دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1396 - 10:00

حرم امام (ره) با معماری اسلامی میعادگاه عاشقان ولایت

مرقد امام خمینی (ره) در جنوب شهر تهران و در کنار گلزار شهدای بهشت زهرا(س) ، نمونه درخشانی ازمعماری اسلامی است که میعادگاه و بیعت‌گاه عاشقان ولایت نیز محسوب می‌شود.
کد خبر : 184332

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در زمانیکه شرایط جسمی امام خمینی (ره) رو به وخامت رفت با پیشنهاد حاج سید احمد خمینی و دیگران مقرر شد که بعد از فوت، پیکر امام (ره) در این محل به خاک سپرده شود.


گفته می‌شود که حاج سید احمد خمینی به طراحان حرم امام (ره) متذکر شده که شکل کلی حرم نمادی از سبک و سیاق انقلاب عاشورایی امام حسین و یارانشان باشد و بر همین اساس نیز اعداد انتخابی در معماری مرقد امام برگرفته و منتخب شده از اعدادی با نماد خاص است.



مرقد امام بنایی است که در گورستان بهشت زهرای تهران قرار دارد. کار ساخت این آرامگاه و مجموعه‌های پیرامون آن، پس از دفن امام خمینی (ره) آغاز شد.


معمار بخش اصلی این مقبره پرویز موید عهد ،معمار ایرانی و استاد معماری دانشگاه تهران که 8 بهمن سال 1394 دارفانی را واع گفت.


سازه اصلی دارای پایداری در برابر زمین لرزه‌ای به قدرت ۱۰ ریشتر است و به گفته مدیر کل مقبره از برج میلاد نیز مقاوم‌تر است.


اسکلت فولادی ساخته شده برای گنبد ۳۴۰ تن وزن دارد و روکش آن هم با وزن ۴۰ تا ۵۰ تنی، چیزی حدود ۴۰۰ تن را ایجاد کرده است. در اطراف آرامگاه چهار گلدسته طلاکاری شده به بلندی ۹۱ متر و به نشانه سن وی به چشم می خورد. همچنین این حرم پنج گنبد دارد که گنبد اصلی طلاکاری شده و چهار گنبد دیگر کاشی‌کاری شده‌ است. در صحن‌های شرقی و غربی ۵ ورودی اصلی نیز تعبیه شده است.



سبک معماری اسلامی با استفاده از مصالح و هندسه خاص و مدرن از جمله جاذبه‌های بصری است که هر زائری را مبهوت و مجذوب می‌کند. همچنین هنرهای به کار رفته در آن نمایانگر و تجلی‌گاه هنر اسلامی است، این مکان از اوج عظمت هنر اسلامی حکایت دارد و در پس این بنای عظیم و معنوی معرفتی نهفته است.


نگاره گره نفیس سطوح منحنی مقعر سقف بنا (در حاشیه خیمه‌ها) پرکار و نوآورانه عمل کرده است و حتی محل استفاده و نوع قوس متفاوت بستر نوعی نوآوری را بوجود آورده است. در این میان همچنین تزئینات رسمی و کاسه گنبد متعارف است و بنای مرقد در گوشه‌های چهار طاق گه‌وار چهار سایه‌بان عظیم دارد که نور آسمان را به فضای داخل می‌آورند.


گنبد اصلی در حرم مطهر بالای ضریح قرار گرفته و 4 گنبد فیروزه ای که در ورودی صحنین قرار دارد که عملاً صحن اصلی را در برگرفته اند؛ برای همین مجموعاً 5 گنبد می بینیم که از 5 تن آل عبا نشان دارد. ستون های زیر گنبد اول عدد 8 است که برگرفته از امام هشتم و در آئین ما جایگاه دارد؛ همچنین تزئینات روی در نیز شمسه های 8 تایی هستند. گنبد ها نیز در سه ارتفاع 42، 57 و 68 متری ساخته شده است که از سال 42، شروع انقلاب، سال 57، پیروزی انقلاب و سال 68، ارتحال امام نشان دارد.


از بخش‌های دیگر آرامگاه هتل ۵ ستاره، پارکینگ، زائرسرا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان مقبره، حرم سید احمد خمینی ، شهر آفتاب و موزهٔ مقبره است که این موزه به مساحت ۱۵ هزار متر مربع در دست ساخت است و آثار مربوط به سید روح‌ الله خمینی را ارئه خواهد کرد.


با فرارسیدن سالروز ارتحال حضرت امام(ره) طبیعی است که خیل مشتاقان از گوشه و کنار ایران به سمت مرقد حضرت راه می‌افتد به طوریکه در حاشیه جاده‌های مجاورهرساله شاهد پیاده‌روی زائران حرم در گرمای خردادماه هستیم.



جدای از عشق ایرانیان برای زیارت حرم حضرت امام(ره)، مردم اقصی نقاط ایران، حرم امام را مقصد امن گردشگری نیز شناخته‌اند، به طوریکه در دیگر ایام سال نیز شاهد برپایی چادرهای مسافرتی‌شان در حاشیه و یا پارکینگ حرم هستیم که هم امکان زیارت و هم شرایط استراحت را برای مسافران فراهم می‌آورد.


از آنجا که امام خمینی (ره) برای ایرانیان از جایگاه ویژه اعتقادی، فلسفی، دینی و آموزشی برخوردار است، در مجاورت حرم اما نیز دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دانشگاه شاهد و نمایشگاه شهر آفتاب برپا شده است.


لازم به یادآوری است که مسؤلیت اداره مرقد امام بر عهده خانواده وی و در حال حاضر نوه او سید حسن خمینی است. همچنین پس از تدفین امام در آرامگاه، احمد خمینی فرزند امام (ره)، همسرش خدیجه ثقفی، دامادش محمود بروجردی و نیز برخی از شخصیت‌های جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی در این مقبره دفن شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته