مسجدجامعی و ملاوردی از نمایشگاه قرآن بازدید کردند + پیام آیتالله مکارم شیرازی برای همایش حضرت خدیجه(س)
به گزارش گروه فرهنگی آنا، نمایشگاه بیست و پنجم قرآن کریم، شب گذشته میزبان شخصیتهای مختلف و برگزاری برنامههای خاصی بود؛ از جمله همایش نکوداشت مقام شامخ ام المومنین حضرت خدیجه کبری (س).
قرن ما قرن رجوع به قرآن است
احمد مسجد جامعه ای عضو شورای شهر تهران در چهارمین همایش همایش ویژه "بانوی فضیلت، حامی رسالت" طی سخنان خود حضرت خدیجه (س) را از چهره های فوق العاده و ویژه جهان تشیع معرفی کرد و ایشان را محوری دانست که می تواند منشأ گردآمدن همه مسلمانان جهان با سلایق و علایق و نگرش های مختلف باشد.
مسجد جامعی با اشاره به اینکه تمامی فرقه های مذهبی بر جایگاه و مرتبت حضرت خدیجه (س) اذعان دارند گفت: با این حال جای تأسف است که در خصوص کرامات ایشان کم سخن گفته و شنیده شده که این امر به مشکل جایگاه زنان در تاریخ اسلام برمی گردد.
وی با اشاره به توان مدیریتی حضرت خدیجه خاطرنشان کرد: در جامعه ای که عاری از زنان متشخص بوده حضرت خدیجه (س)در امر تجارت و بازرگانی از زنان تأثیر گذار و کارآفرین زمانه خود بوده اند.
احمد مسجد جامعی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش زنان در حوادث ١٥ خرداد با اشاره به مرحوم ایت الله موسوی اردبیلی و همچنین مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان دو شخصیت سیاسی تأثیر گذار گفت: بدون شک بخش زیادی از مسئولیت این بزرگوار در جریان حوادث پانزدهم خرداد بر دوش همسران ایشان بوده است.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به ویژگی مشترک این دو شخصیت مهم یادآور شد: هر دوی این بزرگوارن نگرش فرهنگی داشتند و آراسته به تلاش هایی در حوزه های فرهنگی بودند. مرحوم آیت الله رفسنجانی در عین حال که علاقه وافری به تاریخ معاصر ایران داشتند برای فعالیت های قرآنی جایگاه ویژه ای قائل بودند.
وی در همین رابطه با بیان این که قرن ما قرن رجوع به قرآن است ضمن اشاره به کتاب تفسیر راهنمای آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: ایشان در همایشی که با حضور کشورهای عرب برگزار شد با استناد به آیات قرآنی و قدرت استنباطی تفسیری خود از قرآن از هویت ایرانی خلیج فارس دفاع کردند و موجب تعجب همگان شدند.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تفاوت هایی که در نگاه قرآنی وجود دارد یادآور شد: در برخی از نقاط مفسرانی ظهور کرده اند که از دل نگاه خلیفه ای آن ها القاعده و داعش بیرون می آید و هیچ ارزشی برای نظر مردم قائل نیستند. حال آنکه در نگاهی دیگر قرآن می تواند منجر به نظامی شود که مشروعیت خود را متکی به آرای مردمی پیوسته و وابسته می داند و در آن حتی حق حیات برای گیاهان و حیوانات نیز محترم است.
وی افزود: اسلام ما اسلامی است که احکام قرآن را در کنار اخلاق قرآنی به کار می بندد و در نهایت ختم به نظامی مردم سالار می شود.
مسجدجامعی با ذکر تفاوت میان دو نگاه که یکی کورکورانه خود را مبتنی بر شریعت می داند و دیگری مبتنی بر حق حیات انسان ادامه داد: دین اسلام منشأ بالندگی بسیاری از آثار هنری در دل خود است که این نشان از نگرشی مبتنی بر اخلاق در قرآن و اهل بیت است نه نگاهی که آثار هنری را نابود می کند و هر مرکز و مجتمع هنری را به خون می کشد.
تکریم بانوان در جامعه جزو برنامه های دولت دوازدهم ارائه شده است
شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حاشیه نشست چهارمین همایش نکوداشت حضرت خدیجه (س) که در نمایشگاه قرآن برگزار میشد، درباره برنامه های آتی دولت دوزادهم در خصوص جایگاه اجتماعی زن گفت: بحث تکریم جایگاه بانوان در جامعه جزو مجموعه برنامه های دولت دوازدهم ارائه شده که در کتاب برنامه های ریاست جمهوری با هدف حفظ کرامت زن در جنبه های مختلف و همچنین تأثیرگذاری آنان چه در چارچوب خانواده به عنوان مادر و همسر چه در چارچوب جامعه به عنوان شخصیتی که حضور پررنگ دارد تبیین شده است.
وی همچنین افزود: این امر برگرفته از مفاد برنامه ششم توسعه است که در پنج سال آینده در دستور کار کشور خواهد بود و همچنین در منشور حقوق شهروندی رئیس جمهور سعی کردیم تأثیرات مثبت این امر را به عنوان برنامه های پیشنهادی خود ارائه دهیم.
پیام آیتالله مکارم شیرازی برای همایش حضرت خدیجه(س)
چهارمین همایش نکوداشت مقام شامخ ام المومنین حضرت خدیجه کبری (س) بانوی فضیلت حامی رسالت در سالروز وفات ایشان در دهم رمضان همزمان با ١٥ خردادماه در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
این مراسم با قرائت پیام حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی آغاز شد. متن این پیام که توسط خادم القرآن، مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) دراین همایش قرائت شد، به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
قبلاً لازم می دانم از تشکیل این همایش باشکوه برای بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه کبری(س) که تحت عنوان "بانوی فضیلت، حامی رسالت" در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار می شود، از همه شما عزیزان و دست اندرکاران تشکر کنم.
از ویژگی های این همایش این است که برای بانوی بسیار والا مقام و مجاهدی تشکیل شده که عده ای خدمات برجسته او را به فراموشی سپرده اند و به همین جهت می توان او را بانوی مظلومه نام نهاد، در حالی که زندگی او می تواند الگوی بسیار ارزنده ای برای همه مجاهدان راه حق اعم از زنان و مردان باشد.
این بانوی بزرگوار از کسانی است که مصداق بارز کلام امیرمومنان در نهج البلاغه می باشد که فرمود: (لا تَسْتَوْحِشُوا فِى طَرِیقِ الْهُدى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ ) آری، او در مسیر حمایت از پیغمبر اکرم(ص) و آیین اسلام از کمی همراهان هرگز وحشت به خود راه نداد و می گفت خدا با ماست و کسی که خدا با اوست، تنها نیست.
آری، این بانوی بزرگوار مصداق بارز همین موضوع است. در زمانی که پیغمبر اکرم(ص) تنهای تنها بود او اولین کسی بود که به پیغمبر اکرم (ص) ایمان آورد و درکنار او همچون کوه استوار ایستاد و با تمام وجود خود از آن حضرت حمایت می کرد.
معروف است هر زمان که پیغمبر اکرم(ص) از مسجدالحرام بعد از تبلیغ اسلام به خانه باز می گشت و بدن نازنین آن حضرت بر اثر سنگ های دشمنان مجروح بود این بانوی صبور، زخم های پیغمبر را می بست و آن حضرت را دلداری می داد.
یکی از نشانه های مظلومیت این بانوی بزرگوار این است که تنها دوران مشقت بار زندگی پیغمبر اکرم(ص) را در مکه دید که در حلقه محاصرۀ دشمنان سخت گرفتار بود و حتی این بانو زمانی از دنیا چشم پوشید که مسلمانان در شعب ابوطالب در محاصره شدید دشمن بودند و به این ترتیب هرگز دوران پیروزی و عظمت پیغمبر اکرم(ص) را که در جزیرۀ العرب به اوج خود رسید و همه دشمنان در برابر او تسلیم شدند و بانگ توحید و الله اکبر تمام فضای حجاز را پر کرد، مشاهده نکرد. آری، او با غم و اندوهی جانکاه چشم از جهان بربست و پیغمبر اکرم(ص) و دخترش فاطمه زهرا(س) را داغدار ساخت در حالی که وظیفه خود را در حمایت از اسلام و همسرش رسول خدا(ص) انجام داده بود.
زوایای زندگی این بانوی بزرگ واقعاً مطالعه کردنی است که در هر زاویه اش درسی نهفته است، گرچه در بعضی از اذهان معروف شده که او هنگام ازدواج با پیامبر اسلام(ص) چهل سال داشت و پیش از آن حضرت با دو نفر دیگر به نام های ابوهاله تمیمی و عتیق بن عائد ازدواج کرده بود و از آنان فرزندانی نیز داشت، ولی هر دو مسئله از نظر محققین و بزرگان تاریخ و حدیث اشتباه و نادرست است.
مطابق تحقیق دانشمندان آگاه حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر بیست و پنج ساله یا بیست و هشت ساله و دوشیزه بوده و روایت چهل سال یک روایت غیر قابل اعتماد است و آن دو نفر که به عنوان شوهر قبلی او ذکر شده شوهر خواهر او بوده اند که نامش هاله بود و فرزندانی را که نام می برند مربوط به خواهر اوست. بلاذری از علمای معروف اهل سنت در انساب الاشراف می گوید: خدیجه هنگام ازدواج با پیغمبر اکرم(ص) دوشیزه ای ٢٨ ساله بود. (ج ١ / ص ٩٨)
ابن العماد حنبلی در شذرات الذهب نقل می کند که خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر اکرم(ص) ٢٧ ساله بود (شذرات الذهب، ج ١، ص ١٤) و گروه زیادی از علمای شیعه و اهل سنت به این حقیقت اعتراف کرده اند که ذکر نام همه آنها به درازا می کشد.
حضرت خدیجه(س) در چهره پیغمبر اکرم(ص) در همان جوانی آینده فوق العاده ای را گویا مشاهده می کرد که هنگام ازدواج با آن حضرت علیرغم نکوهش فراوان زنان عرب که چرا زن با شخصیت و ثروتمندی مثل خدیجه چگونه با جوانی یتیم و ظاهراً فقیر ازدواج می کند با افتخار خواستگاری ابوطالب را برای پیغمبر اکرم(ص) پذیرفت. جالب اینکه مهریه ای که برای او تعیین شده بود و نود مثقال طلا بود را خدیجه شخصاً با افتخار پذیرفت. (یعنی من آن را به حضرت محمد(ص) تقدیم می کنم تا او به عنوان مهریه به من بپردازد)
این بانوی بزرگوار در تمام دوران زندگی اش بعد از بعثت پیغمبر اکرم(ص) یعنی حدود ده سال دائماً مظلوم و در فشار بود، داستان تولد بانوی اسلام حضرت زهرا(س) را همه شنیده ایم که احدی از زنان قریش هنگام وضع حمل به یاری حضرت خدیجه(س) نیامد تا اینکه مطابق روایتی که نقل می کند چهار زن بهشتی به یاری او آمدند.
تمام فشارهای سختی که در دوران مکّه بعد از بعثت بر پیغمبر اکرم(ص) وارد شد در واقع به خدیجه نیز وارد می شد و فداکاری بی نظیر او بهترین خدمت او به اسلام و پیغمبر اکرم(ص) است.
در اینجا لازم می دانم به دو نکته مهم اشاره کنم:
اولا، بعضی از متعصبان با تاریخ اسلام بازی سیاسی کردند و سعی کردند با تحریف تاریخ به مقصود خود جامه عمل بپوشانند.
مرحوم علامه امینی (ره) می گوید مورخان جیره خوار بنی امیه سعی داشتند هر کسی را که ارتباط خاصی با امیرمومنان علی(ع) داشت و از یاران خاص آن حضرت بود را به نحوی لکه دار کنند هر چند از بزرگان اسلام بود. به عنوان نمونه ابوذر یار خاص پیامبر اسلام(ص) کسی که به گفته رسول خدا(ص) در روی زمین از او راستگوتر نبود، او را متهم به اشتراکیه و کمونیسم کردند چرا که او در کلمات خود تعبیر به مال الله می کرد و این تعبیر نشان می دهد او عقیده به مالکیت شخص نداشت.
در حالی که این تعبیر در دو جای قرآن مجید، یک مورد با صراحت و دریک مورد دیگر با دلالت التزامی وارد شده است.
این متعصبان برای اینکه مقام حضرت خدیجه را که برترین همسران پیامبر بود، کم کنند و بعضی دیگر از زوجات آن حضرت را بر او مقدم بشمرند، گفتند خدیجه دوشیزه نبوده و چهل ساله بود و با این سخن بتوانند ضربه ای هم بر شخصیت پیامبر بزنند که آن حضرت بخاطر اموال خدیجه با او بیعت کرد، زیرا ١٥ سال از آن حضرت بزرگ تر و دوشیزه هم نبود، ولی همان گونه که عرض شد بسیاری از محققان بحث چهل سالگی آن حضرت را یک روایت ضعیف دانسته اند.
ثانیا، سزاوار جامعه زنان و انقلابی و شجاع است که درباره حضرت خدیجه به عنوان یک سرمشق بسیار عالی بیندیشند و به او اقتدا کنند و از فداکاری های او درس بیاموزند، حتی نه تنها زنان بلکه مردان نیز می توانند به او اقتدا کنند. همان گونه که قرآن درباره همسر فرعون و مریم می گوید: « وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ * وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ» (سورۀ تحریم، آیات ١١ و ١٢)
در پایان دوام توفیقات شما قرآن پژوهان را در طی طریق قرآن و عترت و نشر معارف اسلامی از درگاه الهی مسئلت دارم.
قم – ناصر مکارم شیرازی
دهم رمضان ١٤٣٨
مطابق با پانزدهم خرداد ١٣٩٦
انتهای پیام/