مصرفکننده نهایی شناختی از ایران ندارد/ باید بدبینیها از بین برود
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، سفیر مالزی در ایران طی ملاقات با رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور از سفر رسمی رئیسجمهور مالزی به ایران با هدف بررسی زمینههای رفع مشکلات بانکی، همکاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی خبر داد.
سفیر مالزی در ایران دیدار گفت: قرار است طی یک ماه آینده رئیسجمهور مالزی با هدف بررسی زمینههای رفع مشکلات بانکی، توسعه همکاریها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، به ایران سفر کند.
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران نیز در این دیدار از اعزام هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی ایرانی به مالزی در ماه آبان خبر داد و تصریح کرد: توسعه همکاریهای اقتصادی با کشورهای اسلامی جز اولویتهای ایران محسوب میشود. ازآنجاییکه ایران و مالزی از دیرباز مناسبات گستردهای با هم داشتهاند و از نظر دینی و سیاسی روابط مستحکمی با یکدیگر دارند، بنابراین ارتباط با این کشور برای ایران پراهمیت است.
وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل مسائل سیاسی و وجود تحریمها، مناسبات دو کشور دچار اختلال شد و امروز با توجه به رفع تحریمها، فرصتی پیش آمده تا روابط خود را احیا کرده و آن را گسترش دهیم. در طول یک سال گذشته اراده روسای جمهور دو کشور نیز بر همین مبنا استوار بوده است. البته همچنان برخی مشکلات در مسیر توسعه روابط وجود دارد که باید برطرف شوند.
به اعتقاد وی، زمینههای همکاری دو کشور متنوع بوده و میتوانند در بخش کشاورزی مکمل یکدیگر باشند. از طرف دیگر همکاریهای دوجانبه یا چندجانبه در مورد غذای حلال بین ایران و مالزی میتواند مورد توجه قرار بگیرد.
شافعی تصریح کرد: در حال حاضر حجم بازار غذای حلال بالغبر 2 هزار میلیارد دلار برآورد میشود که با همکاری دو کشور میتوان حجم قابل توجهی از آن را به خود اختصاص دهیم.
رئیس اتاق ایران از مالزی به عنوان نقطه اتصال ایران به کشورهای خاور دور یاد کرد و ایران را نقطه اتصال مالزی به کشورهای آسیای شرقی دانست.
رستم یاهاما، سفیر مالزی در ایران با تأکید بر این نکته که به دنبال علل ریشهای بروز مشکلات بانکی بین دو کشور است، هدف اصلی خود از حضور در اتاق ایران را بررسی همین مسئله و پیدا کردن راهحلهای آن عنوان کرد.
به باور وی تحریمها اگرچه در سطح روابط اثرگذار بود اما نتوانست به عنوان مانع، مناسبات دو کشور را متوقف سازد. وی گفت: مالزی در پی سرمایهگذاری مشترک و همکاری تجاری با ایران است.
یاهاما افزود: ظرفیتهای مختلف ایران برای جامعه مالزی شناخته شده نیست و حتی نوعی بدبینی نسبت به ایران وجود دارد. پیشنهاد میکنم که اقدامات تبلیغاتی خود را برای معرفی درست کشور خود در مالزی دنبال کنید. این مسئله برای توسعه سطح روابط تجاری بسیار مهم است، چراکه مصرفکننده نهایی محصولات شما در مالزی هم باید شناخت صحیحی از ایران داشته باشد.
رئیس اتاق ایران تأکید کرد: از ابزارهای تبلیغاتی به ناحق علیه ایران استفاده شده و این موضوع موجب شده تا تصویر اشتباهی از ایران در اذهان مردم دنیا شکل بگیرد. این درحالیست که ایران با وجود آنکه در بین کشورهای ناامن قرار دارد، کوچکترین ناامنی را تجربه نکرده است. باید برای اصلاح نگرشهای بینالمللی، برنامهریزی دقیقی از سوی مسئولان ایرانی دنبال شود.
شافعی با تشریج مشکلات موجود بر سر روابط تجاری دو کشور گفت: چالشهای اصلی مربوط به بانکهای بزرگ است؛ در حال حاضر برای نقلوانتقال پول و گشایش اعتبار با مشکل روبرو هستیم. بانکهای کوچک بعد از امضای برجام، مسائل خود را حل کرده و امروز با این بانکها مشکلی نداریم.
شافعی افزود: در سفر رئیسجمهور ایران به مالزی که خود من هم حضور داشتم مذاکرات خوبی در مورد مسائل بانکی بین روسای جمهور و بانکهای مرکزی دو کشور انجام شد. امیدواریم که بانکهای بزرگ هم بتوانند هر چه زودتر مشکلات خود را حل کرده و به توسعه مناسبات دو کشور کمک کنند.
انتهای پیام/