انقلاب ثابت کرد اسلام شایستگی حاکمیت بر جامعه را دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر مسعود مطلبی در جمع استادان و کارکنان واحد آزادشهر با توجه به وجوه ممیزه و برجستگیهای انقلاب اسلامی گفت: اول آنکه انقلاب اسلامی ایران اولین انقلاب کلاسیک و گسترده اجتماعی در قرن ۲۰ بود که پس از تقسیم دنیا به ۲ قطب شرق و غرب، بدون اتکا به قدرتهای خارجی به پیروزی رسید، در دنیائی که انقلابات یا با توسل به آمریکا شکل میگرفت یا انقلابیون دست به سوی شوروی دراز میکردند و اندیشههای لنین، استالین، تروتسکی و مارکس را سر لوحه اعمال انقلابی خود قرار میدادند، انقلاب اسلامی ایران فریاد «بازگشت به خویشتن»، «خود باوری» و «اتکا به باورهای مذهبی» را در دنیا طنین انداز کرد.
عضو هیئت علمی واحد آزادشهر افزود: دومین دلیل برجستگی این انقلاب و ناتوانی برخی از اندیشمندان در درک عمیق این پدیده، نقش مذهب و روحانیت در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بوده است. تا پیش از انقلاب اسلامی در اکثر قریب به اتفاق انقلابهای جهان نه تنها دین و مذهب نقش محوری نداشت بلکه خود به عنوان عاملی ضد انقلاب متصور میشد و عمل میکرد. در انقلاب فرانسه کلیسا نه تنها نقشی در شکل گیری انقلاب نداشت بلکه در اتحاد با پادشاه در نقش ضد انقلاب ظاهر شد. در انقلاب شوروی و چین به دین با دید عاملی سست کننده و به استثمار کشنده طبقات محروم نگاه میشد. در انقلاب اسلامی ایران اما، آموزههای دینی همچون جهاد، ظلم ستیزی، مبارزه با طاغوت، شهادت طلبی و ایثار، تحرک و استقامت را به انقلابیون ترزیق میکرد و روحانیت همواره در صف اول مبارزان انقلابی قرار داشتند و خود به تهییج تودهها میپرداختند.
مطلبی حادثه عاشورا را یک فرهنگ عمومی در بین ملت ایران خواند و گفت: ملت ایران سکوت در قبال استبداد و اسلام ستیزی رژیم را خیانت به شهدای کربلا و اسلام میدانستند و جالب آنک جرقه بیشتر راه پیمائیهای بزرگ از سنن شیعی و مذهبی زده میشد، برپائی مراسم «چهلم» و همچنین «عاشورا» اعیاد اسلامی و تولد و شهادت پیشوایان دین از جمله این آئینها و مراسمات مذهبی بود که در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش داشته و مطالعه آنان برای درک عمیق این رخداد عظیم الهی مردمی لازم و ضروری است.
وی تصریح کرد: آنچه درک انقلاب اسلامی ایران را برای اندیشمندان و نظریه پردازان غربی و شرقی دشوار میسازد، ماهیت خدامحورانه آن است، واژه خدا محورانه هنگامی روشنتر میشود که آن را در مقابل برداشتهای انسان محورانه، قرار دهیم. تمامی انقلابها در قرون اخیر، از انقلاب فرانسه به عنوان اولین انقلاب کلاسیک در قرن ۱۸ تا موج سوم انقلابها در اواخر قرن بیستم با محوریت انسان به پیروزی رسید، در حالی که انقلاب اسلامی ایران اولین انقلابی بود که ادراکات مادی از انسان و فلسفه مادی زندگی او را برهم زد، انقلاب فرانسه به عنوان الگوی بسیاری از انقلابات گرچه شعار آزادی برابری و برادری را سرداد اما آن را ملهم از عقل بشری و در راستای برآوردن نیازهای مادی انسان مطرح ساخت، لذا غالب تئوریسینهای غربی و شرقی قادر به بررسی دقیق و تحلیل عمیق و درک درست از رفتارشناسی جامعه ایران و انقلاب اسلامی آن نبودهاند.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی واحد آزادشهر از دیگر وجوه ممیز انقلاب اسلامی ایران را، فرهنگی بودن آن دانست و گفت: میتوان منشاء و خاستگاه انقلاب را فرهنگ غنی و اصیل اسلام و رسوخ آن در جان و دل ملت مسلمان ایران دانست. چهره فرهنگی انقلاب، چهره بارز و برجستهای است که غلبه آن بر وجوه، و جنبههای دیگر، امری انکار ناپذیر است. بر این اساس که رهبری و فرهنگ دو وجه برجسته انقلاب اسلامیاند، هر گونه تحقیق و جستجو در شناخت این دو، هم به تعمیق شناخت ما از انقلاب اسلامی و شرایط کنون و پیدایی آن کمک خواهد کرد، و هم در راهیابی مسیر آینده نظام اسلامی، ما را هدایت ورهبری خواهد کرد. در این راستا توجه به رهنمودهای فرهنگی امام راحل و مقام عظمای ولایت میتواند یکی از مناسبترین راههای دستیابی به مقصود یاد شده تلقی شود. رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بطور کلی مشخص کننده مسیر انقلاب ونظام است؛ و رهنمودهای فرهنگی ایشان بطور خاص، سمت گیریها و جهت گیریهای کلی و بنیادین نظام را معین میکند.
وی تاکید کرد: در مجموع آنچه که انقلاب اسلامی به اثبات رسانده و به دنیا بیان کرده است، این است که اسلام شایستگی حاکمیت بر جامعه را دارد؛ زیرا که دین آسمانی است. از این رو در کشورهای اسلامی عربی تأثیر گذاشته است و انقلابهایی که هم اکنون در سایر کشورهای عربی شکل گرفتهاند، جز ثمره درخت انقلاب اسلامی چیز دیگری نیست. انقلاب ثمرهای دیگری نیز دارد که اثرات آن را در کشورهایی چون تونس، الجزایر، مصر، آذربایجان و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق و سایر نقاط دنیا میبینیم. این انقلابها نهرهایی هستند که از سرچشمه جوشان انقلاب اسلامی ایران در نقاط مختلف جهان شاخه شاخه شدهاند. انقلاب اسلامی ایران تکرار و تجدید نهضت امام حسین (ع) است.
انتهای پیام/