دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به بهانه سالروز تاسیس والت دیزنی؛

والت دیزنی چگونه متولد شد؟

دیزنی در سال ۱۹۲۲ با شخصی به نام اوب ایورکز شرکتی به راه انداخت و در ۱۹۲۳ به هالیوود رفت و آغاز به ساخت کارتون کرد. همین جا بود که شرکت والت‌دیزنی (Walt Disney Company) به عنوان پردرآمدترین شرکت رسانه‌ای در جهان در سال 1923 با عنوان «استدیوی کارتون برادران دیزنی» متولد شد.
کد خبر : 183635

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا،‌ امروز سالروز به وجود آمدن والت دیزنی است. والت دیزنی به عنوان موسس این کمپانی در5 دسامبر سال ۱۹۰۱ در شیکاگو به دنیا آمد. او از یک خانواده کشاورز بود و از کودکی به آموختن نگارگری پرداخت. در جنگ جهانی اول راننده آمبولانس بود و پس از جنگ کار تبلیغات تلویزیونی را آغاز کرد. پس از مدتی تصمیم گرفت شرکتی با نام خود تاسیس کند که در آن به تولید انیمیشن بپردازد.


والت دیزنی که بود؟


دیزنی به عنوان یک انیماتور و کارآفرین، به خصوص به عنوان یک تولیدکننده فیلم و نمایش‌دهنده محبوب و همچنین به عنوان یک نوآور در انیمیشن و طراحی پارک تفریحی شناخته شد. او و کارکنانش برخی از شخصیت‌های کارتونی معروف دنیا مانند میکی ماوس را خلق کردند که دیزنی شخصا صداپیشگی او را برعهده گرفت. در طول عمر خود، موفق به دریافت چهار جایزه اسکار افتخاری و ۲۲ جایزه اسکار از مجموع ۵۹ نامزد اسکار، از جمله رکورددار چهار جایزه در یک سال شد که منجر به دریافت جوایز و کاندیدای زیاد اسکار بیش از هر فرد دیگری در طول تاریخ شد.


دیزنی همچنین موفق به کسب ۷ جایزه امی شده است و نام خود را به دیزنی‌لند و پارک‌های اقامتی والت دیزنی در آمریکا داده است؛ نام او همچنین به استراحت‌گاه‌های بین‌المللی مانند استراحت‌گاه دیزنی توکیو، دیزنی‌لند پاریس و دیزنی‌لند هنگ کنگ نسبت داده شده است.


او در ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶ به دلیل سرطان ریه در بوربانک کالیفرنیا چشم از جهان فرو بست. یک سال بعد، ساخت و ساز استراحت‌گاه والت دیزنی در فلوریدا آغاز شد. برادرش روی دیزنی، قلمرو پادشاهی سحر و جادو که یکی از اولین ساخته‌های چهار پارک تفریحی دیزنی است را در ۱ اکتبر ۱۹۷۱ افتتاح کرد.



شرکت والت دیزنی تاسیس شد


دیزنی در سال ۱۹۲۲ با شخصی به نام اوب ایورکز شرکتی به راه انداخت و در ۱۹۲۳ به هالیوود رفت و آغاز به ساخت کارتون کرد. همین جا بود که شرکت والت‌دیزنی (Walt Disney Company) به عنوان پردرآمدترین شرکت رسانه‌ای در جهان در سال 1923 با عنوان «استدیوی کارتون برادران دیزنی» متولد شد.


نخستین کار بزرگ این کمپانی شخصیت میکی ماوس (Mickey Mouse) در کارتون «قایق بخاری ویلی» (Steamboat Willie) بود که با استقبال فراوانی مواجه شد. دیزنی در ۱۹۳۷ نخستین فیلم بلند پویانمای خود به نام «سپیدبرفی» را ساخت همچنین در همان سال کارگاهی فراهم کرد که در آن پویانماگران را آموزش می‌داد. در نهایت پس از سال‌ها تلاش در ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۵ دیزنی‌لند را گشود.


دفتر مرکزی شرکت دیزنی و امکانات اصلی تولید آن در کالیفرنیا، در استودیوی والت دیزنی (بربنک) قرار دارد. این شرکت یکی از اعضای میانگین صنعتی داو جونز است که در سال ۲۰۰۶، مبلغ ۳۴٫۳ میلیارد دلار درآمد داشت. شرکت دیزنی تا سال ۱۹۵۵ فقط روی فیلم‌های کارتون کار می‌کرد.



گسترش قلمرو والت دیزنی


این شرکت امروزه مالک ۱۴ شهر بازی، شمار زیادی شبکه تلویزیونی از جمله ای‌بی‌سی، شبکه دیزنی، ای‌اس‌پی‌ان و ای‌بی‌سی خانوادگی، همچنین شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه والت دیزنی پیکچرز، پیکسار، مارول اینترتینمنت، لوکاس فیلم و هیولو است که هم درآمد خوبی را کسب می‌کند و هم مخاطبان زیادی را به همراه دارد.


مجسمه والت دیزنی و میکی‌ماوس که در پارک دیزنی‌لند نصب شد. در سال 1984 و متعاقب مرگ والت دیزنی، شخصی به نام مایکل ایزنر (Michael Eisner) ریاست شرکت دیزنی را بر عهده گرفت. تحت مدیریت جدید او بود که فروش و سود شرکت دیزنی افزایشی ناگهانی یافت و این شرکت بار دیگر احیاء شد و بار دیگر به قله جهانی صنعت سرگرمی و البته پولسازی بازگشت.



مالکیت تیم هاکی «اردک‌های بزرگ آناهیم» (The Mighty Ducks of Anaheim) نمی‌تواند شروعی برای توصیف وسعت این پادشاهی باشد. هالیوود هنوز هم قلب نمادین این شرکت است. والت‌دیزنی هشت استدیوی فیلمسازی در اختیار دارد که عبارتند از: «والت‌دیزنی‌پیکچرز» (Walt Disney Pictures)، «تاچ‌استون‌پیکچرز» (Touchstone Pictures)، «میرامکس» (Miramax)، «بونا ویستا هوم ویدئو» (Buena Vista Home Video)، «بونا ویستا هوم اینترتینمنت» (Buena Vista Home Entertainment)، «بونا ویستا اینترنشنال» (Buena Vista International)، «هالیوود پیکچرز» (Hollywood Pictures) و «کاراوان‌پیکچرز» (Caravan Pictures) که در سال 1999 منحل شد.



برخی دیگر از کارتون‌های این شرکت که برای خوانندگان بزرگسال ما نیز یقینا آشنا هستند عبارتند از: «سفید برفی و هفت کوتوله» (1937)، «پینوکیو» (1940)، «بامبی» (1942)، «سیندرلا» (1950) و «رابین‌هود» (1952)، «شیر شاه» (1994)، مجموعه «داستان اسباب بازی‌ها» (1995-2010)، «در جستجوی نمو» (2003)، «بالا» (2009)، «وال‌ای» (2008)، مجموعه «اتومبیل‌ها» (2006 و 2011)، «شاهزاده و قورباغه» (2009)، «گیسو کمند» (2010)، «وینی پوه» (2011)، «رالف خرابکار» (2012)، «فروزن» (2013) و آخرین انیمیشن این کمپانی «موآنا» (2016) است و فیلم‌های سینمایی چون «هوانورد» (2004)، مجموعه «بیل را بکش» (2001 و 2004)، «جایی برای پیرمردها نیست» (2007) و مجموعه «دزدان دریای کارائیب» (2006 – 2011) اشاره کرد.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته