دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1396 - 09:36

خروج آمریکا از توافقنامه اقلیمی پاریس/ دونالد ترامپ به کره زمین اعلام جنگ کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا به وعده‌ای که در ایام کارزار انتخاباتی خود داده بود، عمل و خروج آمریکا از توافقنامه اقلیمی پاریس را اعلام کرد.
کد خبر : 184374

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از گاردین، دونالد ترامپ شب گذشته خروج آمریکا از توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس را که یکی از مهم‌ترین توافقنامه‌های بین‌المللی حفظ محیط‌زیست به شمار می‌آید، اعلام کرد.


این توافقنامه باعث می‌شد تا تولید گازهای گلخانه‌ای و همچنین برخی دیگر از مواد مضر که به‌ویژه ناشی از فعالیت‌های تولیدکنندگان ذغال‌سنگ در آمریکاست کاهش یابد.


توافقنامه پاریس محصول ماه‌ها مذاکره میان رهبران ارشد جهان به‌ویژه رهبران اتحادیه اروپا، آمریکا و چین بود تا نهایتا همه این کشورها پذیرفتند به نسبت تعریف شده در توافقنامه اقلیمی پاریس بخش‌هایی از صنایع خود را محدود کنند.


این توافقنامه به تعطیلی بخش‌هایی از کارخانجات تولید ذغال‌سنگ در آمریکا منجر می‌شد که به‌ویژه ترامب در ایام کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود جلوی آن را بگیرد.


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا چند روز بعد از توافقنامه اقلیمی پاریس آن را امضا و به دستور خود باعث اجرای آن در آمریکا شد بدون آنکه برای تصویب به کنگره آمریکا برود. در آن زمان اکثریت کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان بود و اوباما می‌دانست که امکان تصویب این توافقنامه بسیار ضعیف است و به همین خاطر از اختیارات قانون اساسی خود بهره گرفت و دستور اجرا کردن موافقتنامه پاریس را صادر کرد.


با خروج آمریکا از توافقنامه پاریس مشخص نیست که آیا دولت‌های مهم‌ دیگر عضو این موافقتنامه خواهند پذیرفت که بدون حضور آمریکا به اجرای این موافقتنامه ادامه بدهند یا خیر.


پیش‌تر تحلیل‌گران گفته بودند که خروج آمریکا از این موافقتنامه به معنای مرگ این معاهده بین‌المللی است چرا که هیچ دولتی نخواهد پذیرفت که بخشی از صنایعش را تعطیل کند اما آمریکا همچنان صنایع گذشته خود را حفظ کرده باشد.


اهمیت خروج آمریکا از این موافقتنامه به دلیل تاثیر معادن ذغال سنگ این کشور در آلوده کردن جهان تا آن اندازه است که جیمز سافران، محقق محیط زیست دانشگاه بوستون گفته بود که دستور ترامپ برای خروج از موافقتنامه پاریس به منزله «اعلام جنگ به کره زمین» است.


دونالد ترامپ شب گذشته درباره رد این موافقتنامه گفت که چون می‌خواهد مجددا شغل را برای آمریکاییان به ارمغان بیاورد باید این موافقتنامه لغو می‌شد. وی گفت تنها تعهدش حفاظت از آمریکاست و به همین خاطر از این موافقتنامه خارج خواهد شد.


برنی ساندرز، نامزد سابق ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات از این موضوع شدیدا انتقاد کرده و گفته است که این کار نه تنها باعث احترام به آمریکا نخواهد شد بلکه جهانیان به شأن آمریکا به دیده تردید خواهند نگریست.


ترامپ اما گفته که موافقتنامه پاریس باعث خواهد شد سه میلیارد میلیارد دلار خسارت به اقتصاد آمریکا وارد کند و در نتیجه او حاضر نیست که چنین موافقتنامه‌ای ادامه پیدا کند.


تحلیل‌گران معتقدند که موافقتنامه پاریس یکی از ضروری‌ترین راه‌ها برای حفظ محیط زیست جهانی است و کنار رفتن آن دنیا را با معضلات پیچیده‌ای روبه‌رو خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته