دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عزت‌اله رمضانی‌فر: کار خوب بقای ما در هنر را تضمین می‌کند

عزت‌اله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه گاهی مدت زیادی را کار نکرده است، گفت: بیشتر از هر چیز نقش برای من اهمیت دارد و بعد پول! چرا که آنچه بقای ما را در هنر تضمین می‌کند کار خوب است.
کد خبر : 184487

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، عزت‌اله رمضانی‌فر در سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد. وی کار تئاتر را در دوران تحصیل در مدارس تهران آغاز کرد و بعد از اتمام کلاس نهم، با قبولی در یک آزمون ورودی، در رشته بازیگری ادامه تحصیل داد و در عین حال، فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۴۰ در «اداره تئاتر» و «سنگلج» و در کنار هنرمندانی چون حمید سمندریان، عباس جوانمرد، عزت‌اله انتظامی، علی نصیریان و پرویز فنی‌زاده ادامه داد.


رمضانی‌فر در سال ۱۳۴۴ به عنوان دستیار فیلمبردار در امور سینمایی وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد و در سال ۱۳۵۱ در رشته فیلمبرداری از دانشکده هنرهای دراماتیک لیسانس خود را دریافت کرد. وی فعالیت در سینما را از سال ۱۳۴۸ با بازی در فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی، آغاز و اینک بیش از پنجاه سال است که در زمینه بازیگری تئاتر و سینما فعالیت دارد.


به بهانه پنجاهمین سالگرد حضور عزت اله رمضانی‌فر در عرصه هنر گفتگویی با او انجام دادیم تا از فعالیت این روزهایش باخبر شویم.



* این روزها چه خبر از کار؟


چند برنامه ملاقات دارم که برای کار صحبت کنم. عجیب است تا حالا این‌گونه پیش نیامده بود که در عرض دو روز من این همه جا برای کار بروم. البته از بین همه این‌ها، قرار نیست که یکی را انتخاب کنم زیرا زمان‌ آن‌ها با هم متفاوت است. من می‌توانم عنوان کنم که در چه زمانی مشغول کار هستم و درخواست کنم که زمان فیلمبرداری را تغییر دهند تا بتوانم در نقش پیشنهاد شده بازی کنم. اگر آنها بتوانند یک زمان دیگری را برای فیلمبرداری انتخاب می کنند. کاری که از همه برای من مهمتر است و تا یک هفته آینده حضورم در آن مشخص می‌شود نقش اول یک فیلم سینمایی است که قرار است برای جشنواره فجر تولید شود.


* چه فیلمی است و کارگردان آن چه کسی است؟


این فیلم به کارگردانی عباس رزیجی است که فعلا نام آن را «کهریزک» گذاشته‌اند. قصه جدیدی است که آقای حمیدرضا جهانیان آن را تهیه خواهد کرد. داستان در کهریزک و برای سالمندان اتفاق می‌افتد. این بار کارگردان یک نگاهی هم به گیشه دارد که فیلم هم در گیشه جواب دهد و هم از سطح کلاس کار بالایی برخوردار باشد تا بتوانند در جشنواره‌های خارجی هم ارائه شود.


این دومین همکاری من با آقای رزیجی است. سال گذشته فیلمی با عنوان «دم سرد» را با آقای رزیجی کار کردم. این فیلم در چندین جشنواره قبول شده و حتی چند روز پیش هم در یک جشنواره در آمریکا جایزه اول را دریافت کرده است. تا چند ماه دیگر ما هم در این جشنواره ها حاضر خواهیم شد.



* تقریبا از اواسط دهه 80 در سینمایی کم کار شدید. چرا؟


در این مدت هر بار که برای فیلم سینمایی با من صحبت شد من مشغول کار سریال بودم و نتوانستم بروم. مثلا مشغول بازی در سریال علی‌البدل بودم که حامد بهداد به من پیشنهاد یک کار سینمایی داد و چون همدان بودم و نتوانستم قبول کنم. این بدشانسی در کار، خیلی برای ما اتفاق می‌افتد. البته همه ما سینما را ترجیح می دهیم اما وقتی که مشغول کار دیگری هستیم وقت به ما اجازه نمی دهد که قبول کنیم.


* پیشنهاد تلویزیونی زیاد دارید؟


یک وقت‌هایی هست که من دو ماه هم کار نکردم، اما بعد پشت سر هم پیشنهاد داشته‌ام مثل همین روزها! من از عید تا حالا پیشنهاد داشتم اما نقش‌ها را دوست نداشتم و قبول نکردم. بیشتر از همه چیز نقش برای من اهمیت دارد و بعد پول! چرا که آنچه بقای ما را در هنر تضمین می‌کند کار خوب است. امروز در سنی هستم که نمی توانم کار بد را جبران کنم، به این خاطر است که گزیده کار می‌کنم و از چند کار، بهترین را انتخاب می‌کنم.



* پس هر نقشی را قبول نمی‌کنید؟!


به هیچ عنوان. نقشی را قبول می کنم که با روحیات و خلقیات من همساز باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم.


* شما بازیگری را از تئاتر آغاز کردید، اما چند سالی است که در تئاتر فعالیت ندارید، از تئاتر چه خبر؟ و چرا دیگر کار تئاتر بازی نمی‌کنید؟


به محض پیدا کردن فرصت، به تماشای تئاتر می روم. فعلا بیننده تئاتر هستم و چند روز پیش نمایش «مطرب» آقای بهزاد فراهانی را در سالن استاد سمندریان دیدم. چون من بچه تئاتر هستم و تا جایی که فرصت می کنم به تماشای تئاتر می روم؛ واقعا دلم برای بازی در تئاتر تنگ شده است. اما باید ببینم که به چه صورت می توانم در آن ظاهر شوم.


* از کار هنری‌تان راضی هستید؟


همیشه گفته‌ام اگر بیکار نباشم از کارم راضی هستم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته