شهردار تهران: دشمنان معتقدند نشانی از تحریم در تهران دیده نمیشود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از شهرنوشت، محمدباقر قالیباف در آیین افتتاح تقاطع غیرهمسطح سه راه تقی آباد و بهره برداری از 110 پروژه اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، عمرانی، حمل ونقل ترافیکی، خدمات شهری و محیط زیست منطقه 20 که با حضور مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حجت الاسلام شاهچراغی امام جمعه شهرری و جمعی از خانواده های شهدا برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمت دست اندرکاران برای اجرای پروژهها اظهارکرد: شهرری نمادی از فرهنگ، معنویت و قبله تهران است. بدون شک این منطقه یکی از مراکز توسعه فرهنگ قرآنی و اهل بیت است و ساکنان آن توفیق همجواری با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را دارند. برای ما هم توفیق است که بتوانیم صادقانه به این شهروندان خدمت کنیم.
توجه به مناطق جنوبی از ابتدای دوره اخیر مدیریت شهری
وی با بیان اینکه از روزی که توفیق خدمت در شهرداری نصیب من شد توجه به مناطق جنوبی را در اولویت کار خود قراردادم، گفت: مردم در تهران زندگی و رفت و آمد میکنند و کارهای شهرداری هم از جنس کارهایی است که شهروندان روز و شب با آن سروکار دارند. شهرداری جایی نیست که افراد با اطلاعات غلط و اغراض شخصی و سیاسی هدفی را دنبال کند. یکی از بحثهای مطرح این روزها که قبل و بعد از انقلاب مطرح بوده و بعد از شکل گیری شوراها طی سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است بحث درآمدهای ناپایدار شهرداری هاست.
شهردار تهران عنوان کرد: براساس قانون حل مشکل درآمدهای ناپایدار شهرداریها برعهده دولت هاست. درواقع دولتها خودشان مسئول حل مشکل هستند، اما نه تنها مشکل را حل نمیکنند بلکه از دیگران مطالبه میکنند. انسان باید خیلی رو داشته باشد که این گونه با این موضوع برخورد کند.
دولت یازدهم مشکل درآمدهای ناپایدار شهرداریها را مضاعف کرد
قالیباف با تاکید بر اینکه دولت یازدهم مشکل درآمدهای ناپایدار شهرداریها را مضاعف کرده است، عنوان کرد: در سال 85 که قانون ارزش افزوده در مجلس تصویب شد، تصمیم گرفته شد تا بخشی از درآمد پایدار شهرداریها از آنها گرفته شود و به دولت داده شود تا دولت این درآمد را به شهرداریها پرداخت کند. در واقع قرار بر این شد تا 50درصد از ارزش افزوده سه درصدی، به خزانه دولت واریز شود و دولت آن را به شهرداریها بدهد. این در حالی است که در دولت یازدهم یعنی از ابتدای سال 96 قانون را تغییر دادند و حداقل 50 درصد از درآمد پایداری را که باید به شهرداریها به ویژه شهرداری شهرهای بزرگ پرداخت می کردند کسر کردند و به دولت برگرداندند.
وی با بیان اینکه افتخار شهرداری تهران این است که درآمد ناپایداری را که به زحمت به دست میآید به سرمایههای پایدار تبدیل میکند، افزود: امروز دولت تنها 10 تا 12 درصد از درآمد خود را صرف توسعه و پیشرفت می کند و بیش از 85 درصدبودجه صرف هزینه های جاری می شود . این در حالی است که ما این افتخار را در شهرداری تهران داریم که تنها 30 درصد بودجه را صرف هزینههای جاری میکنیم و 70 درصد مابقی در توسعه زیرساختهای شهر هزینه میشود. در 4 سال گذشته دولت یک ریال از سهم 80 درصدیاش در تامین اتوبوسهای تهران را نداده است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه دولت مکلف است 80 درصد پول خرید اتوبوسها را به شهرداری بدهد، گفت: این موضوع در حالی است که در چهارسال گذشته دولت حتی یک ریال هم پرداخت نکرده است. این در حالی است که اعلام میکنند 3 هزار میلیاردتومان به شهرداری دادهاند که این رقم همان مبلغ عوارض است که به خزانه دولت میرود و باید به شهرداری پرداخت شود. علاوه بر این مبلغ 60 درصد از جریمههای شهر تهران باید به شهرداری پرداخت شود که دولت به این وظیفه خود عمل نکرده و ما در این خصوص به دیوان محاسبات شکایت کردهایم.
4هزار و400 میلیارد تومان هزینه کرد شهرداری برای مترو تهران در سال 95
قالیباف با بیان اینکه دولت مکلف است 50درصد از هزینه ساخت مترو را پرداخت کند، اظهارکرد: در سال گذشته 4 هزار و 400 میلیاردتومان برای مترو هزینه کردیم که 2 هزارو 200 میلیارد تومان آن سهم دولت است. حال دولت بیاید اعلام کند که چقدر از این مبلغ را داده است؟
حتی دشمنان انقلاب هم به تحولات مثبت تهران اذعان دارند
وی با تاکید بر تحول تهران طی 12 سال اخیر گفت: واقعیت این است که دشمنان انقلاب وقتی به این شهر میآیند در برگشت از تهران و تحولات آن تعریف میکنند و معتقدند نشانی از تحریم در این شهر دیده نمیشود . به عنوان مثال جک استراو وقتی از تهران بازگشت اعلام کرد که این شهر با شهری که روزگاری در آن قرارداد کذایی را بستیم کاملا متفاوت است و دچار تحول شده است.
ساخت 70کیلومتر مترو در تهران طی 23سال
شهردار تهران با اشاره به وضعیت خطوط مترو در تهران بیان کرد: تا سال 84 و در طول 23 سال تنها 70 کیلومتر در تهران مترو ساخته شده بود. زمانی که ما مترو را تحویل گرفتیم خط 1 و 2 کامل نشده بود و خط 5 هم تونل نداشت و تنها از صادقیه به کرج مسافران را جابه جا میکرد. این در حالی است که خط 3 مترو که طولانیترین خط مترو محسوب میشود در بدترین شرایط ساخته شد و ما موفق شدیم 39 کیلومتر مترو را در اختیار شهروندان قرار دهیم . خط 4 نیز که از منتهی الیه شرق به منتهی الیه غرب کشیده شد در این دوره احداث و در اختیار عموم قرار گرفت.
افتتاح خط 6 مترو تا دوماه آینده؛خط 8 تا پایان ماه رمضان
وی ادامه داد: خط 6 نیز به عنوان مهمترین خط ما تا 2 ماه آینده افتتاح میشود. البته 6 کیلومتر انتهایی آن که به تازگی به برنامههای ما اضافه شد با سرعت تمام در حال پیگیری است و به زودی به سرانجام میرسد. به تمام این موارد باید افتتاح خط 7 مترو طی هفته آینده را اضافه کنیم این خط به طول 30 کیلومتر از استادیوم تختی تا کن مسافران را جا به جا میکند.
به گفته وی خط 8 مترو از حرم امام خمینی (ره) تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 35 کیلومتر درپایان ماه مبارک رمضان افتتاح می شود .
شهردار تهران با یادآوری اینکه افزایش طول خطوط مترو از 70 کیلومتر به 300 کیلومتر در این دوره بدون کمک دولت انجام شد، گفت: در گذشته عملکرد مسئولان در زمینه ساخت خطوط مترو به سالی یک کیلومتر هم نرسیده بود.
انتهای پیام/