دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ایجاد مدارس کارآفرین و خلاق در سما زاهدان بررسی شد

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان سیستان و بلوچستان ایجاد مدرسه خلاق در مقطع ابتدایی و مدرسه کارآفرین را برای مقطع متوسطه در مدارس سما زاهدان پیشنهاد و بر برگزاری کلاس‌های طرح اوقات فراغت در ایام تابستان تأکید کرد.
کد خبر : 185102

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حبیب الله سالارزهی در جلسه‌ای که در راستای ایجاد مدارس کارآفرین و خلاق در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان گفت: «ژاپن نخستین کشوری بود که آموزش کارآفرینی را از مدرسه آغاز کرد. به‌این‌ترتیب نوجوانان ژاپنی در دبیرستان‌های این کشور آموختند که چگونه باید در حین تحصیل کار کنند و از کار خود سود به دست آورند. آنها به‌این‌ترتیب به جهش صنعتی کشورشان کمک کردند. این تجربه و تجربه موفق سایر کشورها نشان می‌دهد که برای پرورش انسان‌هایی کارآفرین باید مفاهیم مربوط به کارآفرینی به شکل پررنگی در کتاب‌های درسی ایران نیز گنجانده شود.»


وی توصیه کرد که آموزش کارآفرینی از سنین کودکی آغاز شود چراکه کارآفرینی از تجربیات زندگی در محدوده خانواده و فرهنگ سرچشمه می‌گیرد.


سالارزهی به نقل از روانشناسان گفت: «بیشتر کودکان زیر 5 سال ایرانی خلاقند ولی فقط تعداد کمی از آنها بعد از 5 سالگی خلاقیتشان را حفظ می‌کنند. این به معنای آن است که نحوه آموزش‌ و پرورش کودکان ما صحیح نیست. ما در خانه و مدرسه ذهن کودکانمان را با اطلاعات از پیش تعیین‌شده پر می‌کنیم و این رویه را تا پایان دوران مدرسه ادامه می‌دهیم.»


وی ادامه داد: «به‌این‌ترتیب کودکان و نوجوانان ما توانایی کشف، اختراع، استنتاج و قوه خلاقیت‌شان را از دست می‌دهند. در واقع شکل آموزش‌ و پرورش ما از لحظه تولد کودک با توانمندی‌های او و امکانات بالقوه کشور مطابقت ندارد. به‌این‌ترتیب نمی‌توانیم چنانکه باید افراد کارآفرین پرورش دهیم.»


این مسئول افزود: «نوع آموزش ما از پیش تعیین‌شده است در حالی‌ که کودکان خودشان باید به جست‌وجوی اطلاعات بپردازند و با محرک‌های گوناگون از جمله ارتباط با طبیعت، افراد و فیلم‌های مناسب مواجه شوند.»


رئیس دانشگاه علمی کاربردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: «مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه سما زاهدان فعالیت‌های خود را با عنوان‌های نقاشی، طراحی، خوشنویسی، اوریگامی، رباتیک، (یو سی مس- آموزش ریاضی با چرتکه) آغاز کرده‌اند.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان نیز اظهار کرد: «تجربه موفق سایر کشورها نشان می‌دهد که برای پرورش انسان‌های کارآفرین باید مفاهیم مربوط به کارآفرینی به شکل پررنگی در کتاب‌های درسی ایران گنجانده شود.»


دکتر امین رضا کمالیان افزود: «مطالعات مربوط به گذشته کارآفرینان نشان می‌دهد که آنها از خانواده‌هایی که ارزش خاصی برای استقلال و اتکای به خود قائل هستند، بیرون می‌آیند. مدت‌هاست کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که برای این‌که نسل بزرگ‌سال کارآفرینی پرورش دهند، باید آموزش کارآفرینی را از دوران کودکی و نوجوانی آغاز کنند.»


وی ادامه داد: «به‌این‌ترتیب کودکی که با پول و کسب و کار درست و شرافتمندانه آشنا می‌شود. در آینده نیز انسانی خلاق و پول‌ساز خواهد بود. جامعه ما نیز به وجود چنین انسان‌هایی نیاز مبرمی دارد.»


در این جلسه مقرر شد درباره استفاده استادان و هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و علمی کاربردی در مدارس و آموزشکده سما و بالعکس در صورت نیاز همکاری تنگاتنگ صورت پذیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته