دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد

روایت خلبانی که با 3 هزار ساعت پرواز، استاد دانشگاه آزاد اسلامی شد

دکتر یوسف احمدی پس از سال‌ها خلبانی و سه هزار ساعت پرواز در دوره بازنشستگی و از سال 85 به تدریس روی آورد و اکنون بیش از یک دهه است که به عنوان عضو هیات علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس اشتغال دارد.
کد خبر : 184533

به گزارش آنا،‌ احمدی متولد 28 اسفند 1334 در تهران، دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خود را در تهران گذراند و در حین تحصیل موفق به دریافت دیپلم زبان خارجه از انجمن ایران و آمریکا شد و در کنکور سراسری و کنکور بخش موسسات آموزش عالی شرکت کرد و در رشته برنامه ریزی مدرسه عالی کامپیوتر در خیابان ظفر تهران پذیرفته شد اما با توجه به علاقه به رشته فضایی تصمیم ورود به هواپیمایی (هما) گرفت و (مهرماه سال 1353) با نظر بعضی دوستان و آشنایان وارد رشته فضایی دانشکده فضایی نیروی هوایی ارتش شد.


نظر به وضعیت خوب زبان خارجه پس از گذراندن 5 ماه خدمت آماده اعزام به امریکا برای طی دوره تخصصی جهانی شد و به دلیل کمبود واگذاری بورس تحصیل این مهم به حدود 10 ماه خدمت کشیده شد و سپس راهی مرکز آموزش زبان در ایالات تگزاس و گذراندن 6 ماه زبان خارجه به پایگاه هوایی دریایی نپ کولا فلوریدا عزیمت و آموزش های آکادمیک و فیزیولوژیک (بدنسازی و شرایط تحت زندگی) را شروع با گردان پروایی VT-10 و آموزش های اولیه با هواپیما T-39 و تاکتیکی با هواپیما T-2 را گذراندم و رتبه اول دوره آموزشی خود شده و زودتر از دیگران از آن گردان فارغ التحصیل شد.


دوره پروازی درگیری هوایی و رهگیری هوایی با استفاده از رادار را در گردان پروازی VT-86 و بدلیل پشتکار شدید و پروازهای مکرر در طول روز کل دوره فضایی را حدود 6 ماه زودتر از دیگر همدوره ها به پایان رسانده و به عنوان دانشجوی برتر و ممتاز فارغ التحصیل فروردین 1356 عازم ایران شد و به دلیل وضعیت ممتاز پروازی و آکادمیک به گردان 81 آموزشی شکاری امضا 14 در منطقه هوایی اصفهان مستقل شد.


او پس از چندماه آموزش های زمینی، پروازهای آموزشی شکاری با هواپیما با حضور استادان ایرانی و امریکایی را آغاز کرد و مهر سال 57 به عنوان رتبه اول فارغ التحصیل و نشان سیر کلامی پایگاه هوایی اصفهان را ادامه داده و پس از انقلاب به مدت زمان کوتاهی پروازها لغو و با توجه به تحرکات هوایی رژیم بعثی عراق در غرب و جنوب کشور پروازهای عملیاتی شروع و اولین هواپیمای عراق را در مرداد سال 58 سرنگون کرد. (چند ماه قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی).


احمدی با اوج گرفتن جنگ به طور 24 ساعته در خدمت مناطق عملیاتی درآمده و با پروازهای طولانی (45؛10) در طول شبانه روز به دفاع از هوا فضای کشور پرداخت.



او فارغ التحصیل در دوره هنر آموزگاری هواپیمایی افست 14، افتخار یک درس در دوره های آموزش پروازی را دارد و روند معلم خلبانی را در هواپیمایی رزمی بمب افکن سوخو 24 ادامه داد. قبل از بازنشستگی نیز در دانشگاه هوایی و در بعضی از دروس تدریس داشت و پس از بازنشستگی جذب دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در سال 1385 شده و تاکنون افتخار همکاری با این واحد را دارد.


خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با وی به گفت‌وگو نشسته است که ماحصل آن از نگاه مخاطبان و کاربران می گذرد:


* چه مدت زمان در جبهه های جنگ حضور داشتید؟


- بر اساس مستندات موجود در پرونده های عملیاتی از 8 سال سابقه حضور در جبهه های جنگ را داشته ولیکن در کارت ایثار این جانب 7 سال و هفت ماه درج شده است.


خلبانی جذابیت خاص خود را مخصوصا در سنین جوانی دارد ولیکن تدریس برای آینده سازان این مرزوبوم و تربیت نسلی نو و جوان برای این کشور اسلامی هم زیبایی و مطلوبیت خاص خود را دارد

* تفاوت فضای آن زمان با حال در چیست؟


-اگر بخواهیم تفاوت فضای آن زمان با حال را به تصویر بکشیم، روح همکاری، صداقت، گذشت از جان و مال و فکر کشور و دین در تفکرات اینجانب قرار داشت و همدلی و یکدلی در میان جامعه همراه با ایثار و ازخودگذشتگی موج می زد. شاید آن روز فضای روحانی و الهی در عمل بین جامعه وجود داشت.


* در چه دانشگاه هایی تدریس دارید؟


- اکنون فقط در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان به عنوان عضو هیأت علمی تمام وقت به تدریس اشتغال دارم ولی در گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان نیز تدریس می کردم.


* دلیل تدریس شما در واحد سیرجان چیست؟


در سال 1385 به دلیل نیاز به استاد با مدرک دکتری توسط یکی از همدوره ای های دکتری به من پیشنهاد همکاری با واحد سیرجان داده شد، من این پیشنهاد را شوخی تلقی کردم و مدارک مورد نیاز در اختیارش گذاشتم ولیکن با خواست خداوند متعال همه چیز سریعا حل شد و ظرف 3 الی 4 ماه هیأت علمی تمام وقت این دانشگاه شدم و از مهر سال 85 تدریس را آغاز کردم و با توسعه رشته مدیریت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به تدریس در این مقاطع تا به امروز پرداختم.


* چه تعداد کتاب و مقاله دارید؟


- چندین کتاب در زمینه مدیریت منابع انسانی، مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک در حال آماده شدن دارم و مقالاتی نیز در مجلات علمی و پژوهشی در کشورهای مختلف به چاپ رسانده ام و این روند ادامه دارد.


* در زمینه اختراعات جنگی تخصص دارید؟ توضیح بفرمائید.


- با توجه به ابداعات جهاد خودکفایی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بعضی از این ابداعات روی هواپیماهای شکاری نیروی هوایی (افست 14 و سوفو 24) همکاری داشته ام. در زمان جنگ اولین ست ترمز ساخت داخل را روی هواپیما نصب کردم و در زمینه تولید موشک هوا به هوای ملی پیشرفته و شلیک آن از روی مک و جرثقیل جزء اولین ها بوده ام و در شلیک موشک های هوا به زمین ساخت جهاد خودکفایی اقدام کردم.


* شما خلبان ارتش بودید؟


- من خلبان نیروی هوایی ارتش از سال 1353 تا 1385 بودم و حدود 3300 ساعت پرواز روی هواپیماهای مختلف دارم که حدود 3000 ساعت آن در جنگ تحمیلی بوده است و در طول نبردهای مختلف هوایی شبانه از آب و خاک این کشور دفاع و حدود 10 فروند موشک شلیک کرده و درگیری‌های هوایی با چند فروند هواپیمای عراق داشتم.


* چه شد که از خلبانی به تدریس روی آوردید؟


- بازنشستگی پس از 32 سال خدمت و هنرآموزی ها در طول خدمت مرا به تدریس علاقه مند کرده بود و زمانی که با پیشنهاد دریافتی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان مواجه شدم علی رغم بعد مسافت (رفت و آمد هفتگی) پذیرفتم و این مهم را حدود 11 سال است که دنبال می کنم.


* خلبانی جذاب تر است یا استاد دانشگاه بودن؟


- خلبانی جذابیت خاص خود را مخصوصا در سنین جوانی دارد ولیکن تدریس برای آینده سازان این مرزوبوم و تربیت نسلی نو و جوان برای این کشور اسلامی هم خود زیبایی و مطلوبیت خاص خود را دارد.


* نظرتان راجع به شهر سیرجان چیست؟


شهر سیرجان در منطقه بسیار استراتژیکی قرار گرفته است و وجود منابع معدنی در نزدیکی آن بر اهمیت این شهر افزوده است. لیکن شاید بتوان گفت این شهر مصنوعی است، قیمت زمین و مسکن در آن با شهرهای بزرگ مرکزی رقابت می کند درحالی که از نظر رفاه، امنیت و سلامت بسیار در سطح پایین قرار گرفته است. درآمدزایی در آن بالاست لیکن مردم سیرجان استانداردهای رفاهی، بهداشتی، روحی، روانی و سلامت زندگی ندارند.


*سطح علمی دانشگاه آزاد سیرجان را چگونه ارزیابی می کنید؟


- سطح علمی همه دانشگاه ها با توجه به ورودی های نامناسب نسبت به گذشته پایین رفته است. لیکن به نظر می رسد دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان در استان اگر اولین نباشد، دومین هست.


* وضعیت رشته مدیریت دانشگاه آزاد سیرجان چگونه است؟


شهر سیرجان در منطقه بسیار استراتژیکی قرار گرفته است و وجود منابع معدنی در نزدیکی آن بر اهمیت این شهر افزوده است. لیکن شاید بتوان گفت این شهر مصنوعی است

- بحمدالله رشته مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان از نظر ترکیب هیأت علمی و اساتید در مقاطع بالا (دکتری) بسیار خوب است و هنوز داوطلب تدریس بیشتر از حد نیاز به دانشگاه مراجعه می‌کند لیکن کمبود دانشجو و مشکلات مالی دانشگاه ها اجازه استفاده بیشتر از اساتید خوب را نمی دهد.


*مدیریت دکتر جعفرقلیخانی چگونه است؟


- جناب آقای دکتر جعفرقلیخانی که پس از ادغام دانشگاه علوم تحقیقات سیرجان با صبوری و شکیبایی، بصیرت و تفکر استراتژیک، شجاعت و بینش بالا به امور توانسته در توسعه رشته های دانشگاهی قدم های بلندی را بردارد به گونه ای که دانشگاه علوم تحقیقات سیرجان تنها واحدی بود که در کشور در شهر درج دوم استان شکل گرفت مطمئناً مهندسی مجدد امور و تجربه ساختار صحیح و کار با همدلی و یکدلی همه کارکنان این دانشگاه را همانند گذشته با استواری بیش از پیش به جلو خواهد برد.


*چند فرزند دارید؟


-سه فرزند! یک دختر (فرزند ارشد) و دو فرزند پسر


*چه تحصیلاتی دارند؟


- هر سه فرزند کارشناسی ارشد دارند. دخترم روانشناسی بالینی، پسر بزرگم MBA از دانشگاه استرالیا و پسر کوچکم مدیریت تکنولوژی از علوم تحقیقات دارد.


* و صحبت پایانی؟


- آنچه گذشت سی و دو سال خدمت صادقانه و دلسوزانه در نهایت با حداکثر توان علمی و مدیریتی و جداشدن از سازمانی که جوانی خود را در آن سپری کردم و بی مهری مسئولان پس از بازنشستگی و عدم پی جویی وضعیت زندگی خانوادگی و رها کردن فرد در دنیایی از مشکلات زندگی. اگر نبود مشغله کاری در دانشگاه آزاد اسلامی، پس از بازنشستگی شادابی و دستور کار مداوم و مستمر در یک فاصله طولانی از محل زیست را نداشتم و همانند سایر همدوره های خود در افسردگی و خستگی از زندگی امور را می گذراندم. خوشحالم که هنوز توان تدریس دانشگاه را دارم و تدریس به جوانان به من روحیه خاصی داده است.


دانشگاه آزاد اسلامی نیز در حد توان توانسته است خواسته های منطقی را تا حد توان جامع عمل بپوشاند، بد نیست دست اندرکاران نیروهای مسلح نیم نگاهی پس از بازنشستگی آنان حدقل به صورت فصلی یا سالیانه به این قشر حقوق بگیر ضعیف بماند باید به درد دل بازنشستگان در خصوص سختی امور زندگی گوش و دل فرا دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته