دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1396 - 15:44

این تب به مرگ راضی می‌شود/ همه چیز در مورد تب کریمه کنگو

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به بیان علائم و راه‌های پیشگیری از تب کریمه کنگو پرداخت.
کد خبر : 183806

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر شیوا لقایی، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: دوره نهفتگی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بین یک تا سه روز و حداکثر ۹ الی ۱۳ روز و مرحله قبل از خونریزی یک تا هفت روز طول می‌کشد.


وی ادامه داد: شروع بیماری ناگهانی بوده و با علائم تب، سردرد شدید، لرز، درد شدید عضلانی در ناحیه پشت و کمر، سفتی گردن، درد و قرمزی چشم، گیجی، کوفتگی، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن، اسهال، درد شکم بروز می‌یابد. پس از این مرحله بیمار وارد مرحله خونریزی شده و خونریزی از بینی، لثه، خلط خونی، ادرار خونی، مدفوع سیاه و کبودی پوست دیده می‌شود که بیمار با دیدن هرکدام از علائم فوق باید فوری به پزشک مراجعه کند.


لقایی گفت: بیشترین علت ابتلای بیماری تماس با دام یا مصرف گوشت‌های آلوده حاصل از ذبح دام‌های غیر مجاز است. ذبح‌های غیر مجاز شامل دام‌های هستند که بدون نظارت دامپزشکی و توسط برخی دامداران در فضاهایی به غیر از کشتارگاه‌های مجاز یا ذبح دام‌های قاچاق پس از ورود غیرمجاز به کشور به فروش می‌رسند.


مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین گزش کنه آلوده یا له کردن با دست، تماس با خون تازه دام آلوده موقع ذبح حیوان، مصرف گوشت تازه خام یا نیم پز حیوانات آلوده و تماس مستقیم با خون و ترشحات بیمار را از راه‌های انتقال این بیماری دانست و افزود: برای پیشگیری از انتقال این بیماری به افراد توصیه می‌شود از قرار دادن چاقوی آلوده به گوشت و احشای دام در دهان به‌خصوص در هنگام قصابی خودداری کنند، دام را از مکان‌های مورد تایید دامپزشکی تهیه و ذبح دام با هدف ادای نذورات و مراسم سنتی پسندیده مانند عقیقه را در کشتارگاه‌ها انجام دهند.


وی یادآور شد: هم‌چنین توصیه می‌شود گوشت تازه ذبح شده به مدت 24 ساعت قبل از قطعه قطعه کردن در یخچال نگه‌داری شود.



انتهای پیام/

برچسب ها: تب دام سردرد گوشت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته