دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1396 - 10:32
محمدحسین پورکاظمی:

آزمون دستیاری سالم بوده است

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور تاکید کرد چهل و چهارمین دوره آزمون دستیاری در سلامت کامل برگزار شده است.
کد خبر : 184764

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه معاونت آموزشی وزارت بهداشت محمدحسین پورکاظمی، رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور پیرو برگزاری آزمون دستیاری دوره چهل چهارم در 14 اردیبهشت 1396 گفت: «نتایج این آزمون در روز دوشنبه 8 خرداد 1396 به صورت کارنامه اعلام شد. در آزمون امسال که ثبت نام آن از 1بهمن 1395 شروع شد، در نهایت 14407 نفر ثبت‌نام و 12267 نفر در آن شرکت کردند.»


رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور حدنصاب نمره برای اینکه داوطلبان بتوانند انتخاب رشته کنند 150 اعلام کرد و گفت: «8041 نفر در آزمون موفق به کسب این حد نصاب شدند. یعنی 65 رصد شرکت‌کنندگان مجاز به انتخاب رشته شدند.»


او به اعتراض برخی داوطلبان به سوالات آزمون اشاره کرد و گفت: «بعد از اعلام کلید اولیه و اعتراض داوطلبان، اشکالات مطرح شده در اختیار دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی قرارگرفت و از طرف اساتید طراح سوال و دیگر اساتید بررسی شد.»


پورکاظمی اضافه کرد: «پس از این بررسی تنها یک سوال حذف شد که نمره آن طبق ضوابط در درس مربوطه اعمال گردید و یک سوال در یک دفترچه از چهار دفترچه تغییرگزینه داده شد، که به همگان اعلام شد. لذا از نظر دبیرخانه مربوطه در این زمینه مسئله ای وجود نداشته است.»


رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور ادامه داد:‌ «برای رفع شبهات احتمالی درخصوص نمره کل داوطلبان، پاسخنامه‌های تمامی شرکت کنندگان در دسترس هر فرد و کلید سوالات روی سایت سنجش قرار گرفته است. لذا هر داوطلب می‌تواند پاسخنامه خود را با دقت تصحیح نماید و نمره خود را ملاحظه کند. دقت شود که در تصحیح برای هر سوال صحیح، 3 نمره مثبت و برای هر سوال غلط یک نمره منفی درنظر گرفته شود. البته سوال حذف شده نمره‌اش در درس مربوطه باید اعمال شود. و نمره کل نیز در کارنامه آمده است.»


او درباره اعلام نشدن رتبه کل در این دوره آزمون دستیاری گفت: «در دوره های قبل تا دوره 42 ملاک پذیرش نمره خام بود که نمرات مساوی فراوانی وجود داشت. امسال نیز اگر نمره کل از 600 را در نظر بگیریم در برخی از نمره‌ها تا 50 نفر نمره مساوی وجود دارد. این نمره و رتبه آن هیج تأئیری در گزینش ندارد. برای مثال نفر اول از 600 ، نمره 498 آورده است، در دو زیرگروه رتبه اول است و در دیگر زیر گروه‌ها رتبه اول نیست، و یا 11 نفر نمره 406 (از نمره 600) آورده‌اند که رتبه این افراد همگی 359 است، بعضی از این افراد در چند زیرگروه رتبه‌های بهتر و در بقیه زیرگروه ها رتبه بدتر دارند و 33 نفر از نمره کل 600، 186 آورده‌اند که رتبه کل آنها همگی 6397 است که بعضی از این افراد در چند زیرگروه رتبه بهتر از 6397 و درچند زیر گروه رتبه بدتر از 6397 دارند. بنابراین رتبه کل هیچ کمک و راهنمایی برای انتخاب رشته افراد نخواهد کرد. اصولا شرکت کنندگان در این آزمون بر اساس علاقه و رشته مورد نظر در مطالعه دروس مختلف وقت گذاشته‌اند و لذا رتبه در زیرگروه‌ها برای انتخاب رشته راهنمای آن‌ها خواهد بود.»


پورکاظمی گفت: «درباره دشواری این آزمون نسبت به سالهای پیش نیز لازم است خاطرنشان کنیم این شایعات بعضا توسط افرادی برای کسب منافع بیشتر و بهره‌های مالی ایجاد می‌شود و مقایسه نتایج این دوره با دوره قبل نشان می‌دهد که این ادعا صحت ندارد.»


او اضافه کرد: « میانگین نمره کل شرکت‌کنندگان در دوره چهل و سه 187 و در دوره چهل و چهار 205 بوده و رشد داشته است. همچنین در این دوره 66درصد داوطلبان و در دوره قبل 58درصد ایشان مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.»


رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور گفت: «ملاحظه می‌شود که امسال 8 درصد بیشتر مجاز به انتخاب رشته شده­‌اند و در ضمن میانگین نمرات شرکت کنندگان امسال 18 نمره بالاتر بوده است. حتی باید توجه داشت در آزمون‌های رقابتی اگر سوالات مشکل‌تر باشد با تراز نمرات این مشکل تعدیل می‌شود و برای همگان سوالات مشکل است و تعداد قبولی نهائی تغیر نمی‌کند.»


او در پایان گفت: «تا آخر خرداد ماه دفترچه انتخاب رشته محل آماده خواهد شد و داوطلبان می توانند با توجه به علاقه خود رشته‌ها را انتخاب کنند و نتیجه نهایی به موقع متعاقبا اعلام خواهد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته