دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازدید از مرکز درمان سرطان، مجازات عرضه غیرمجاز قلیان

وقتی همه هشدارها و فرهنگسازی‌ها در مورد قلیان کاری از پیش نمی‌برد و کارد به استخوان می‌رسد، باید در ایستگاه آخر برخورد کرد؛ در محکمه و با مجازات. مجتبی قهرمانی، رئیس شعبه101 دادگاه2 کیفری بندرعباس، قاضی تمام پرونده‌های استانی است که رد پای چنین تخلف‌های در آن دیده می‌شود.
کد خبر : 184596

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از همشهری، قهرمانی علاج و ریشه‌کنی این درد را در مجازات‌های اجتماعی متخلفان می‌داند.



  • از جزئیات پرونده‌ها بگویید.


عرضه دخانیات طبق قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات مصوب سال85 جرم است. متأسفانه عدم‌اقدامات مناسب در زمینه فرهنگی و اجتماعی در این زمینه باعث فراگیر شدن استفاده از قلیان در میان اقشار مختلف خصوصا جوانان شده است. پرونده‌هایی که در این خصوص تشکیل شده، به بررسی جرم 50‌صاحب رستوران و سفره‌خانه مربوط می‌شود که در سطح استان و بدون مجوز قلیان عرضه کرده‌اند.



  • این جرم چه مجازاتی در پی دارد؟


جریمه نقدی 10میلیون تومانی برای بار اول، اما تکرار جرم، مجازات سنگین‌تری به‌دنبال دارد.



  • خاطیان چگونه محکوم شدند؟


8میلیون تومان از جزای نقدی آنها تعلیق شد. در نتیجه آنها به جای 10میلیون تومان، 2میلیون تومان به خزانه دولت واریز کردند، اما این حکم شامل متخلفانی شد که تن به مجازات جایگزین صادره دادند. در غیراین صورت باید کل مبلغ جریمه را پرداخت می‌کردند.



  • چه مجازات جایگزینی؟


در گام نخست صاحبان رستوران‌ها مکلف شدند تابلو‌های تبلیغاتی با مضمون تأثیر دخانیات بر سلامت و آشنایی با بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات در محل کسب‌شان نصب کنند. متن این تابلوها باید از سوی اداره بهداشت تأیید شود. محل درج تابلو‌ها را هم باید کارشناس بهداشت تأیید کند تا مقابل دید همگان باشد.


مجازات دیگر، شرکت در دوره‌های آموزشی است که با بازدید از مرکز درمان سرطان آغاز می‌شود. هدف از مراجعه بالینی متخلفان به این مرکز، باز کردن چشم آنها از آثار و نتایج استعمال دخانیات است. این مجازات بسیار تأثیرگذار واقع شد و اغلب خاطیان، واکنش عاطفی به این موضوع نشان دادند. علاوه بر این صاحبان رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های متخلف موظف شدند با حضور در کلاس‌های آموزشی با مضرات دخانیات به‌صورت علمی و دقیق‌تر آشنا شوند. این امر متخلفان را آگاه می‌کند؛ طوری که این افراد می‌توانند حامل یک پیام سلامت برای زیرمجموعه و مشتریانشان باشند.



  • بهتر نبود جریمه می‌شدند؟ واقعا فکر می‌کنید فایده‌ای داشت؟


البته بی‌فایده نبود اما نباید فراموش کنیم هدف ما از برخورد با این تخلفات چیست. ما دنبال پیشگیری هستیم. کسی که جریمه می‌شود، دوباره تخلفی دیگر را تکرار می‌کند تا مبلغ جریمه را تأمین کند. اما وقتی کسی بپذیرد و اعلام کند که کارش اشتباه بوده، امکان تکرارش کمتر است.


انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان قلیان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته