام خودروی اوست که در کنارش ژست گرفته. «تعداد کمی از آن در تهران موجود است؛ شاید به اندازه تعداد انگشتان یک دست، البته گفته‌اند محمدرضا گلزار هم از همین مدل خودرو دارد.» این جمله را می‌گوید و در خودروی لوکسش را باز می‌کند.


محراب 26 ساله علاقه ویژه‌ای به خودر‌وهای گرانقیمت دارد و می‌گوید «برای ماشینم زیاد نگران نیستم، زیرا اگر آسیب ببیند می‌توانم مدل بالاتر از آن را بخرم اما در مورد خودم باید بگویم اکنون همین دور دور کردن‌ها یکی از مهم‌ترین سرگرمی ما جوانان ایرانی یا حداقل تهرانی است.»


پسر جوان ادامه می‌دهد: «عده‌ای پولشان را برای مصرف مواد مخدر و کشیدن سیگار و قلیان خرج می کنند اما من و دوستانم تمام پول‌هایمان را صرف خرید و نگهداری از خودروهای مدل بالا می‌کنیم که به خاطر ایمنی بالا مشکلی هم برای سلامتی‌مان ندارد. از عصر تا هر موقع شب که خواب به سراغمان بیاید طول خیابان ها را بالا و پایین می‌رویم و هرازگاهی هم «کروز» می کنیم.»


محراب معنای «کروز» را موازی و پنجره به پنجره کردن خودروها در حین سبقت تعریف می‌کند و می‌گوید: «اگر از ماشینی خوشم بیاید با او کروز می‌کنم که اغلب به برقراری ارتباط دوستی با صاحب آن خودرو هم منجر می‌شود.»



برخی از ساکنان این خیابان‌ها به خصوص خیابان فرشته، از این دور دور کردن‌ها رضایت ندارند. یکی از آنان که مرد میانسالی است با انتقاد از چنین اقدامی از سوی جوانان با گلایه می‌گوید: «چند روز قبل نوه‌ام به شدت بیمار بود و باید هر چه زودتر او را به بیمارستان می‌رساندم اما ترافیک این خیابان یک ساعت رسیدن ما به بیمارستان را به تعویق انداخت.»


او ادامه می‌دهد: «این خیابان به ویترین خودروهای لوکس یکسری جوان پولدار بیکار تبدیل شده است که با تردد بی‌جا در آن بلای جان ساکنان شده‌اند. امیدواریم پلیس جدی‌تر با این افراد برخورد کند.»


چراغ‌هایی که در سیاهی شب غرق می‌شود


تهران که در تاریکی شب فرو می‌رود چراغ‌های روشن خودرو‌های لوکس، نمای ویژه‌ای به خیابان فرشته می دهد و بر تعداد خودروهایی که این خیابان را بالا و پایین می‌کنند افزوده می‌شود.


رضا صاحب یک آبمیوه فروشی در خیابان فرشته است و جوانان، مشتری پر و پا قرص مغازه‌اش هستند. او در حالی که مشغول تهیه ویتامینه برای دو پسر جوان است، می‌گوید: «من هم اگر جوانتر بودم حتما خودرویم را بر‌می‌داشتم و کمی در خیابان‌های شهر دور می‌زدم، دیدن زندگی مردم و خوشی آنها لذت بخش است.»


او ادامه می‌دهد: «جوانان در ایران سرگرمی‌های زیادی ندارند به همین خاطر ماشین‌‌سواری برای آنها نوعی سرگرمی محسوب می‌شود که اگر به دیگران ضرری نرسانند؛ زیاد هم بد نیست.»


ساعت نزدیک 11 شب است اما مشتریان جوان و لوکس‌سوار آقا رضا همچنان در صف ایستاده‌اند و البته کمی بالاتر هنوز صدای تیک‌آف خودروها همچنان به گوش می‌رسد. خودروی روباز صفر کیلومتری با سرعت بسیار زیاد قلب جاده خلوت را می‌شکافد و با زوزه بادی دور می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته