دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1396 - 09:32

پیام انفجارِ انفجارها/ آیا امیدی به احیای افغانستان وجود دارد؟

افغانستان 16 سال است که در ناآرامی و انفجار به سر می‌برد؛ اما بمب‌گذاری وحشتناک روز گذشته را باید واجد پیامی مهم دانست.
کد خبر : 184206

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت سی‌ان‌ان، در اثر بمب‌گذاری روز گذشته در منطقه دیپلمات‌نشین کابل، مرکز افغانستان، دست‌کم 90 تن کشته و بیش از 300 تن دیگر زخمی شدند. برخی رسانه های افغانستان از این انفجار به «انفجار انفجارها» یاد کرده اند.


طالبان، بزرگترین جریان تروریستی در افغانستان، هرگونه مداخله در این حادثه را رد کرد، اما دقایقی بعد داعش مسئولیت این حمله را پذیرفت.


با وجود اینکه انفجار و بمب‌گذاری بدل به یک رویداد تقریبا عادی در افغانستان شده است اما انفجار اخیر را باید مهم دانست.


نخست آنکه بزرگی این انفجار باعث شد تا چند خودرو نابود شده و تا شعاع قابل توجهی شیشه‌های منازل اطراف خرد شود. این موضوع نشان می‌دهد که داعش به توانایی‌های جدیدی برای انجام حملاتی به مراتب شدیدتر و خونبار‌تر از گذشته دست یافته است.


نکته دوم به زمان‌بندی این انفجار برمی‌گردد. حادثه روز گذشته در روزهای نخست یکی از مقدس‌ترین ماه‌های مسلمانان یعنی ماه رمضان رخ داد. داعش در روز ابتدایی این ماه نیز به یک بستنی‌فروشی در بغداد حمله کرده بود. این موضوع نشان می‌دهد این گروه ظاهرا اسلام‌گرا، هیچ محدودیتی برای حملات خود قائل نیست و گروه‌های امنیتی باید منتظر تحرکات این جریان در هر روزی از سال باشند.


نکته سوم به مکان این رویداد برمی‌گردد. در حالی که طالبان مدت‌هاست دستش از منطقه دیپلماتیک نشین کابل کوتاه است اما وقوع این انفجار در منطقه وزیر اکبرخان کابل نشان داد داعش موفق شده است حصارهای امنیتی این منطقه را پشت‌سر بگذارد.


طی شش ماه گذشته، اوضاع امنیتی در افغانستان رو به وخامت رفته است. طالبان در قندوز در شمال افغانستان و همچنین در هلمند در جنوب این کشور، پیشرفت‌های قابل اعتنایی به دست آورده است.


داعش نیز توانسته است توانایی‌اش در مناطق شرقی را افزایش داده و زیر حملات نیروهای افغان و آمریکا مقاومت کند.


گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که داعش در استان ننگرهار، هم‌مرز با پاکستان توانسته است موفقیت‌هایی به دست آورد؛ هر چند که دو ماه پیش آمریکایی‌ها بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای خود را در این منطقه رها کردند.


در حال حاضر 8 هزار نیروی آمریکایی در کنار 6 هزار نیروی ناتو در افغانستان حضور دارند. این نیروها کار مبارزه با طالبان و داعش و همچنین کمک به ارتش افغانستان را برعهده دارند.


با وجود آنکه مسئولیت حمله روز گذشته به کابل را داعش به عهده گرفته، اما باید توجه داشت طالبان همچنان خطرناک‌ترین نیرو برای دولت کابل به شمار می‌آید. طالبان هم از نظر تعداد نیرو و هم از نظر سازمان‌دهی در وضعیت به مراتب بهتری از داعش به سر می‌برند.


این حقایق نشان‌دهنده امنیت شکننده در افغانستان است. نیروهای ائتلاف پس از یک دهه و نیم هنوز نتوانسته‌اند وضعیت افغانستان را به آستانه قابل قبولی برسانند. انفجار روز گذشته کابل زنگ‌خطری بزرگ برای همه بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته