دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر / 15

لیلا حاتمی: هیچ‌کدام از ما خبر نداریم پایان «دوران عاشقی» چه می‌شود/ رئیسیان: من هم نمی‌دانم!

علیرضا رئیسیان گفت: «تم اصلی فیلم «دوران عاشقی» خیانت نیست بلکه بحران را به تصویر کشیده است. همه آدم‌ها در شرایط بحران رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می‌دهند اما مهم این است که چقدر این بحران توسط فرد مدیریت شود که متاسفانه اغلب با بی‌درایتی صورت می‌گیرد.»
کد خبر : 1850

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم «دوران عاشقی» با حضور علیرضا رئیسیان کارگردان، علیرضا برازنده فیلمبردار، ستار اورکی آهنگساز، هایده صفی‌یاری تدوینگر، لیلا حاتمی، مینا وحید و فرهاد اصلانی بازیگر و رویا محقق نویسنده فیلمنامه برگزار شد.


در ابتدای این نشست علیرضا رئیسیان با اشاره به اینکه نخستین باری است که به نشست برج میلاد می‌آید عذرخواهی کرد که آداب آن را بلد نیست.


وی در ادامه در مورد داستان فیلم و پایان‌بندی آن با تأکید بر اینکه تم اصلی فیلم خیانت نیست بلکه بحران را به تصویر کشیده‌، توضیح داد: «من همواره دوست دارم که آثارم با محوریت زنان ساخته شود منتها مساله این است که در فیلم «دوران عاشقی» به هیچ‌ عنوان جنسیت مطرح نبود و فقط می‌خواستم شرایط بحران در آدم‌های مختلف را به تصویر بکشم.»


وی ادامه داد: «همه آدم‌ها در شرایط بحران رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می‌دهند اما مهم این است که چقدر این بحران توسط فرد مدیریت شود که متاسفانه اغلب با بی‌درایتی صورت می‌گیرد. با این اوصاف «دوران عاشقی» تشریح انسان معاصر در موقعیت بحرانی است.»


این کارگردان افزود: «پایان دوران عاشقی برای خودم هم مشخص نیست و این اثر سینمایی به شکلی پیش می‌رود که می‌خواهیم بدانیم که پایان آن چه می‌شود.»


وی درباره فیلمبرداری فیلم «دوران عاشقی» گفت: «دوربین در این فیلم روی دست نبود و برای اولین بار علیرضا برازنده در سینمای ایران این تست را انجام داد و برای فیلمبرداری از سه پایه استفاده کرد. این فیلم نه می‌توانست خیلی کلاسیک و نه خیلی شتابزده پیش برود زیرا کاملا سیار است و نگه داشتن دوربین روی سه پایه در حالت تعلیق بهترین نوع فیلمبرداری بود که می‌توانست فیلم را جذاب‌تر کند و البته خیلی کار سختی بود.»


وی افزود: «دوران عاشقی به شکلی پیش می‌رود که شاید همه حتی خود من می‌خواهیم بدانیم که پایان آن چه می‌شود. خانم جوان داستان تصمیم خود را اعلام می‌کند اما دو نفر دیگر نشانه ای از خود نمی‌گذارند.»


وی اظهار کرد: «این نوع پایان‌بندی باید در ذهن مخاطب شکل بگیرد و علاقه من به این نوع پایان‌بندی‌ها از زمان فیلم «ریحانه» آغاز شد.»


در ادامه این نشست علیرضا برازنده گفت: «رئیسیان دوست داشت که دوربین سیار باشد، بارها درباره دکوپاژها با هم صحبت کردیم و بعدا متوجه شدم که نمی‌توانیم دوربین روی دست کار کنیم.»


وی توضیح داد: «سیال بودن زیاد در این فیلم تماشاگر را آزار می‌داد و در نتیجه تصمیم گرفتیم که دوربین را روی سه پایه بگذاریم و فیلمبرداری کنیم.»


کارگردان فیلم «دوران عاشقی» یادآور شد: «زمانی که 2 سال پیش داور جشنواره فیلم فجر بودم با فیلمبرداری علیرضا برازنده در فیلم «چله آخر» آشنا و متوجه ویژگی مهم در نوع نگاه او به آثار شدم. برازنده فیلمبرداری است که دوربینش را در خدمت مفاهیم به کار می‌گیرد.»


همچنین در این نشست رویا محقق نویسنده فیلمنامه «دوران عاشقی» بیان کرد: «با رئیسیان سر دیالوگ‌ها بحث داشتیم زیرا او به شدت در این مورد وسواس به خرج می‌دهد. برای نگارش دیالوگ‌ها اتودهای مختلفی زدیم که در نهایت به آنچه رئیسیان می‌خواست دست پیدا کردیم.»


این نویسنده ادامه داد: «این دیالوگ‌ها برای مخاطب آشنا است و هدف ما استفاده از دیالوگ‌های ملموس و آشنا بود.»


ستار اورکی آهنگساز این فیلم درباره موسیقی فیلم بیان کرد: «علیرضا رئیسیان موسیقی مینیمال را بسیار دوست داشت و سعی کردیم به یک موسیقی مینیمال برسیم که در بازی بازیگران کار تنیده شود. به خصوص در سکانس‌های آخر بی روحی و سردی را به وجود آورده و سعی کردیم لحظات آخر همراه با رئیسیان، به وسیله پیانو این سردی را به وجود آوردیم.»


محقق در مورد شخصیت بیتا در این فیلم توضیح داد: «در این مورد که بیتا یک شخصیت درون‌گرا دارد شکی نیست. او یاد گرفته در مورد تنش‌ها عجولانه تصمیم نگیرد و همسر او برخورد آخر بیتا را به حساب غرور او می‌گذارد اما من هم نمی‌دانم انتهای فیلم چه می‌شود.»
لیلا حاتمی بازیگر نقش «بیتا» گفت: «چه کسی گفته که بیتا گذشت می‌کند؟ هیچ‌کدام از ما خبر نداریم که تصمیم بیتا در انتهای فیلم چیست و نکته‌ای که در گلخانه گفته می‌شود خط جدیدی به داستان می‌دهد و نشان می‌دهد که تصمیم او فعلا گذشت نیست بلکه مساله فقط میل بیتا به بودن با همسرش هست یا خیر؟»


فرهاد اصلانی درباره نقش دایی که در این فیلم سینمایی بازی کرده بود، گفت: «من کاملا تحت اختیار رئیسیان بودم و سعی کردم خواسته‌های این کارگردان در اجرای نقش دایی را ایفا کنم. در ضمن اگر نظرهایی داشتم با رئیسیان مطرح می‌کردم و در صورت لزوم کارگردان می‌پذیرفت.»


هایده صفی‌یاری تدوینگر، گفت: «علیرضا رئیسیان دکوپاژهای دقیقی برای کارگردانی پلان به پلان فیلمنامه دارد و به درستی می‌داند که از فیلمنامه چه می‌خواهد، بنابراین من سعی کردم با توجه به لحن فیلمنامه تدوین را انجام دهم.»


رئیسیان در پایان اظهار کرد: «در نهایت باید بگویم خوشبخت‌ترین کارگردان کسی است که با تیمی چون تیم «دوران عاشقی» کار کند و اگر همین تیم حضور داشته باشند قول می‌دهم ساخت فیلم بعدی را خیلی زود آغاز کنم.»


پس از پایان جلسه علیرضا رئیسیان و عوامل فیلم سینمایی «دوران عاشقی» نهالی را به یادگار در محوطه باز برج میلاد کاشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب