دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1394 - 08:40

هزینه‌های سرسام‌آور احداث و نگهداری آزادراه‌ها

مشاور وزیر راه و شهرسازی در طرح جامع حمل‌ونقل با بیان اینکه عوارض دریافتی در آزادراه‌های کشور نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است، گفت: هزینه نگهداری سالانه هر کیلومتر آزادراه 500 میلیون تومان است و عوارض دریافتی کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد.
کد خبر : 18467

امیر جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا هزینه احداث هر کیلومتر آزادراه را 2 تا 10 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این هزینه‌ها بسته به احداث تونل، پل و سایر تجهیزات آزادراه‌ها تغییر می‌کند.


وی با بیان اینکه هر 15 سال یک بار به اندازه مجموع هزینه‌های احداث هر آزادراه برای نگهداری آن هزینه صرف می‌شود، تصریح کرد: هزینه‌های نگهداری آزادراه‌ها شامل روشنایی، روسازی، خط‌کشی، حفاظ‌ های ایمنی، تامین هزینه‌های خدمات مجتمع‌های رفاهی، هوشمندسازی و ایمن‌سازی راه، نگهداری حریم راه‌ها، تامین دستمزد کارکنان محل‌های اخذ عوارض و... است.


مدیرکل حمل‌ونقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با تاکید بر اینکه سالیانه معادل 4 تا 8 درصد هزینه احداث آزادراه صرف نگهداری آن می‌شود، اضافه کرد: در سایر کشورها عوارض دریافتی در مسیری مشابه آزادراه تهران-پردیس 10 تا 100 برابر است.


جعفرپور اظهار کرد: عوارض این کشورها طی چند مسیر در طول آزادراه دریافت و مبالغ دریافتی نیز هر یک معادل چند برابر عوارض وضع شده در ایران است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته