دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1394 - 15:49
لطفی در ششمین ماه گفتار تولیت شمس تبریزی:

واحد خوی بزرگ‌ترین مرکز آموزشی شمال آذربایجان غربی در زمینه تربیت نخبگان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوی گفت: این واحد دانشگاهی بزرگ‌ترین مرکز آموزشی شمال استان آذربایجان غربی در زمینه تربیت نخبگان است.
کد خبر : 18360

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا لطفی در ششمین ماه گفتار تولیت شمس تبریزی که به همت خانه دانش و فرهنگ زریاب در سالن آمفی تئا‌تر دانشگاه آزاد اسلامی خوی یا حضور پروفسور اولریش مارزلف ایران‌شناس آلمانی و سایر شخصیت های علمی و فرهنگی این شهر و استان های آذربایجان غربی و شرقی برگزار شد، با خیر مقدم به میهمانان و مسئولان گفت: امروز این دانشگاه افتخار دارد که میزبان برگزاری این جلسه با ارزش بوده و پذیرای قدوم پرخیر و برکت پیشکسوتان و طلایه داران عرصه علم و دانش این منطقه باشد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی با توجه به سوابق و آثار فرهنگی این شهرستان اظهار کرد: شهرستان خوی به دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و جاده تجارتی شرق و غرب مورد توجه و بازدید بسیاری از جهانگردان و ایران‌شناسان واقع شده است.


این مسئول با معرفی شخصیت های مهم و معروف این شهر از جمله مرجع عالیقدر تشیع آیت الله العظمی خویی (ره)، دکتر عباس زریاب، محمد امین ریاحی، رحیم نوه سی، ژاله آموزگار و شهدای نامی این شهر تصریح کرد: وجود آثار تاریخی در این منطقه از جمله مزار شمس تبریزی، دروازه سنگی، بقعه مرحوم شیخ نوایی، مسجد مطلب خان، پل خاتون، بازار خوی، پل هوایی قطور، کلیسای سورپ سرکیس، آرامگاه پوریای ولی و...، طبق مدارک موجود شهرستان خوی از زمانهای قدیم اهمیت بسیاری داشته به طوری که در صدر اسلام طبق نوشته اصطخری و نقشه موجود در کتاب المسالک و الممالک، بزرگراهی که کشور عربستان را به ماورای خزر و ارس و اردبیل و مرکز آذربایجان وصل می‌کرده از این شهر عبور می‌کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوی گفت: این دانشگاه با دارا بودن ۵۰۰۰ دانشجو، ۱۳۰ نفر عضو هیئت علمی، ۱۲۴ نفر کارمند، ۱۰۲ عنوان رشته در مقاطع کاردانی – کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد، ۴۹۰۰۰۰ متر مربع زمین آموزشی با ۵۴۰۰۰ متر مربع زیربنا، ۳۵ آزمایشگاه و کارگاه و بالغ بر ۱۰۰۰۰۰ نسخه کتاب با ۷ سایت کامپیوتری به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی در شمال استان آذربایجان غربی در زمینه تربیت نخبگان و جوانان متعهد و متخصص این منطقه و کشورمان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.


سپس اولریش مارزلف ایران‌شناس آلمانی با توجه به سوابق معرفی آثار مولانا برای عموم مردم مغرب زمین از هامر پورگشتال و والنتین فون هوسارد به عنوان پیشگامان این عرصه یاد کرد و اظهار کرد: مولانا برای تشریح عقاید و نظریاتش از شیوه خاصی از قصه گویی بهره می‌گیرد ولی با وجود تاثیر گذاری و تیراژ بالای داستانهای مثنوی در سراسر دنیا بحثهای تطبیقی در مورد منابع و مآخذ این قصه‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.








مارزلف: مثنوی در موارد متعددی حلقه‌های گمشده‌ای راکه پژوهشگر تطبیقی قصه‌های عامیانه همواره در جستجوی آنهاست به دست می‌دهد و بی‌شک مثنوی بر ادبیات شفاهی مشرق زمین تاثیر بسزایی داشته است

استاد دانشگاه گوتینگن آلمان، کار فروزانفر در شناسایی منابع الهام بخش قصه‌های مثنوی را بسیار مفید و ارزشمند ارزیابی کرد و افزود: به جز کارهای فروزانفر آثار معدود دیگری نیز وجود دارند که در آن‌ها به بررسی داستانهای منفرد اکتفا شده است.


رئیس انجمن جهانی قصه‌های عامیانه خاطرنشان کرد: یوهان ولفگانگ فون گوته شیوه کار مولانا را با لغت «غامض» ارزیابی کرده است.


وی افزود: کاربرد فهرست نویسی روشمند تحقیقات تطبیقی در تطبیق قصه‌های عامیانه با داستان های موجود در مثنوی به ارزیابی‌های دیگری می‌انجامد بطوری که در تعداد قابل توجهی از داستانهای مثنوی که حیوانات قهرمانان داستان هستند که منشا آن‌ها را تا ادبیات هندی و یونانی می‌توان دنبال کرد که در این رابطه از داستانهای حمله شیر به تصویر خود در آب، داستان مردان کور و فیل و داستان خرگوش به عنوان فرستاده با منشا هندی و داستان موش و قورباغه با منشا یونانی نام برد.


این متخصص قصه‌های فولکلوریک تاکید کرد: ادبیات عربی علاوه بر اینکه نقش واسطه‌ای را میان قصه‌های هندی و یونانی ایفا کرده خود نیز میزان قابل توجهی از مضامین مولانا را فراهم آورده است که منحصرا از مقوله شوخی و مطایبه هستند.


مارزلف خاطر نشان کرد: مثنوی در موارد متعددی حلقه‌های گمشده‌ای راکه پژوهشگر تطبیقی قصه‌های عامیانه همواره در جستجوی آنهاست به دست می‌دهد و بی‌شک مثنوی بر ادبیات شفاهی مشرق زمین تاثیر بسزایی داشته است.


ایران‌شناس آلمانی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی خوی اظهار کرد: مثنوی در بین مردم از رتبه بالایی برخودار است و توانسته با مردم به لحاظ ادبی رابطه خوبی برقرار کند.


وی افزود: کار‌شناسان در عصر حاضر از مثنوی به عنوان یک اثر بزرگ فلسفی یاد می‌کنند و این اثر ماندگار مولوی به دفعات و به زبان‌های گوناگون بین المللی به چاپ رسیده که نشان گر علاقه اکثریت مردم جهان به مباحث فلسفی است.


مارزلف تصریح کرد: مولوی مورد علاقه شرق‌شناسان است و اغلب نویسندگان به اظهاراتی در مورد اثرهای فلسفی این شاعر بزرگ قرن هفتم پرداخته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب