دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

استقبال از طرح «یه لقمه مهربونی» در رستوران‌های تهران

رستوران‌های تهران امسال در طرح «یه لقمه مهربونی» حضور پررنگی دارند.
کد خبر : 184597

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از همشهری، طرح اطعام نیازمندان با کمک و مشارکت رستوران‌ها از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون با استقبال بسیار خوبی از سوی رستوران‌ها، ‌تالارها و دیگر مراکز تهیه غذا مواجه شده و با توجه به این مسئله مسئولان سازمان خدمات اجتماعی میزان مشارکت را تاکنون غیرقابل انتظار توصیف می‌کنند.


تاکنون نزدیک به 500 رستوران در پایتخت برای مشارکت در طرح «یه لقمه مهربونی» اعلام آمادگی کرده و به اجرای این طرح کمک کرده‌اند. تعدادی از این رستوران‌ها گزینه تخفیف برای خرید غذا و اختصاص به نیازمندان را انتخاب کرده‌اند تا امکان مشارکت برای مشتریانی که تمایل دارند، میسر شود.


تعداد دیگری هم اعلام کرده‌اند که غذای مازاد بر طبخ روزانه را برای اعطا به نیازمندان درنظر گرفته و از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد معرفی شده به نیازمندان خواهند داد. تاکنون رستوران‌های 5منطقه اول تهران مشارکت و استقبال گسترده‌تری نسبت به دیگر مناطق داشته‌اند. البته تعداد رستوران‌های این مناطق هم در مقایسه با مناطق دیگر بیشتر است.


طی شب‌های گذشته از ‌ماه رمضان مددسراها و مراکز بهاران مناطق 16و 19، ‌سامان‌سرای منطقه 4و کلونی‌های فقیرنشین منطقه 19از غذا یا بعضا مواد خام غذایی اعطا شده از سوی رستوران‌ها بهره‌مند شده‌اند. برخی رستوران‌ها نحوه مشارکت خود را اعطای مواد خام غذایی عنوان کرده‌اند که توسط تشکل‌های مردمی به خانواده‌های ساکن در کلونی‌های فقیرنشین مناطق داده می‌شود.
زینب نصیری، معاون رفاه و مشارکت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری می‌گوید: وظیفه شهرداری فراهم کردن زیرساخت‌های شهری است تا در اختیار مجموعه‌های اجتماعی برای حل مشکلات مردم قرار بگیرد.


وی تأکید می‌کند که هدف از اجرای طرح این نیست که رستوران به‌عنوان خیر کار کند بلکه ما آمادگی فراهم کردن زیرساخت‌ها را برای مشارکت آنها داریم و از رستوران‌ها انتظار فعالیت در حوزه فرهنگی را نداریم. وی البته با اشاره به فعالیت برخی رستوران‌های لوکس که دور‌ریختن غذای دست نخورده داخل ظروف طبخ، جزو برنامه‌های آنهاست می‌گوید:


«مسئله دورریز غذا هم در برخی رستوران‌ها و هم در برخی خانواده‌ها وجود دارد و هدف طرح ما تغییر این فرهنگ در طول زمان است تا با عدم‌اسراف، مشکل خانواده دیگری هم حل شود.» به گفته وی برای توسعه و اجرای بهتر طرح و همچنین اتخاذ مدل‌های جدید متناسب با نحوه فعالیت رستوران‌ها قرار است نشستی با حضور شهرداری و اتحادیه صنف رستوران‌دارها و فست‌فودها برگزار شود همچنین شهرداری درنظر دارد؛ از سازمان غذا و دارو هم برای توسعه طرحش کمک بگیرد. «امیدواریم تا یک‌سال آینده زیرساخت‌های شهری برای این رفتار فرهنگی و مسئولیت اجتماعی به خوبی توسعه یابد.»



  • یه لقمه مهربونی؛ بستری برای ایفای مسئولیت اجتماعی رستوران‌ها


3سال پیش موضوع مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی شهر تهران در شورای شهر مطرح شد. لایحه نظام نامه مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شهر تهران به‌عنوان موضوعی بسیار جدید در کشور و البته پیشرو در برخی کشورها قرار است هفته آینده در صحن علنی شورای شهر مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.


9خرداد سال گذشته نیز نخستین همایش مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی تهران توسط شهرداری برگزار شد که فعالان اقتصادی در این حوزه استقبال خوبی از آن کردند. اقدامی که هم‌اکنون بستر اجرای آن در سازمان خدمات اجتماعی شهرداری در قالب یه لقمه مهربونی شکل گرفته و قرار است تا پایان سال با مشارکت رستوران‌ها ادامه یابد، نوعی از همین مسئولیت اجتماعی اصناف است. اگرچه تاکنون حدود 500رستوران در آن مشارکت کرده‌اند که معرفی طرح به رستوران‌های پایتخت هنوز ادامه دارد و با گذشت مدتی از اجرای آن دیگر رستوران‌ها نیز داوطلب این مشارکت اجتماعی خواهند شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: ماه رمضان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته