دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آغاز لیگ جهانی 2017 از جمعه/ محمد ترکاشوند: بلندقامتان فقط انگیزه می‌خواهند

رقابت‌های لیگ جهانی والیبال از روز جمعه آغاز می‌شود و تیم ملی والیبال ایران ششمین حضور خود را در این رقابت‌ها تجربه خواهد کرد.
کد خبر : 184216

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از شهروند، تیم ایران با هدایت سرمربی جدید خود در هفته نخست این رقابت‌ها با لهستان، ایتالیا و برزیل دیدار می‌کند؛ رقابت‌هایی که همگان امیدوارند با بازگشت رویایی بلندقامتان کشورمان همراه باشد.
نخستین تجربه جدی با کولاکوویچ
تیم ملی والیبال ایران در المپیک ٢٠١٦ نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت، ظاهر شود. در سال‌های اخیر با توجه به موفقیت‌های چشمگیر والیبال، سطح توقعات از این رشته بالا رفته و با صعود تیم ملی به المپیک خیلی‌ها گمان می‌کردند ایران بتواند شگفتی‌ساز این مسابقات شود. تیم ملی با هدایت لوزانو به ریو رفت اما طراوت و همدلی همیشگی بین بازیکنان دیده نمی‌شد. عملکرد ناامیدکننده بلندقامتان ایران در ریو ثابت کرد والیبال ایران به تغییر نسل نیاز دارد اما تنها تغییری که فدراسیون در تیم ملی ایجاد کرد، آوردن سرمربی جدید بود. لوزانو که حتی نتوانست اندازه کواچ رضایت اهالی والیبال را جلب کند رفت و ایگور کولاکوویچ مرد اول والیبال ایران شد. حالا در ششمین حضور ایران در لیگ جهانی، کولاکوویچ ستاره‌های والیبال را هدایت می‌کند به امید آنکه ایران باز هم بدرخشد.
مردان ایران در لیگ جهانی
سعید معروف، فرهاد سال‌افزون، رضا قرا، امیر غفور، فرهاد نظری‌افشار، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، میلاد عبادی‌پور، محمدجواد معنوی‌نژاد، سامان فائزی، عادل غلامی، مسعود غلامی، مهدی مرندی و مصطفی حیدری ۱۴ بازیکن ایران در هفته اول لیگ جهانی هستند. ترکیب ایران نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته که مهمترین آنها نبودن مهدی مهدوی و شهرام محمودی است. مهدوی از والیبال خداحافظی کرد و شهرام محمودی هم ترجیح داده امسال در تیم ملی حضور نداشته باشد. نظری افشار، مسعود غلامی، مصطفی حیدری و فرهاد سال‌افزون نفرات جدید لیست تیم ملی هستند. بزرگترین غایب تیم ملی در هفته اول لیگ جهانی محمد موسوی است که به دلیل تشدید آسیب‌دیدگی‌اش در لیست تیم ملی حضور ندارد.
ایتالیا رقیب همیشگی
تیم ملی والیبال ایران ششمین حضور خود را در لیگ جهانی تجربه می‌کند و در نخستین بازی خود در این رقابت‌ها به مصاف ایتالیا می‌رود. ایتالیا در سال‌های اخیر رقیب همیشگی تیم ملی ایران بوده و بازیکنان دو تیم کُری‌خوانی‌های زیادی با یکدیگر دارند. ایران در سال ۲۰۱۴ هم با ایتالیا هم‌گروه بود که در هر ٣ بازی مقابل این تیم شکست خورد. امسال به‌جز ایتالیا، برزیل و لهستان هم با ایران در هفته نخست هم‌گروه هستند. نکته جالب درباره گروه‌بندی ایران در هفته اول لیگ جهانی این است که این گروه‌بندی در سال ٢٠١٤ هم تکرار شده بود. آخرین دیدار ایران و ایتالیا در المپیک ۲۰۱۶ ریو برگزار شد که ایتالیا توانست ایران را شکست دهد و به نیمه‌نهایی صعود کند. تیم ملی ایران در هفته دوم این رقابت‌ها در تهران به مصاف بلژیک، صربستان و آرژانتین می‌رود و در هفته سوم در لهستان با آمریکا، روسیه و لهستان دیدار می‌کند.
لیگ جهانی بدون نگرانی
سازوکار امسال لیگ جهانی بدین‌گونه است که طبق اعلام فدراسیون جهانی در سال‌های ٢٠١٧ و ٢٠١٨ هیچ تیمی از سطح یک به سطح دو سقوط نخواهد کرد. شاید به همین دلیل است که اکثر تیم‌های حاضر در لیگ جهانی دست به جوانگرایی زده‌اند و در ترکیب تیم‌هایشان تغییراتی ایجاد کرده‌اند. تیم‌هایی مثل برزیل، لهستان، آمریکا، صربستان، آرژانتین و روسیه با ترکیب‌های جوان‌تری نسبت به گذشته وارد لیگ جهانی شده‌اند تا دست به تغییر نسل بزنند، به همین دلیل ممکن است امسال سطح کیفی پایینی را در این مسابقات شاهد باشیم.
وضعیت نامعلوم بانوان برای ورود به ورزشگاه
چندی پیش، محمدرضا داورزنی وعده‌ای خوشایند به دوستداران والیبال داد. رئیس فدراسیون والیبال و معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان از آماده‌سازی ورزشگاه ١٢ هزار نفری برای حضور بانوان در آن خبر داد. داورزنی مدعی شد که اقداماتی انجام شده و تغییراتی در راه است تا بانوان علاقه‌مند بتوانند در دیدارهایی که ایران میزبان است به ورزشگاه آزادی بیایند و از تیم ملی حمایت کنند. شخص وزیر ورزش هم از این موضوع حمایت کرد، اما در حالی که یک هفته تا میزبانی ایران در لیگ جهانی باقی مانده هنوز خبری از صدور مجوز حضور بانوان در ورزشگاه نیست و بعید است که تا جمعه هفته آینده اتفاق مثبتی در این‌باره رخ دهد.
ترکاشوند: تیم ملی انگیزه می‌خواهد
محمد ترکاشوند، بازیکن سابق والیبال درباره شرایط ایران در لیگ جهانی می‌گوید: «تیم ملی ایران از شایسته‌ترین تیم‌های این رقابت‌هاست که می‌تواند نتایج خوبی بگیرد و شگفتی‌ساز شود. البته ما با مشکلی بزرگ در لیگ جهانی امسال رو‌به‌رو هستیم و ٢ بازیکن کلیدی خود را در اختیار نداریم. نبود محمد موسوی در بحث دفاعی تیم ملی را اذیت می‌کند. موسوی همواره در لحظات حساس به کمک تیم ملی آمده و نقش او حتی در پیروزی‌ها هم پررنگ است، چون در دفاع فوق‌العاده عمل می‌کند. غیبت شهرام محمودی هم به اندازه موسوی برای تیم ملی اتفاق بدی است. محمودی سرعت تیم را افزایش می‌داد و در استفاده از پاس‌های سعید معروف با او هماهنگ بود. با این حال امیدوارم نبود آنها به تیم ملی ضربه نزنند و بقیه بچه‌ها بتوانند جای خالی این دو ستاره را پر کنند.» ترکاشوند در ادامه می‌گوید: «یکی از دلایل ناکامی ایران در المپیک ریو این بود که بازیکنان تیم ملی به صعود بسنده کردند و انگیزه‌ای برای نتیجه‌گیری در المپیک نداشتند. الان هم ممکن است برخی از بازیکنان دیگر از موفقیت در لیگ جهانی اشباع شده باشند و وظیفه مهم کادر فنی این است که در بچه‌ها انگیزه کافی را ایجاد کند. بازیکنان تیم ملی همیشه باید ولع پیروزی داشته باشند و هیچ دیداری را بی‌اهمیت ندانند. والیبال ایران پتانسیل لازم برای قرار گرفتن روی سکوهای جهانی را دارد به شرطی که برنامه‌ریزی مناسب و کادر فنی حرفه‌ای داشته باشد.»
برنامه بازی‌های ایران در لیگ جهانی والیبال
هفته نخست
جمعه ١٢ خرداد: ایران – ایتالیا (ساعت ٢٢:٣٠)
شنبه ١٣ خرداد: ایران- برزیل (ساعت ١٩:٣٠)/ یکشنبه ١٤ خرداد: ایران- لهستان (ساعت ١٩:٣٠)
هفته دوم
جمعه ١٩ خرداد: ایران – بلژیک (ساعت ٢١:١٠)شنبه ٢٠ خرداد: ایران – صربستان ساعت(٢١:١٠) یکشنبه ٢١ خرداد: ایران – آرژانتین (ساعت ٢١:١٠)
هفته سوم
پنجشنبه ٢٥ خرداد: ایران – آمریکا (ساعت ١٩:٥٥) شنبه ٢٧ خرداد: ایران – لهستان (ساعت ٢٢:٤٠) یکشنبه ٢٨ خرداد: ایران – روسیه (ساعت ١٩:٥٥)


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته