دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو سابق هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی:

لطمه‌های فراوان قاچاق بر پیکره تولید/ درآمدهای دولتی و ارز کشور در برابر قاچاق دود می‌شود

عضو سابق هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ورود کالای غیرقانونی بر تمامی پیکره اقتصاد لطمه‌های فراوانی وارد می‌کند زیرا با ورود این نوع کالا عملا درآمدهای دولت از عوارض گمرکی، مالیات و ... کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر ارز نیز به سادگی از کشور خارج می‌شود.
کد خبر : 184271

علی اصغر یوسف نژاد عضو سابق هیات رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس دهم با ارزیابی ورود غیرقانونی کالا به کشور به خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت: افزایش کشف قاچاق و همچنین رشد ورود کالاهای غیرقانونی به کشور،‌ تاکنون باعث ایجاد هزینه‌های متعددی برای اقتصاد کشور شده و لذا باید در راستای جلوگیری از ورود این نوع کالاها و اهتمام به تولیدملی تمامی دستگاه‌ها با حداکثر توان خود در برابر این مسئله ایستادگی کنند.


وی ادامه داد: مهم‌ترین هزینه تحمیلی قاچاق به کشور، کاهش هزینه‌های درآمدی دولت است چراکه قاچاق کالاهای مشابه تولید داخل پرداخت مالیات،‌ عوارض و ... را نیز دور می‌زنند و بدین ترتیب کاهش درآمدهای دولتی نیز رقم می‌خورد.


این نماینده مردم در خانه ملت افزود: دومین مسئله کلانی که به‌واسطه قاچاق به اقتصاد تحمیل می‌شود، از بین رفتن ارزی است که تفاوت قیمت آن با ریال باعث ضررهای فراوانی به بخش‌های تولیدی و سرمایه‌گذار داخلی شده است بنابراین ورود کالای قاچاق باعث نابودی بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی خواهد شد که از تسهیلات و منابع ریالی برای بازسازی و بهسازی بنگاه خود ا‌ستفاده کرده‌اند و نمی‌توانند بخاطر این تفاوت قیمت خود را به‌روزرسانی کنند.


یوسف‌نژاد با تاکید بر آنکه باید برای جلوگیری از قاچاق به طور قاطع وارد عمل شد، تاکید کرد: امروز مبارزه با قاچاق از سوی دستگاه‌های ذی ربط به شکل سنتی پیگیری می‌شود و بعضا آماری نیز ارائه می شود، اما کشف و شناسایی راه‌های جدیدی که قاچاقچیان جایگزین روش‌های سابق خود می کنند نیز دارای اهمیت است؛‌ تمامی دستگاه‌های اجرایی و قضایی باید در کنار یکدیگر اقدام به بهبود شرایط تولید و جلوگیری از ورود کالای غیرقانونی ارزان قیمت به کشور کنند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی نیز باید در راستای مبارزه با قاچاق گام بردارند چراکه فرهنگ‌سازی برای استفاده کالاهای تولید ملی در برابر اجناس قاچاقی که به اقتصاد لطمه وارد می‌کند، از اولویت بالایی برخوردار است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته